45 155 läst · 93 svar
45k läst
93 svar
Felsökning Cylinda Sverigetvätten
låter helt okayG GÖP skrev:Har du tid för ett inlägg till ? Jag har testkört nu ett par gånger utan att få något fel. Det är fakktiskt ett litet, litet läckage på slangen som kommer från sköljmedelsfacket vid anslutningen till trumman, Och extremt litet från stora veckslangen. Det är så lite så att man måste känna med ett hushållspapper och då ser man att det finns någon droppe. Har svårt att tro att detta kan nå motorn.
Har också känt på motorn efter programmets slut direkt efter centrifugering. Motorn är varm då , men inte brännhet. Antar att det är normalt?
När felet uppstår om det händer igen. Kolla tempgivaren/thermistorn som ligger instucken mellan behållaren och vaggan som stötdämparna sitter fast i. Jag har vid några tillfällen råkat ut för att det driver fukt som hamnat där och skapar överslag i givaren. Den är möjlig att komma åt via sidan nere vid motorstyrningen. Instucken med en liten plasthållare i ett hål. Två-tre gånger så har det berott på sprickbildning i den yttre behållarens stansade markeringar (mitt emot där den veckade slangen från tvättmedelsfacket sitter). Om det sker under centrifugering så tror jag att det driver fram fukt som slungas högt upp i trumman som eventuellt letar sig ner till givaren. Eller en skada på nivåvaktens slang som också löper längst med trumman på den sidan som sipprar ut och lägger sig mellan trumman och vaggan och skapar överslag för givaren.
jo men det får vi inte hoppas på då dessa har utgåttN Nixon90 skrev:När felet uppstår om det händer igen. Kolla tempgivaren/thermistorn som ligger instucken mellan behållaren och vaggan som stötdämparna sitter fast i. Jag har vid några tillfällen råkat ut för att det driver fukt som hamnat där och skapar överslag i givaren. Den är möjlig att komma åt via sidan nere vid motorstyrningen. Instucken med en liten plasthållare i ett hål. Två-tre gånger så har det berott på sprickbildning i den yttre behållarens stansade markeringar (mitt emot där den veckade slangen från tvättmedelsfacket sitter). Om det sker under centrifugering så tror jag att det driver fram fukt som slungas högt upp i trumman som eventuellt letar sig ner till givaren. Eller en skada på nivåvaktens slang som också löper längst med trumman på den sidan som sipprar ut och lägger sig mellan trumman och vaggan och skapar överslag för givaren.
Tack för tips, mycket uppskattat! Börjar bli avancerat för en amatör som mig 🙂. Men jag ska göra ett försök.N Nixon90 skrev:När felet uppstår om det händer igen. Kolla tempgivaren/thermistorn som ligger instucken mellan behållaren och vaggan som stötdämparna sitter fast i. Jag har vid några tillfällen råkat ut för att det driver fukt som hamnat där och skapar överslag i givaren. Den är möjlig att komma åt via sidan nere vid motorstyrningen. Instucken med en liten plasthållare i ett hål. Två-tre gånger så har det berott på sprickbildning i den yttre behållarens stansade markeringar (mitt emot där den veckade slangen från tvättmedelsfacket sitter). Om det sker under centrifugering så tror jag att det driver fram fukt som slungas högt upp i trumman som eventuellt letar sig ner till givaren. Eller en skada på nivåvaktens slang som också löper längst med trumman på den sidan som sipprar ut och lägger sig mellan trumman och vaggan och skapar överslag för givaren.
Produkter som diskuteras i tråden