D DeamonSteel88 skrev:
Ja vissa tunnare kakel kan du lägga i spänn med nivåskruv men mycket stor sannolikhet att du får sprickor i glaseringen över tid då plattan är bränd i formen den tagit.
Kakel har inte samma material igenom utan är tämligen porösa med ett tunt skikt glasering.

Lägga kakel i spänn är inget att rekommendera även om vissa klarar det ett tag.
Men om du är yrkesutövande inom området, så vet du väl varför och hur man använder nivåskruvar? Det är iallafall inte för att spänna konkova/konvexa plattor raka.
De används på ett helt annat sätt, så att plattorna sitter jämnt, trots att de är sneda.

J Johan&huset skrev:
Har precis fått ett mindre badrum renoverat av välrenommerad firma. Trevlig och hjälpsam kontaktperson och alla hantverkare har vi upplevt som noggranna och angelägna om att göra ett bra arbete.

Men. En av fyra (den längsta och tyvärr mest framträdande) väggar har inte blivit bra. Plattsättaren menar att kakelplattorna är vågiga vilket ställer till det men har erbjudit sig att knacka ner och byta de plattor som är värst. Vid närmare granskning är det ganska många och utan fackkunskap är det svårt att se hur man skulle kunna få väggen jämn utan att helt göra om arbetet på den aktuella väggen.

Frågor:

Kan man göra om väggen ifråga utan att förstöra tätskiktet?

Om inte, finns det någon klok rekommendation om annan åtgärd som kan vara lämplig?

Tack.
Kanske synvilla men häll en spann vatten på golvet för att kolla avrinningen

J JonathanFlod skrev:
Mina plattor var inte lika konvexa som det TS har visat så det är antagligen inte samma sak. Och det klart att plattan hamnar i spänn, men det är max en millimeter mot den ursprungliga formen. De jag pratade med innan jag la sa att det var helt lugnt, så vi får väl se. Än så länge är det inga som helst problem. Anyway, jag lovade att visa skillnaden med skruvar, så jag bifogade en film på två plattor i halvförband som jag skruvar ihop. Plattorna är hårda men om man lägger de på ett plant underlag och trycker på mitten så sjunker de ner en millimeter där upphöjnaden är.
Hej, skall lägga kalkstenklinker, och funderar på nivådistanser. Enligt tabell från leverantör krävs 46st nivåskruvar/m2 för mina 30x30 plattor. Behövs det verkligen eller räcker det med en skruv i varje hörn? Tänker att man även kan lägga enbart distanser mellan plattornas sidor? Blir jäkla dyrt annars 😅

P Petrus1979 skrev:
Hej, skall lägga kalkstenklinker, och funderar på nivådistanser. Enligt tabell från leverantör krävs 46st nivåskruvar/m2 för mina 30x30 plattor. Behövs det verkligen eller räcker det med en skruv i varje hörn? Tänker att man även kan lägga enbart distanser mellan plattornas sidor? Blir jäkla dyrt annars 😅
Du har en nivåskruv i varje hörn på alla plattor det blir fler skruvar än man tror. Lägg 15x 15 plattor så kan du lägga utan skruv det blir billigare.

Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Du har en nivåskruv i varje hörn på alla plattor det blir fler skruvar än man tror. Lägg 15x 15 plattor så kan du lägga utan skruv det blir billigare.
Plattor redan köpta :) men tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.