karlsson928 karlsson928 skrev:
Hej alla byggnadskunniga!

Har byggt ett lösvirkes garage men valde att anlita en firma för att få taket och hängrännor monterat innan vintern, jobbet tog cirka en vecka men när ja kom hem från jobb igår ser hastat han har satt fotolåen direkt på sponten och sen pappen över, ser verkligen förjävligt ut när man ser läkten, på vårt nybyggda eksjöhus ligger plåten på läkten så man slipper se den. Vad är egentligen rätt??? Takläggaren hävdar ju såklart att han gjort rätt och att garantierna inte gäller annars, inte nog luftning. Känns konstigt när alla nybyggda hus verka ha plåten ovan läkt!

Tack på förhand

[bild]

Vid denna kösning så kan ju fåglarna komma in mellan papp och underkant bärläkt?

Väldigt sen på bollen, men kan meddela att en av Sveriges största husleverantörer in använder fotplåt. De verkar tycka att det är ok med att endast underlagspappen dras ut 25 mm från råsponten.

Teknisk ritning som visar detaljer av en takkonstruktion där underlagspapp dras 25 mm utanför råsponten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ByggareNic
  • Laddar…
E earlo skrev:
Väldigt sen på bollen, men kan meddela att en av Sveriges största husleverantörer in använder fotplåt. De verkar tycka att det är ok med att endast underlagspappen dras ut 25 mm från råsponten.

[bild]
Hehe....lyckad lösning! Bruten takfot, takpanna som skaver mot pappen och ett överhäng på pappen som krackilerar efter några år. Sveriges största skitleverantör skulle jag säga.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Hehe....lyckad lösning! Bruten takfot, takpanna som skaver mot pappen och ett överhäng på pappen som krackilerar efter några år. Sveriges största skitleverantör skulle jag säga.
För min skull får vi hoppas att lösningen inte är allt för dålig... Det finns nybyggnads garanti, men jag kan misstänka att eventuella större problem börjar synas efter 10 år...

En annan fråga som dök upp. Är anledningen till att man har bruten takfot att man inte ska behöva en läckt längst ner som takpannan ska vila på? Så man får ett rakt tak.

Earlo: Ja
F.ö. har den lösningen fungerat på mitt hus i 38 år utan takfotsplåt så ni behöver inte oroa er. Nu har vi bytt papp, pannor och dessutom satt dit takfotsplåt, då ligger pappen ovanpå plåten och pannorna på pappen. Lär väl hålla minst 40 år till.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Och eftersom det är cirka 50 cm utanför vägglivet så spelar det en mycket liten roll för huset som helhet.

E earlo skrev:
En annan fråga som dök upp. Är anledningen till att man har bruten takfot att man inte ska behöva en läckt längst ner som takpannan ska vila på? Så man får ett rakt tak.
Det är det, det ser betydligt snyggare ut i min mening också, när man inte ser rakt upp på de blottade läkten.

Har byggt ett lösvirkes garage men valde att anlita en firma för att få taket och hängrännor monterat innan vintern, jobbet tog cirka en vecka men när ja kom hem från jobb igår ser hastat han har satt fotolåen direkt på sponten och sen pappen över, ser verkligen förjävligt ut när man ser läkten, på vårt nybyggda eksjöhus ligger plåten på läkten så man slipper se den. Vad är egentligen rätt??? Takläggaren hävdar ju såklart att han gjort rätt och att garantierna inte gäller annars, inte nog luftning. Känns konstigt när alla nybyggda hus verka ha plåten ovan läkt!

Tack på förhand

[bild]
Det är helt rätt montage dock skall det ligga en pappremsa under plåten på råspont så att det inte ligger plåt direkt mot ren träyta.

N Nils82 skrev:
Hehe....lyckad lösning! ...
Håller med. Det där kan inte vara optimalt även om en del hävdar det.
Vad gäller att inte se upp på läkten så löser lite svart färg på nedersta(förhöjda) bärläkten samt ströläktens kortändar problemet.

M MagHam skrev:
Håller med. Det där kan inte vara optimalt även om en del hävdar det.
Vad gäller att inte se upp på läkten så löser lite svart färg på nedersta(förhöjda) bärläkten samt ströläktens kortändar problemet.
Näää......efter alla de takskador jag jobbat på kan jag säga att det i 9 av 10 fall finns skador eller brister i "knät" . Det är helt enkelt en sämre lösning som tyvärr inte kommer med några fördelar.

• Gilla
Joak
  • Laddar…

Tack på förhand

[bild]
Fotplåten ska alltid vara under pappen, det kommer alltid fukt / vatten genom pannorna så länge du inte har glaserade pannor o denna fukt ska kunna rinna ner i takrännan. Däremot borde det sitta ett "fågelband" längst ner som både hindrar fåglar att bygga bo under dina takpannor och dels skymmer strö- och bär-läkt.

S Sigge Sk skrev:
Fotplåten ska alltid vara under pappen, det kommer alltid fukt / vatten genom pannorna så länge du inte har glaserade pannor o denna fukt ska kunna rinna ner i takrännan. Däremot borde det sitta ett "fågelband" längst ner som både hindrar fåglar att bygga bo under dina takpannor och dels skymmer strö- och bär-läkt.
Kommer det mer vatten som tex börjar rinna än vad det gör under ett plåttak med kondends?
vattendropparna underplåttak har jag studerat droppar sällan ner, iaf inte så det rinner och måste ner i rännan :)

på ditt inlägg låter det som pannor läcker som ett såll ;)

Det gör de definitivt inte, och det blir klart mindre kondens än under ett plåttak. Men om det blåser så kommer det ju in små mängder genom skarvar. Men att det rinner något på pappen måste vara extremt ovanligt.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Stort tack för alla svar och åsikter, väldigt intressant att höra hur alla resonerar! Självklart är den lättaste lösningen att måla läkten men när ja lade sponten och pappen lät ja den hänga över 2cm för att ja just skulle slippa nåt sådant, sen får man väl skylla sej själv att man inte sa till han hur man ville ha det. Hade en fotplåtsbit som ja prövat me om man skulle satsa på föreslaget exempel me dubbla plåtar, va tros om detta?

[bild]
Så ska det se ut Kilplanka och plåten under pappen gör att den nedre läktan eller kilplanka kommer att ruttna.. jag kör en 2” 4” som nedersta läkta. Fräser ner kroken i den o sen en fotplåt över den som går ner i rännan.. snyggt o hållbart

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.