H
R RoBo skrev:
Nej!
exakt det är en del av funktionen. skydda råspont och leda vatten ner i hängränna
 
  • Gilla
bisamråtta och 1 till
  • Laddar…
Tråden har spårat ut.
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
H
T TheGame skrev:
Måste och måste.
Vet du vad fotplåtrn har för funktion?
Vad har vatten på pappen under taket att göra?
Jag har min fotplåt på sista regeln pga jag har väv under takplåten.
Är fotplåten "ur funktion" då? ;)
takfoten bör förstärkas med råspont eller plywood, papp umder fotplåt och sedan väv på.
 
  • Gilla
Amrich
  • Laddar…
henke_benke skrev:
takfoten bör förstärkas med råspont eller plywood, papp umder fotplåt och sedan väv på.
Nej det är helt onödigt och överarbetat.
tex så var det tidigare eternit och masonit som undertak, då fanns inte ens fotplåt.
fungerade bra sen 1974 till 2014 då jag bytte tak.
Fotplåten är på sista regeln och sen takplåt över, det hindrar vatten från att "rinna bakåt" när det rinnger ner efter takplåten och på så sätt rinner via takfotsplåten ner i hängrännan.
finns många sätt och ett sätt är säkert "rätt enligt regelboken" men många sätt fungerar minst lika bra.
 
H
T TheGame skrev:
Nej det är helt onödigt och överarbetat.
tex så var det tidigare eternit och masonit som undertak, då fanns inte ens fotplåt.
fungerade bra sen 1974 till 2014 då jag bytte tak.
Fotplåten är på sista regeln och sen takplåt över, det hindrar vatten från att "rinna bakåt" när det rinnger ner efter takplåten och på så sätt rinner via takfotsplåten ner i hängrännan.
finns många sätt och ett sätt är säkert "rätt enligt regelboken" men många sätt fungerar minst lika bra.
En del renoverar hantverkarmässigt, en del gör inte det.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
henke_benke skrev:
En del renoverar hantverkarmässigt, en del gör inte det.
nej snarare en del tror det endast finns ett sätt att göra saker på och att det ser likadant överallt ut.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Just så. Vissa gör rätt och andra ”vet” de gör rätt.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Geeee.....finns det så stora bekymmer med hur fotplåten ska monteras samt vilken funktion den har så är det nog bara Herr Fuglesang som kan bygga ett helt hus.
Vad är det för nummer till NASA?
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Staffans2000
+1 202-358-0000
Fråga efter "the footplåt department"!
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
+1 202-358-0000
Fråga efter "the footplåt department"!
Har spendera ca 1h i telefon med en trevlig ingenjör. Han förstår problemet och menar att detta med fotplåten är något som ska kollas närmare på efter 2045. I dagsläget finns inte den tekniken.
 
Staffans2000
Jag är rädd för att du knackar på fel dörr.
NASA i all ära, men den som verkligen förstått allvaret med fotplåtsproblematiken är Elon Musk aka. Mr footplåt. Därför har han initierat en mycket djärv mission, för att en gång för alla, genom astrofysiska experiment avgöra ifall fotplåten skall spikas på, eller under länken.


Mr Spock
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Vad mycket pappskallar, man tar sig för (tak)pannan!

Hålfotsinläggen , fotplåten, har man naturligtvis för att inte tåbiran skall hamna på grundsulan :mad:
 
Hur orkar ni lägga ned så mycket jobb på en uppgift/fråga som var löst efter 10 inlägg?
 
M
S seniorkonsult skrev:
Hur orkar ni lägga ned så mycket jobb på en uppgift/fråga som var löst efter 10 inlägg?
För sex år sedan dessutom!
 
Joens Joens skrev:
Den måste ju sitta under pappen så det är ju inget konstigt med det.
Vet att man kan använda en sådan stor trekantslist som en sista regel och på så vis få det svart längst ner.

Men någon kan säkert detta bättre än vad jag kan.
Stämmer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.