U Uffe A skrev:
Därför är det bästa att det finns en egen mätare över det som har med uppvärmning att göra
Det är svårt att särskilja vad som gått åt till drift och vad som är ren förbrukning för andra saker.
Sen är det väldigt olika beroende på vem som bor i huset och deras förbrukning
De kanske medvetet valde en lägre inomhus temp och duschade kanske inte så länge och frekvent som ni.
Vid annan innetemp ska detta normeras i energideklarationen.

• Gilla
buffyin
  • Laddar…
T TedM skrev:
Fast det här handlar ju inte om att jämföra föregående ägares förbrukning av varken el eller värme med min egen, jag har ju bara bott i huset två månader.
Problemet är att föregående ägares uppgift vid försäljning motsägs av hans egen loggbok över förbrukningen. De säger de har gjort av med X ton pellets, loggen visar att det nog är närmre X*1,5 ton pellets.
Hur vet du att årsförbrukningen inte stämmer, ni har ju bara bott i huset 2 månader?
Finns det gamla fakturor på inköpt pellets?
Är förbrukningen i ”loggboken” från 2023 eller tidigare?
Under vintern 22-23 snålade många med värmen och förbrukningen minskade.
Känns som man inte kan komma någon vart med detta eftersom ni inte bott ett helt år.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Orkar kanske inte riktigt läsa allt som skrivits, men hur mycket pengar pratar vi om i skillnad från 5,5ton till 8,5ton pellets?
Jag förstår det som att det handlar om ca 7.500:-/år?
Är det så mycket pengar att man vill riva upp himmel och jord? Eller har jag bara missat ngt väsentligt i tråden?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
r0bertwh r0bertwh skrev:
Vid annan innetemp ska detta normeras i energideklarationen.
Nu är det 13 år sedan jag sålde mitt senaste hus och varken inomhustemperaturen, antal bad eller duschar och tidsåtgång per dusch eller temperatur på dessa efterfrågades då
Kanske dags att börja logga detta också förutom månatlig förbrukning på drifts- och hushållsel 😉

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Nu är det 13 år sedan jag sålde mitt senaste hus och varken inomhustemperaturen, antal bad eller duschar och tidsåtgång per dusch eller temperatur på dessa efterfrågades då
Kanske dags att börja logga detta också förutom månatlig förbrukning på drifts- och hushållsel 😉
Då har du ju sluppit en energideklaration, men syftet med den är ju att ge en objektiv bild av en fastighets energibehov. Den måste upprättas vid försäljning (nuförtiden). Den ska vara normerad så att du ska kunna jämföra objekt mot varandra, oavsett andra faktorer. Ju dyrare energi blir, desto mer allvarligt blir det att ljuga i sin energideklaration.

r0bertwh r0bertwh skrev:
Då har du ju sluppit en energideklaration, men syftet med den är ju att ge en objektiv bild av en fastighets energibehov. Den måste upprättas vid försäljning (nuförtiden). Den ska vara normerad så att du ska kunna jämföra objekt mot varandra, oavsett andra faktorer. Ju dyrare energi blir, desto mer allvarligt blir det att ljuga i sin energideklaration.
Vi upprättade en energideklaration inom 2 år efter vårt bygge var färdigt. Då fick vi skicka in kopior på elräkningar sommartid samt vintertid. Om man antar att duschvanor är hyfsat konstanta över året så kan nog detta användas för att skillnad mellan sommar och vinterförbrukning har med uppvärmning att göra. Vi fick också ange innertemperatur samt vad vår elmätare som är separat för värmepumpen visade och hur länge den loggat. Vi fick ange hur många kubik ved som används för eldning samt hur mycket vi laddat bilen med. Men kan förstå att det inte så enkelt att få en helhetsbild från dessa värden, särskilt inte om de skall baseras på en icke intresserad säljares uppgifter (som aldrig skänkt detta en tanke). har också för mig att man ombads att ange övrig utrustning som drar mycket el, tex pool eller liknande. Men kanske inte alltid så lätt att uppskatta det heller :)

Då när jag sålde huset gjordes en energideklaration
Redan då var det obligatoriskt och eftersom huset byggdes 2005 så fanns det en mätare som visade förnrukningen äver VP
I det hus vi bor i nu finns separat mätning övr VP, elvärme i förråd samt för hydropress.
Om du inte tycker det är tillräckligt så ge mig besked om vad mer som ska loggas för att du ska anse att kraven är uppfyllda

U Uffe A skrev:
Då när jag sålde huset gjordes en energideklaration
Redan då var det obligatoriskt och eftersom huset byggdes 2005 så fanns det en mätare som visade förnrukningen äver VP
I det hus vi bor i nu finns separat mätning övr VP, elvärme i förråd samt för hydropress.
Om du inte tycker det är tillräckligt så ge mig besked om vad mer som ska loggas för att du ska anse att kraven är uppfyllda
Jag menar inte att det inte är tillräckligt. Bara att allt normeras, så gott det går.

T TedM skrev:
Jag och min fru köpte nyligen hus, och flyttade in i juni. Själva köpekontraktet och visningarna skedde i slutet av 2022, så det var lång tid för tillträde. De relevanta uppgifterna för historien här är att huset är uppvärmt med pellets, dess energiklass landade på C, och under övrigt så står det att ”[…] uppgiften om faktisk förbrukning för perioden 2021/09-2022/08 var 5,5 ton pellets och 7684 kWh el.” Hushållsel angavs till 5700kWh, oklart vart mellanskillnaden tagit vägen.

Nu när vi bott i huset ett tag så hittade jag föregående ägarens driftsanteckningar för pelletspannan, och jag bestämde mig för att lägga in den i excel för att ha något att jämföra vår förbrukning med. Då upptäcker jag att förbrukningen för 2022 helår legat närmre 8,5 ton, dvs 50% mer. Jag har inte kompletta siffror för hela tidsperioden som energideklarationen baserats på, men vid tidpunkten då uppgifterna lämnades borde förra ägarna redan ha förbrukat minst 5 ton pellets bara under samma kalenderår, dvs exklusive perioden 2021/09-2021/12. Detta har de själva antecknat i kalendern, och det borde varit uppenbart för dem att så var fallet genom att addera ihop siffrorna de själva antecknat.

Märk väl att siffran 5,5 ton (vilket motsvarar 6,6 pallar) är den enda hårda siffran som vi haft att tillgå. Muntligt kan de ha sagt något i stil med ”5-6 pallar”, men definitivt inte 10 pallar (8,32 ton), för det hade jag mints. Pellets är inte billiga på sistone, så detta ger ju så klart en negativ inverkan på driftskostnaden. Ska också poängtera att driftskostnaden i mäklarens prospekt är uppenbart missvisande, då den är baserad på pelletspriser som helt enkelt inte existerar idag. Det vi egentligen reagerar på här är att mängden energi är en uppenbart falsk uppgift, inte kostnaden för den energin.

Jag vill inte vara den som ropar ”dolt fel” åt höger och vänster, men baserat på hallå konsument så kryssar felet i alla dessa kriterier:

Min fråga är egentligen: Är detta något som går att driva, överhuvudtaget? Jag frågar forumet här innan jag börjar ringa mäklare, jurister och säljare etc.
Många sakfel i många svar, du ska påpeka att energideklarationen är fel! En enegideklaration bygger på säljarens uppgifter om pellets, el och kallvatten som förbrukats under uppgiven tid. Sedan justerar man för innetemp om denna avviker från 21grader, dessutom ”normalårskorrigerar” man för utetemp slutligen justerar man energin för varmvatten till ett ”normalvärde”. Edit: om säljaren lämnar fel uppgifter så blir energideklaration fel, och denna brukar ingå i kontraktet. Så visa att energideklarationen är fel, ta hjälp av den som upprättat den.

• Gilla
TedM och 2 till
  • Laddar…
Trist med fel uppgifter om pelletsåtgång!
Vi hade pellets, energideklarationen sa 48000 kWh/år på 143 kvm plus 90 källare. Det gick nog 10 pall pellets på en vintersäsong sept-april.
Vi bytte till bergvärme och bytte alla termostater. Nu är vi nere på 15000 kWh. Kör på bergvärmen som du funderat på om du inte ids bråka... 🙂

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T TedM skrev:
Så säljare får lämna helt felaktiga uppgifter om driftskostnader och energiåtgång för huset? För de siffrorna spelar ändå ingen roll?

Du får gärna läsa innehållet i tråden innan du kommenterar, lite goddag yxskaft det där. Så många inlägg är det inte.
Vill bara ge en input..

Det KAN vara en jäkla skillnad..
Själva förbrukningen kan vara helt korrekt för säljaren.. samt vara totalt kaputt för köparen.

Det kan bero på att man har en grad varmare inomhus (tänk dig då om du har två grader varmare.. el tex värmer upp en källare som var kall innan), det kan bero på el-bilsladdning, hur många ggr man duschar /hur varmt man duschar.. ja alla små grejer kan göra stora skillnader!

Vi hade ju elräkningarna hon betalt.. och det skilde ändå 15000 kWh från tidigare ägare och vårt första år 😳 .. så hon ljög ju inte!

Däremot stod inte allt rätt till.. men även När vi sedan bytte till bergvärme.. hade vi högre förbrukning än hon haft.. (hon var ensam pensionär som inte värme upp källaren eller alla rum uppe fullt tydligen.. vi flyttade in två st som duschade varje/varannandag och värmde upp hela källaren och alla rum uppe)

Vårt ”nya” hus (där vi bor idag).. hade vi oxå både energideklaration o elräkningar att kika på - hjälpte inte! var Omöjligt att gissA vad förbrukningen skulle vara.. för oss! Vi visste ju hur det gått sist vi köpte hus.. så vi väntade oss det värsta..

Huset (gården) hade varit sommarstuga i 15 år typ (innan vi köpte).. och hade dessutom (bara nått år innan försäljningen) ändrat värmekälla (från el till jordvärme.. i huvudhuset).. smack sa det ändå.. ökade fort i ett par års tid.. förbrukningen dubblades efter att vi flyttade in - gentemot papperna/förbrukningen de haft. (Trots att vi bytte till energisnåla köksmaskiner osv)

Ingen hjälp i sakfrågan för dig/TS .. men det är inte helt ovanligt med stora skillnader.

• Gilla
AG A och 4 till
  • Laddar…
A AndersbcD skrev:
Många sakfel i många svar, du ska påpeka att energideklarationen är fel! En enegideklaration bygger på säljarens uppgifter om pellets, el och kallvatten som förbrukats under uppgiven tid. Sedan justerar man för innetemp om denna avviker från 21grader, dessutom ”normalårskorrigerar” man för utetemp slutligen justerar man energin för varmvatten till ett ”normalvärde”. Edit: om säljaren lämnar fel uppgifter så blir energideklaration fel, och denna brukar ingå i kontraktet. Så visa att energideklarationen är fel, ta hjälp av den som upprättat den.
Hur ska den person som gjort ED kunna hjälpa till?
Allting bygger på de uppgifter som säljaren lämnat.

TRJBerg
Konstaterar två saker:
1. Specifika utfästelser i kontrakt och tillhörande dokumentation väger tungt.
2. Det är väldigt tveksamt om avvikelsen är tillräckligt stor för nämnvärd ersättning.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Egentligen säger inte antal pallar pellets speciellt mycket. Det är energiförbrukningen som är intressant. Hur mycket mer energi har man förbrukat?
Som som konstaterats att i reda pengar är inte tre pallar något att bråka om om jag räknade rätt så kostar dessa knappt 15000:- Det är lite drygt 1000:- /månad

P
Även säljarens förbrukning kan ju varierat kraftigt över åren.. Man kan ju förändra sina vanor markant mellan olika år och kanske vet säljaren att det går att klara driftskostnaden man uppgivit då har gjorde det för x år sen och inte sista året..

17 grader inne eller 27.. kanske ännu svalare i vissa rum man inte värmer alls på vintern om man har för stort hus i förhållande till antalet folk
värma med pellets men kanske finns andra möjligheter också som pga olika användningssätt kan påverka kalkylen rejält..
Nån kör pellets i 3 mån nån annan i 12 månader osv
spa bad och pooler kan såklart förändra rejält
antal personer och vanor med duschning , vädring osv osv
inställningar på golvvärme där vissa ger frostskador och andra får brännskador.. lite skruvande på diverse termostater kan göra stora skillnader på mängden värme ett hus förbrukar

Att bara hitta en anteckning och hävda att det är bevis nog blir nog mycket mycket svårt att använda som bevis att nåt ens är fel , än mindre tillräckligt fel för att inte bero på olika levnadssätt. och om man väl lyckas bevisa felen så är variationer i el och pelletspriser också svåra att få med helt korrekt.. ja menar en del har fortfarande bundna elavtal sen innan ukraina kriget och har fortfarande 44 öre kw i elpris och man kan faktiskt ha köpt pellets för två år år råkat köpt den där det är billigt för man fortfarande köpt där sista 12 åren.. Så vilken kostnad ska mäklaren ge köparen 2300kr pallen eller 5500 kr pallen och ingen vet vad den kostar om 3 månader. vi vet bara vad den kostade ifjol..

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.