25 026 läst · 60 svar
25k läst
60 svar
Felaktigt monterad trall, vad göra?
Fast dolda skruvar slutar en bit in i brädan, så det borde gå att såga upp några mm utan att träffa skruven. Observera BORDE, då firman som monterat inte verkade ha koll på vad de gjorde.M@ng@n skrev:
Sedan tror jag att det både blir svårt och fult att lösa det på det sättet, men skallarna ska inte vara problemet.
Lite min tanke också men att man fräser upp med t.ex notfräs mellan brädorna och sedan en avrundningsfräs för att runda av kanterna. Notfräsen kan man undvika just över reglarna där det är skruvat om man misstänker att skruvarna kan ta i. Men det blir ett digert jobb. Flera hundra meter att fräsa blir det...Hep skrev:Fast dolda skruvar slutar en bit in i brädan, så det borde gå att såga upp några mm utan att träffa skruven. Observera BORDE, då firman som monterat inte verkade ha koll på vad de gjorde.
Sedan tror jag att det både blir svårt och fult att lösa det på det sättet, men skallarna ska inte vara problemet.
Allt landar på firman.
De ska veta hur man monterar en träbit.
I detta fallet skulle de avrådit från att montera med så litet avstånd om de inte har full koll på hur mycket de kommer svälla.
Tur att bauhaus inte skickade gipsskruv till dem iallafall
De ska veta hur man monterar en träbit.
I detta fallet skulle de avrådit från att montera med så litet avstånd om de inte har full koll på hur mycket de kommer svälla.
Tur att bauhaus inte skickade gipsskruv till dem iallafall
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Att hålen är fyllda med smuts löser man enkelt med högtryckstvätt. Kan gå med tryckluft. Tänk på att man måste vara försiktig så att man inte får färgskiftningar där man tvättar.N nej_simon skrev:
För övrigt har du fått goda råd i tråden, sätt trallen med rätt cc. Att driva mot firman lär vara svårt efter tre år. Du lär ju ha märkt felet redan första våren och reklamerat redan då.
Jag har sett det här rådet många gånger men det är inte så klokt. Bland annat för att det som påpekats är skruvat med dold förskruvning. Det blir dessutom fult och en vass kant med flisor på. Om man vill gå den vägen så behöver man införskaffa ett lämpligt fräsjärn till handöverfräs och göra spåret med fräs. Då slipper man flisor men det är ju ingen billig lösning heller.M martin_76 skrev:
Det finns som inga genvägar för den perfekta trallen ser du. Sätt brädorna med rätt cc från början så blir det bra. Annars får man lossa alla brädor och göra om med rätt cc.
Redigerat:
Vanlig tryckimpregnerad trall och linax impregnerad trall är ju vitt skilda saker… men kul för dig att din trall blev bra. Är din tanke att ts skall byta till tryckimpregnerat?L Leif i Skåne skrev:Det där är ett problem som uppstår om inte trallen är färsk och nytryckt.
Har trallen liggtid varit flera månader så har den torkat ett antal mm på bredden.
Min trall 34x145 var helt blöt och mycket tunga (28 kg/ st 5,4 m långa) när den lades så användes vattenspridare, den monteras med 1,3mm springa när den var nytryckta.
Här är några bilder, jag har inga problem med stående vatten någon gång på året.
[länk]
Känns inte som att det minskar jobbet…
Firman ska fixa det, det är inte yrkesmannamässigt gjort.
Gör de inte det så är en snabbfix för att hindra att det blir en sjö och ruttnar att hitta lägsta punkten (en boll funkar för det) och borra ett hål där. Inte jättesnyggt, men så mycket syns inte ett 20 mm hål mellan två brädor, och det räcker för att hålla det torrt.
Jag bygger ett däck nu, och jag kör 5 mm glipa. Det gör det lätt att räkna när man kör 95mm trall, och jag råkade ha några bitar 5 mm plattjärn att göra verktyg av.
Gör de inte det så är en snabbfix för att hindra att det blir en sjö och ruttnar att hitta lägsta punkten (en boll funkar för det) och borra ett hål där. Inte jättesnyggt, men så mycket syns inte ett 20 mm hål mellan två brädor, och det räcker för att hålla det torrt.
Jag bygger ett däck nu, och jag kör 5 mm glipa. Det gör det lätt att räkna när man kör 95mm trall, och jag råkade ha några bitar 5 mm plattjärn att göra verktyg av.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Att firman verkar vara klantskallar och att dom borde göra om och göra rätt är redan fastslaget och om dom är seriösa bör dom också fixa det.
Meeen, för att en reklamation ska godkännas så förutsätter det att den görs inom rimlig tid från att felet upptäcktes. Dessutom verkar det som att tre år passerat med marginal och då finns inte längre någon reklamationsrätt och ni är i princip klara med varandra, du och firman.
Som sagt, firman kan av goodwill göra om/rätt men dom kan lika gärna skita fullständigt i er.
Meeen, för att en reklamation ska godkännas så förutsätter det att den görs inom rimlig tid från att felet upptäcktes. Dessutom verkar det som att tre år passerat med marginal och då finns inte längre någon reklamationsrätt och ni är i princip klara med varandra, du och firman.
Som sagt, firman kan av goodwill göra om/rätt men dom kan lika gärna skita fullständigt i er.
Ingen seriös, utbildad, och/eller erfaren snickare skulle skylla på en distanskloss. En snickare använder inte ens en sådan kloss. Man måste ju alltid ta hänsyn till trallens fuktighet, när man bestämmer avstånder. Är det riktigt, riktigt surt så läggs de kant i kant. Är det halvtorrt brukar ett knivblad vara lagom. Är det väldigt torrt så tar man något som är ca 4mm tjockt.
Huruvida inte trallen står rakt under ett träd, som fäller alla sina löv på den. Så ska man inte behöva tvätta springorna.
Att såga upp springorna med en cirkelsåg får du inte ens försöka med. Du förstör den helt och håller.
En eventuell lösning är att sänka framkanten på verandan någon centimeter, som inte märks när man går på den. Men tillräckligt för att vattnet ska rinna av.
Det kan även gå att göra ett hål där det är som värst och exempelvis ställa ett parasoll i. Alternativt bygga en fast möbel som står i hålet. Kanske ett litet runt bord som är fäst i marken under verandan, som sticker upp i hålet. Hålet sks givetvis vara lite större än det som står i det.
Huruvida inte trallen står rakt under ett träd, som fäller alla sina löv på den. Så ska man inte behöva tvätta springorna.
Att såga upp springorna med en cirkelsåg får du inte ens försöka med. Du förstör den helt och håller.
En eventuell lösning är att sänka framkanten på verandan någon centimeter, som inte märks när man går på den. Men tillräckligt för att vattnet ska rinna av.
Det kan även gå att göra ett hål där det är som värst och exempelvis ställa ett parasoll i. Alternativt bygga en fast möbel som står i hålet. Kanske ett litet runt bord som är fäst i marken under verandan, som sticker upp i hålet. Hålet sks givetvis vara lite större än det som står i det.
Om en linax impregnerad trall är sur - är inte något väldigt fel då?A AG A skrev:Ingen seriös, utbildad, och/eller erfaren snickare skulle skylla på en distanskloss. En snickare använder inte ens en sådan kloss. Man måste ju alltid ta hänsyn till trallens fuktighet, när man bestämmer avstånder. Är det riktigt, riktigt surt så läggs de kant i kant. Är det halvtorrt brukar ett knivblad vara lagom. Är det väldigt torrt så tar man något som är ca 4mm tjockt.
Något som ingen skrivit om är TS påstående att varje bräda håller vatten (om JAG läste rätt). Det måste innebära att de lagt brädorna med "sur" gubbe och ev också skruvat ner skruven för långt så den släppt.
Trallen ser ut att vara spårad/fräst om man då vill ha den utan upp så blir det som det blir..
Sedan kan man inte med dagens trall montera glad och sur som vissa önskar utan det är godsidan alltså den finaste sidan som ska läggas uppåt..
Sedan kan man inte med dagens trall montera glad och sur som vissa önskar utan det är godsidan alltså den finaste sidan som ska läggas uppåt..