R
R rubinola skrev:
Inte enligt instruktioner från svenskt trä
Vad pratar du om?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Nissens
  • Bild av ett dokument från Svenskt Trä som beskriver hur trallbrädor ska monteras. Inkluderar texten “Välj rätt sida på trallbrädan” och en illustration av en trallskruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
N nej_simon skrev:
Hej!

Jag skulle behöva lite råd och tips hur vi ska gå vidare med ett altanbygge som jag tycker har blivit misslyckat.

Sommaren 2021 rev vi vår gamla ruttna altan för att bygga en ny. Det var en ganska stor altan så jag insåg snabbt att det var en för stor uppgift för mig så vi tog in snickare för arbetet. Vi ville ha 145 mm linax-impregnerad trall och dold infästning. Den dolda infästningen visade sig vara ett stort misstag, mer om det sen.

Samma höst när nya trallen var klar upptäckte vi att ansamlades vatten på trallen. Vi hoppades att trallen skulle torka med tiden och att det skulle bli bättre. Det var kanske lite förnekelse också, egentligen borde vi ha fattat att det inte var rätt redan då. Men nu i våras när det var en period med väldigt mycket regn så stod det vatten konstant på altanen under veckor och vi kände att vi måste göra något åt det. Bjälklaget hade dessutom sjunkit vid ett ställe och skapat en grop som blivit en liten sjö.

Så vi kontaktade firman som byggde altanen. De kom ut och menade att problemet var att vi inte rensat springorna. Enligt dem är det smuts i springorna som gör att vattnet inte rinner undan.

Saken är att de har satt trallen med avståndet 1,6 mm som är grundavståndet för trallverktyget. Men enligt specifikationerna för trallen ska den sitta med 4–6 mm. Trallen sitter alltså men alldeles för små springor. När jag tog upp det med firman menade de att de använt den dinstanskloss som bauhaus inkluderat i offerten för allt material och verktygen. Det hela skulle alltså vara en miss från bauhaus som inte skickade med rätt distanskloss i offerten.

Det hela kompliceras av den dolda infästningen. Eftersom trallen sitter med skruvar som sitter djupt in snett från sidorna verkar det vara svårt att skruva loss en trallbräda. Hålen är numera fyllda med smuts. Så man kan inte bara skruva loss trallen bräda för bräda och sätta dem med längre avstånd.

Snickarna fixade försjunkningen som blivit men står på sig angående att jag borde rensa springorna men viss regelbundenhet och menar att det skulle lösa problemet med vattenansamlingar. Men jag är osugen på att behöva göra det regelbundet, det blir mycket jobb och det går ändå inte att komma åt på ställen där trallen svällt så att den sitter kant i kant.

Är det bauhaus fel som skickade med fel distanskloss? Snickarnas fel som inte kollade hur trallen skulle monteras? Och hur borde jag gå vidare med problemet?

Den bifogade bilden föreställer gropen och är tagen tidigt i vår under en period med mycket regn.
Hej! Trist är min spontana...Jag ser inte helheten på altanen men om det skulle funka och ni kan "leva" med det så kanske inläggning av en eller två avdelare skulle kunna funka där vattensamlingen är. skulle den kunna göras med en normal springa så kanske det kan vara fungerande!?
 
  • Bilden visar en träaltan med vattenpölar på ett par ställen. Det står en ensam grön stol till vänster och i bakgrunden syns en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med ljusa träplankor, ett trädgårdsbord och stolar i trä, belägen mot en vit husvägg med ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pve och 2 till
  • Laddar…
E
Jag råkade göra ungefär samma misstag själv, la tallen för tätt i fjol, den krympte inte så mycket som jag trodde och på vissa ställen kupade sig brädorna åt fel håll.
De för smala springorna fylldes snabbt med skräp och vatten blev ståendes över brädorna vid kraftigt regn.

Jag bävade för att behöva skruva upp allt och lägga om skiten, så jag testade att såga upp springorna istället. Det blev faktiskt bättre än vi förväntade oss. I de flesta fall hade brädorna kupat sig och de undre hörnen nuddade varandra så att springorna var täta i botten, som ett V.

Det gick åt ett par klingor till slut, eftersom de blev slöa av all skit som de tuggade sig igenom, men inga vassa kanter på brädorna eller flisor i barnens fötter. Trallplanken på vår altan är vanliga impregnerade 120mm och radien på rundningen är så pass att en klinga mitt i mellan två plank inte tar bort hela radien.

Mitt förslag, om du inte orkar bråka med firman, är att testa att såga lite där det inte syns/märks så mycket och se hur det funkar för dig.
I värsta fall blir det skit och då är det ju bara att byta de två sågade brädorna när du skruvar upp allt och lägger om sen.

Jag körde med en makita handlinga, 2,2mm bred klinga och dammsug påkopplad för att inte sprida så mycket spån.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vem rensar springor på sitt trädäck? Det är ju en uppenbar bortförklaring....
Alla får man hoppas annars blir det bara problem.
 
R Rejäl skrev:
Vad pratar du om?
Ok. Kom ihåg bilden bäst...
Men försöker pga risk för stickor och vattenavrinning följa kärnsida upp i möjligaste mån. Bäst sida är inte alltid lätt och alltsomofta är virket sågat snett genom kärnan! Alltid en avvägning. Så stor skillnad brukar det inte vara och om en sida är riktigt dålig kan man använda brädan på " rätt ställe".
 
R
R rubinola skrev:
Ok. Kom ihåg bilden bäst...
Men försöker pga risk för stickor och vattenavrinning följa kärnsida upp i möjligaste mån. Bäst sida är inte alltid lätt och alltsomofta är virket sågat snett genom kärnan! Alltid en avvägning. Så stor skillnad brukar det inte vara och om en sida är riktigt dålig kan man använda brädan på " rätt ställe".
Tvärtom bästa sidan är väldigt enkelt..
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
N nej_simon skrev:
Hej!

Jag skulle behöva lite råd och tips hur vi ska gå vidare med ett altanbygge som jag tycker har blivit misslyckat.

Sommaren 2021 rev vi vår gamla ruttna altan för att bygga en ny. Det var en ganska stor altan så jag insåg snabbt att det var en för stor uppgift för mig så vi tog in snickare för arbetet. Vi ville ha 145 mm linax-impregnerad trall och dold infästning. Den dolda infästningen visade sig vara ett stort misstag, mer om det sen.

Samma höst när nya trallen var klar upptäckte vi att ansamlades vatten på trallen. Vi hoppades att trallen skulle torka med tiden och att det skulle bli bättre. Det var kanske lite förnekelse också, egentligen borde vi ha fattat att det inte var rätt redan då. Men nu i våras när det var en period med väldigt mycket regn så stod det vatten konstant på altanen under veckor och vi kände att vi måste göra något åt det. Bjälklaget hade dessutom sjunkit vid ett ställe och skapat en grop som blivit en liten sjö.

Så vi kontaktade firman som byggde altanen. De kom ut och menade att problemet var att vi inte rensat springorna. Enligt dem är det smuts i springorna som gör att vattnet inte rinner undan.

Saken är att de har satt trallen med avståndet 1,6 mm som är grundavståndet för trallverktyget. Men enligt specifikationerna för trallen ska den sitta med 4–6 mm. Trallen sitter alltså men alldeles för små springor. När jag tog upp det med firman menade de att de använt den dinstanskloss som bauhaus inkluderat i offerten för allt material och verktygen. Det hela skulle alltså vara en miss från bauhaus som inte skickade med rätt distanskloss i offerten.

Det hela kompliceras av den dolda infästningen. Eftersom trallen sitter med skruvar som sitter djupt in snett från sidorna verkar det vara svårt att skruva loss en trallbräda. Hålen är numera fyllda med smuts. Så man kan inte bara skruva loss trallen bräda för bräda och sätta dem med längre avstånd.

Snickarna fixade försjunkningen som blivit men står på sig angående att jag borde rensa springorna men viss regelbundenhet och menar att det skulle lösa problemet med vattenansamlingar. Men jag är osugen på att behöva göra det regelbundet, det blir mycket jobb och det går ändå inte att komma åt på ställen där trallen svällt så att den sitter kant i kant.

Är det bauhaus fel som skickade med fel distanskloss? Snickarnas fel som inte kollade hur trallen skulle monteras? Och hur borde jag gå vidare med problemet?

Den bifogade bilden föreställer gropen och är tagen tidigt i vår under en period med mycket regn.
Har också gjort misstaget att ha för små springor mellan trallvirket och har löst det med att köra en sänksåg i springorna. Då blir dom större utan att du behöver skruva upp trallen🤗 Sen får du bara slipa om trallen för att få ett snyggt ytskick.
 
T Troberg skrev:
Firman ska fixa det, det är inte yrkesmannamässigt gjort.

Gör de inte det så är en snabbfix för att hindra att det blir en sjö och ruttnar att hitta lägsta punkten (en boll funkar för det) och borra ett hål där. Inte jättesnyggt, men så mycket syns inte ett 20 mm hål mellan två brädor, och det räcker för att hålla det torrt.

Jag bygger ett däck nu, och jag kör 5 mm glipa. Det gör det lätt att räkna när man kör 95mm trall, och jag råkade ha några bitar 5 mm plattjärn att göra verktyg av.
Så har jag också gjort.
Men snyggast och säkrast ä att köra cc mått då trall kan variera.
Tex kan man köpa blöt trall och sen går det sakta att montera och då monterar man torr trall på slutet vilket resulterar i olika springor.
/W
 
Även jag hoppas såklart att firman tar sitt uppenbara ansvar. Som plan B skulle jag nog förorda Roberts förslag om avdelare, om det låter sig göras. Kapar man trallen först bör det gå att komma åt att montera kortlingar som blir upplag för avdelaren...

För övrigt tycker jag det är mycket snack om huruvida man ska mäta distansen mellan brädorna eller cc när man lägger. Jag vill hävda att båda kan ge upphov till ett snett slutresultat. Då bredden på brädorna kan variera är det enda rätta att alltid utgå från den först lagda brädan (eller annan lämplig rak kant) och mäta avståndet från den till nästa rad. Det är enda sättet att garantera att däcket blir lika djupt över däckets totalbredd.
Visst, skillnaderna i trallbredd borde ta ut varandra om man inte medvetet lägger smala vid smala och breda vid breda och då borde det funka att mäta distansen mellan, men risken finns ändå att det blir fel i slutet.
Visst, cc mått borde i teorin funka eftersom det inte påverkas av trallbredden, men då vill det till att man mäter EXAKT samma ccmått varje gång, vilket även med ett fast mått hänger på att förra brädan hamnade exakt rätt, att man håller mätprylen med exakt rätt tryck och läge varje gång.
Mät från första brädan så hamnar varje bräda rätt och totalen blir rätt.

Mvh,
ToRy
 
  • Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Mät från första brädan så hamnar varje bräda rätt och totalen blir rätt.
När jag körde med min "cc kloss", så kontrollmätte jag även mot första brädan på vartannat eller 3e varv.

Men klossen med två fastskruvade spikplåtar var rätt stabil även även om man tryckte den hårt mot föregående trallbräda. Jag körde med 4 sådana klossar utefter brädans längd.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
N nej_simon skrev:
Tack för info! Det känns vettigt att räkna på CC istället för bredden på springorna. Har du någon bild på hur du gjorde?

Men med verktyget för dold infästning så finns det ett antal distansklossar att välja mellan, varav en på 4.8mm. Så även om de inte bemödade sig att mäta CC så borde de åtminstone ha använt den.

Det känns lite hårt att behöva stämma firman, jag hoppas kunna komma överrens med dem om någon lösning. Jag var lite nyfiken på om någon här skulle gå på firmas linje och säga att det är mitt fel att jag inte rensar springorna men det är det i alla fall ingen som sagt än så länge. :)
Ta en borrmaskin o borra lite hål i bräderna när det står vattenpölar.
 
Nissens
N nej_simon skrev:
Hej!

Jag skulle behöva lite råd och tips hur vi ska gå vidare med ett altanbygge som jag tycker har blivit misslyckat.

Sommaren 2021 rev vi vår gamla ruttna altan för att bygga en ny. Det var en ganska stor altan så jag insåg snabbt att det var en för stor uppgift för mig så vi tog in snickare för arbetet. Vi ville ha 145 mm linax-impregnerad trall och dold infästning. Den dolda infästningen visade sig vara ett stort misstag, mer om det sen.

Samma höst när nya trallen var klar upptäckte vi att ansamlades vatten på trallen. Vi hoppades att trallen skulle torka med tiden och att det skulle bli bättre. Det var kanske lite förnekelse också, egentligen borde vi ha fattat att det inte var rätt redan då. Men nu i våras när det var en period med väldigt mycket regn så stod det vatten konstant på altanen under veckor och vi kände att vi måste göra något åt det. Bjälklaget hade dessutom sjunkit vid ett ställe och skapat en grop som blivit en liten sjö.

Så vi kontaktade firman som byggde altanen. De kom ut och menade att problemet var att vi inte rensat springorna. Enligt dem är det smuts i springorna som gör att vattnet inte rinner undan.

Saken är att de har satt trallen med avståndet 1,6 mm som är grundavståndet för trallverktyget. Men enligt specifikationerna för trallen ska den sitta med 4–6 mm. Trallen sitter alltså men alldeles för små springor. När jag tog upp det med firman menade de att de använt den dinstanskloss som bauhaus inkluderat i offerten för allt material och verktygen. Det hela skulle alltså vara en miss från bauhaus som inte skickade med rätt distanskloss i offerten.

Det hela kompliceras av den dolda infästningen. Eftersom trallen sitter med skruvar som sitter djupt in snett från sidorna verkar det vara svårt att skruva loss en trallbräda. Hålen är numera fyllda med smuts. Så man kan inte bara skruva loss trallen bräda för bräda och sätta dem med längre avstånd.

Snickarna fixade försjunkningen som blivit men står på sig angående att jag borde rensa springorna men viss regelbundenhet och menar att det skulle lösa problemet med vattenansamlingar. Men jag är osugen på att behöva göra det regelbundet, det blir mycket jobb och det går ändå inte att komma åt på ställen där trallen svällt så att den sitter kant i kant.

Är det bauhaus fel som skickade med fel distanskloss? Snickarnas fel som inte kollade hur trallen skulle monteras? Och hur borde jag gå vidare med problemet?

Den bifogade bilden föreställer gropen och är tagen tidigt i vår under en period med mycket regn.
Vad har ni för fall på trädäcket?
 
Cheesen
L Leif i Skåne skrev:
Anvisning hur man lägger trall på rätt sätt!

[länk]

Att använda 126 mm är en skrivbordsprodukt av någon som aldrig lagt trall!
Nej det är fackmannamässigt enligt svenskt trä. Ett bra sätt för hantverkare att slippa reklamationer. Dessutom stämmer angiven åtgång om man gör så och lägger löpande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.