27 821 läst · 106 svar
28k läst
106 svar
Felaktig energideklaration vid husköp, upptäckt i efterhand
Som jämförelse så gör mitt värmepumphus av med 1500-1700 kWh en ljummen januari-februarimånad, 2500-2600 en kall...så det skiljer beroende på förutsättningar. Innetemp spelar ju roll också.
Ska man vara ärlig så är Ed bara en pappersprodukt och speglar sällan verkligheten, endast ett dumt EU påhitt som företag och staten kan tjäna pengar på. Detta är min personliga åsikt efter att ha kollat på ett par hundra olika. Men andra håller säkert inte medT TedM skrev:
I mitt fall var det den enda möjligheten att innan köp få en rimlig uppfattning om mängden energi som går åt för att värma upp huset. Som köpare har man undersökningsplikt, och jag vet inte annars hur jag skulle kunna lista ut det. Jag har full förståelse för att mina egna siffror inte kommer vara samma som de säljaren haft, men deklarationen måste ju åtminstone bygga på sanna uppgifter.C cap skrev:
Om den inte förväntas spegla verkligheten, vad hindrar då varenda säljare att påstå att de bara värmer upp fastigheten med ett par ljumna fisar på höstkanten och så räcker det hela vintern?
30.000 kWh för att värma ditt hus är över medel. Det är lätt att hitta snittsiffror på uppvärmningskostnader för olika hus om det är viktigt före köp. Samt , du tror att siffrorna är fel men har ännu inga bevis
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 967 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 967 inlägg