Som jämförelse så gör mitt värmepumphus av med 1500-1700 kWh en ljummen januari-februarimånad, 2500-2600 en kall...så det skiljer beroende på förutsättningar. Innetemp spelar ju roll också.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är den som är deklarerad. Om den deklarationen är felaktig kan TS hävda att fastigheten sålts på felaktiga villkor och kräva del av ersättningen åter.

Det är det tråden handlar om.
Och om TS förbrukning råkar hamna på 5.5 ton så ska han/hon ha ersättning tycker du?
 
A AG A skrev:
Och om TS förbrukning råkar hamna på 5.5 ton så ska han/hon ha ersättning tycker du?
Vad har min faktiska förbrukning med frågeställningen att göra?
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
D
Den som låter upprätta en energideklaration är skyldig att ange riktiga eller rimliga värden. Vet man inte siffror använder energiexperten siffror från schablon.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Den som låter upprätta en energideklaration är skyldig att ange riktiga eller rimliga värden. Vet man inte siffror använder energiexperten siffror från schablon.
Tack! Och om schablonvärden används så borde det väl framgå i energideklarationen?
 
T TedM skrev:
Står 215 i energideklarationen.
Antar att det är huset (170) + källaren (55). Garaget (ca 25-30) är inte med.
Oki för den delen som är garage räknas bort från förbrukningen. Nu var det så lite att det inte är där diffen uppstår.
 
T TedM skrev:
Tack! Och om schablonvärden används så borde det väl framgå i energideklarationen?
Ska man vara ärlig så är Ed bara en pappersprodukt och speglar sällan verkligheten, endast ett dumt EU påhitt som företag och staten kan tjäna pengar på. Detta är min personliga åsikt efter att ha kollat på ett par hundra olika. Men andra håller säkert inte med
 
  • Gilla
blackarrow och 14 till
  • Laddar…
C cap skrev:
Ska man vara ärlig så är Ed bara en pappersprodukt och speglar sällan verkligheten, endast ett dumt EU påhitt som företag och staten kan tjäna pengar på. Detta är min personliga åsikt efter att ha kollat på ett par hundra olika. Men andra håller säkert inte med
I mitt fall var det den enda möjligheten att innan köp få en rimlig uppfattning om mängden energi som går åt för att värma upp huset. Som köpare har man undersökningsplikt, och jag vet inte annars hur jag skulle kunna lista ut det. Jag har full förståelse för att mina egna siffror inte kommer vara samma som de säljaren haft, men deklarationen måste ju åtminstone bygga på sanna uppgifter.

Om den inte förväntas spegla verkligheten, vad hindrar då varenda säljare att påstå att de bara värmer upp fastigheten med ett par ljumna fisar på höstkanten och så räcker det hela vintern?
 
30.000 kWh för att värma ditt hus är över medel. Det är lätt att hitta snittsiffror på uppvärmningskostnader för olika hus om det är viktigt före köp. Samt , du tror att siffrorna är fel men har ännu inga bevis :(
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
T TedM skrev:
Tack! Och om schablonvärden används så borde det väl framgå i energideklarationen?
Tyvärr inte möjligt att se om schablon eller riktiga värden på en energideklaration idag. Vi har räknat bort egen el med schablon och syns ingenstans.
 
Redigerat:
D
T TedM skrev:
Tack! Och om schablonvärden används så borde det väl framgå i energideklarationen?
Nej det tror jag inte att det framgår. Det vore ju rimligt att så var fallet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
du tror att siffrorna är fel men har ännu inga bevis
Det är väl just för att TS har bevis (loggboken) som inte matchar deklarationen som frågan alls är på tapeten.
 
  • Gilla
Joakim654 och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Och om TS förbrukning råkar hamna på 5.5 ton så ska han/hon ha ersättning tycker du?
Nej. Och förstår du inte skillnaden på det och det jag skrivit så må det så vara.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl just för att TS har bevis (loggboken) som inte matchar deklarationen som frågan alls är på tapeten.
Frågan är om loggboken kan vara behjälplig som bevis alls. Svårt att säga just nu med den info vi har.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl just för att TS har bevis (loggboken) som inte matchar deklarationen som frågan alls är på tapeten.
Säg att förra ägaren var lite senil och skrev fel eller skänkte några pallar till grannen eller sin son ? Vad som helst är möjligt
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.