228 007 läst · 151 svar
228k läst
151 svar
Felaktig monterad fotplåt????
E earlo skrev:Väldigt sen på bollen, men kan meddela att en av Sveriges största husleverantörer in använder fotplåt. De verkar tycka att det är ok med att endast underlagspappen dras ut 25 mm från råsponten.
Så byggde man på 70talet
[bild]E earlo skrev:
Hej! Så här har gör vi på tegeltak.
Hus AMA är inte fel att följa, men har satt en plåt i samma färg som rännan (rött i bild). Detta för att slippa se träet på bärläkten.
Jag håller med om att det är snyggare med kilbräda men funktion går alltid före form.
Anledningen till att inte sätta kilbräda är att det blir för dålig luftning under pannorna. Dagens välisolerade hus skapar inte samma skorstenseffekt under pannorna och torkar inte ut den fukt som tränger in och den kondens som bildas vid väderomslag.
Hus AMA är inte fel att följa, men har satt en plåt i samma färg som rännan (rött i bild). Detta för att slippa se träet på bärläkten.
Jag håller med om att det är snyggare med kilbräda men funktion går alltid före form.
Anledningen till att inte sätta kilbräda är att det blir för dålig luftning under pannorna. Dagens välisolerade hus skapar inte samma skorstenseffekt under pannorna och torkar inte ut den fukt som tränger in och den kondens som bildas vid väderomslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har man kommit fram till detta?B BB_King skrev:Jag håller med om att det är snyggare med kilbräda men funktion går alltid före form.
Anledningen till att inte sätta kilbräda är att det blir för dålig luftning under pannorna. Dagens välisolerade hus skapar inte samma skorstenseffekt under pannorna och torkar inte ut den fukt som tränger in och den kondens som bildas vid väderomslag.[bild]
karlsson928 skrev:Hej alla byggnadskunniga!
Har byggt ett lösvirkes garage men valde att anlita en firma för att få taket och hängrännor monterat innan vintern, jobbet tog cirka en vecka men när ja kom hem från jobb igår ser hastat han har satt fotolåen direkt på sponten och sen pappen över, ser verkligen förjävligt ut när man ser läkten, på vårt nybyggda eksjöhus ligger plåten på läkten så man slipper se den. Vad är egentligen rätt??? Takläggaren hävdar ju såklart att han gjort rätt och att garantierna inte gäller annars, inte nog luftning. Känns konstigt när alla nybyggda hus verka ha plåten ovan läkt!
Tack på förhand
en fotplåt kan monteras under pappen och/eller ovan nedersta läkten
[bild]
plåten ovan bärläkt är för fåglarna och så snö ej blåser in därkarlsson928 skrev:
Medlem
· Halland
· 4 006 inlägg
Kilbräda är ej tillåtet. Monteringen är korrekt utförd.C cecar33 skrev:Att fotplåten skall ligga under pappen råder det inga tvivel om men på TS bild ser det ut som man har alldeles för stort avstånd mellan pannor och ränna. Det snyggaste och mest träffsäkra är att man använder kilbräda och inget bärläkt nederst på taket utan man spikar fågelband och lägger pannorna direkt på plåten
Själv hade jag kompletterat med en extra fotplåt som följer läkten. Det är inga jättpengar för extra fotplåt.
Vem menar du inte tillåter kilar för takfoten? Du menar kanske rekommenderat, men då kanske du ska inkludera vem/vad det är som står bakom rekomendationen.V verktygsgurun skrev:
Min takfot är uppbyggd med kilar, enda som jag tycker blir snyggt. Jag är medveten om för- respektive nackdelar med den konstruktionen.
Det finns inga tvingande regler för hur en konstruktion ska se ut, bara rekommendationer.
Medlem
· Halland
· 4 006 inlägg
Rättar mig själv... Ej tillåten med taklutning under 22gr. (Benders)X xLnT skrev:Vem menar du inte tillåter kilar för takfoten? Du menar kanske rekommenderat, men då kanske du ska inkludera vem/vad det är som står bakom rekomendationen.
Min takfot är uppbyggd med kilar, enda som jag tycker blir snyggt. Jag är medveten om för- respektive nackdelar med den konstruktionen.
Det finns inga tvingande regler för hur en konstruktion ska se ut, bara rekommendationer.
Monteringsanvisning som medföljer produkten skall följas och överskriver tex HUSAMA.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Trekantslist?Glöm det,trekantslist lägger man vid vindskivorna innan man viker runt pappen runt den ner under vindskivor,men han har kunnat flyttat upp takfotslisten lite så den inte syns,jag brukar svartmåla den oxå så den inte syns,För inget vackert men den synlig.Joens skrev: