B Bästerortarn skrev:
Att firman verkar vara klantskallar och att dom borde göra om och göra rätt är redan fastslaget och om dom är seriösa bör dom också fixa det.

Meeen, för att en reklamation ska godkännas så förutsätter det att den görs inom rimlig tid från att felet upptäcktes. Dessutom verkar det som att tre år passerat med marginal och då finns inte längre någon reklamationsrätt och ni är i princip klara med varandra, du och firman.

Som sagt, firman kan av goodwill göra om/rätt men dom kan lika gärna skita fullständigt i er.
Fast vi upptäkte problemet i våras då altanen sjunkit så att det blivit en grop (detta i sin tur berodde på att en regel i bjäklaget hängde i luften i ett par skruvar). Så det är inom reklamationstiden tre år och vi hörde av oss inom ett par veckor från att vi såg problemet.
 
N nej_simon skrev:
Fast vi upptäkte problemet i våras då altanen sjunkit så att det blivit en grop (detta i sin tur berodde på att en regel i bjäklaget hängde i luften i ett par skruvar). Så det är inom reklamationstiden tre år och vi hörde av oss inom ett par veckor från att vi såg problemet.
Nja va, du skriver ju själv att "Samma höst när nya trallen var klar upptäckte vi att ansamlades vatten på trallen. Vi hoppades att trallen skulle torka med tiden och att det skulle bli bättre. Det var kanske lite förnekelse också, egentligen borde vi ha fattat att det inte var rätt redan då."

Även om ni då inte förstod grundproblemet kan man utan svårighet anse att ni borde undersökt problemet med vattenansamlingen, tagit kontakt med firman etc. redan vid detta tillfället. Men ok, bjälklaget reklmerades inom skälig tid och allt reklamerades inom 3 år. Men den fellagda trallen skulle jag inte bli förvånad om ARN eller annan instans ansåg vara för sent att reklamera.

Men men, hoppas för er skull förstås att firman ändå väljer att lösa allting åt er.
 
  • Gilla
nej_simon
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Att hålen är fyllda med smuts löser man enkelt med högtryckstvätt. Kan gå med tryckluft. Tänk på att man måste vara försiktig så att man inte får färgskiftningar där man tvättar.

...
Tack för tipset, det ska jag testa!
 
N nej_simon skrev:
Tack för tipset, det ska jag testa!
Jag tror risken är rätt hög att du får en randig och flisig trall istället om du högtvättar...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N nej_simon skrev:
Tack för tipset, det ska jag testa!
Jag blåste rent med tryckluft och med hjälp av en spackel på några delar vid senaste rengöring. Har även använt högtryckstvätt och munstycke med bred/tunn stråle, man vänder den bara så att merparten av strålen träffar springan mellan trallbrädorna. Metod väljs utifrån om högtryckstvätten finns vid fritidshuset.
 
FreQa FreQa skrev:
Något som ingen skrivit om är TS påstående att varje bräda håller vatten (om JAG läste rätt). Det måste innebära att de lagt brädorna med "sur" gubbe och ev också skruvat ner skruven för långt så den släppt.
Men lägg av nu!
Var detta med "glad och sur gubbe" kommer ifrån vet jag inte. Men sannolikt från någon total amatör på detta forum. Mig veterligen finns det ingen snickare, värd namnet, som lägger några glada eller sura gubbar.
Det är precis lika mycket båg som att man ska kamma kakelfixet mot brunnen.
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
K
Glad vs. sur gubbe är ju knappast något som hittats på i detta forum. Är ganska vedertaget uttryck.
Handlar om ett enkelt sätt att beskriva orienteringen av kärnsidan av brädorna, och det är ju en realitet att träts fibrer ändras med fukt, kan du knappast förneka.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men lägg av nu!
Var detta med "glad och sur gubbe" kommer ifrån vet jag inte. Men sannolikt från någon total amatör på detta forum. Mig veterligen finns det ingen snickare, värd namnet, som lägger några glada eller sura gubbar.
Det är precis lika mycket båg som att man ska kamma kakelfixet mot brunnen.
Oj vad hårda ord det kommer.
Detta är vad jag lärt mig i byggsvängen och vad forskning skriver om
Sen att det finns slöa snickare är en annan sak. Brädorna kupar sig åt något håll, det är inget man kan undvika.
Kakelfixet är båg för gör du rätt ska hela baksidan på plattan vara täckt .
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Kan du inte borra eller såga upp dräneringshål där det blir pölar?

Livslängden på trädäcket kommer ju bli kasst om det står vatten i springorna men den lär ju bli ännu sämre med pölar också.

Man kanske bör impregnera dräneringshålens sidor.
 
J Jaggatagga skrev:
Kan du inte borra eller såga upp dräneringshål där det blir pölar?

Livslängden på trädäcket kommer ju bli kasst om det står vatten i springorna men den lär ju bli ännu sämre med pölar också.

Man kanske bör impregnera dräneringshålens sidor.
Eller en markränna. Finns ju snyggare varianter....
 
  • Gilla
JohanMPH och 2 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Oj vad hårda ord det kommer.
Detta är vad jag lärt mig i byggsvängen och vad forskning skriver om
Sen att det finns slöa snickare är en annan sak. Brädorna kupar sig åt något håll, det är inget man kan undvika.
Kakelfixet är båg för gör du rätt ska hela baksidan på plattan vara täckt .
En snickare lägger mest lämpliga sida upp, eller ner. Vad som däremot är rätt sida, bestäms dick inte av glad eller sur gubbe.
 
K kniv skrev:
Glad vs. sur gubbe är ju knappast något som hittats på i detta forum. Är ganska vedertaget uttryck.
Handlar om ett enkelt sätt att beskriva orienteringen av kärnsidan av brädorna, och det är ju en realitet att träts fibrer ändras med fukt, kan du knappast förneka.
Naturligtvis. Dock talar jag om tällämpningen av det.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror risken är rätt hög att du får en randig och flisig trall istället om du högtvättar...
Risken finns helt klart men jag känner att jag måste planera för någon slags plan B om det skiter sig med reklamationen!
 
N nej_simon skrev:
Risken finns helt klart men jag känner att jag måste planera för någon slags plan B om det skiter sig med reklamationen!
Då föreslår jag markränna som jag skrev innan.
 
  • Gilla
nej_simon
  • Laddar…
A AG A skrev:
En snickare lägger mest lämpliga sida upp, eller ner. Vad som däremot är rätt sida, bestäms dick inte av glad eller sur gubbe.
Inte enligt instruktioner från svenskt trä
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.