10 377 läst · 36 svar
10k läst
36 svar
Fel i entreprenad - dröjsmål hos entreprenören och sedan "försent"
Korrekt, och för att t.ex. starta om en router eller liknande.M Maijckel skrev:
Det som också stör mig är att entreprenören bara skjutit på problemen vilket hade kunnat åtgärdats tidigare om de inte dragit fötterna efter sig.
Har ni tagit upp detta med eran KA (kontrollansvarig) och vad säger han/hon om problemet?M Mark Lyftsson skrev:Hej,
Jag och min fru bygger för närvarande ett hus med totalentreprenad. I januari, när grunden precis var gjuten, uppmärksammade vi att grunden hade rör som stack ut på ett ställe där det inte ska göra det enligt ritningarna som vi har signerat för entreprenaden. Vi påtalade detta för entreprenören. Entreprenören har valt att avfärda det som att det är "så de brukar göra", och när vi sedan stött på så har de kommit med olika ursäkter tills de nu, snart tre månader efter, sagt att det är för sent att göra något åt. Vad kan väl knappast vara så att entreprenörens senfärdighet i att ta tag i saker vi påtalar är fel innebär att de blir fria från att åtgärda något - det skapar ju helt fel incitiament.
Jag snackar med byggledaren men bemöts med kommentarer som jag upplever beror på att vi inte förstår varandra. Hur tar jag det bäst vidare? Ska jag reklamera när jag får nästa faktura tills de fixat det vi anser är fel eller vi åtminstone rätt ut frågan?
KA har väl inte riktigt tagit ställning utan konstaterar väl mest att Entreprenören antagligen är ganska dålig med allt som avviker från standard, då vi inte köpt ett kataloghus utan huset är ritat av min fru.Skymag skrev:
Ok förstår, vår KA var på plats under gjutningen av plattan förra året och skickade status uppdatering till mig hur det gick och att allt var i sin ordning jämfört med alla ritningar. Men vi byggde ett kataloghus till skillnad från er.M Mark Lyftsson skrev:
Det är otroligt viktigt att ni så fort som möjligt tar kontakt med en person som kan hjälpa dig lösa detta. Antingen en jurist eller en besiktningsman/projektledare som kan stötta för att lösa det med entreprenören så snart som möjligt.M Mark Lyftsson skrev:Hej,
Jag och min fru bygger för närvarande ett hus med totalentreprenad. I januari, när grunden precis var gjuten, uppmärksammade vi att grunden hade rör som stack ut på ett ställe där det inte ska göra det enligt ritningarna som vi har signerat för entreprenaden. Vi påtalade detta för entreprenören. Entreprenören har valt att avfärda det som att det är "så de brukar göra", och när vi sedan stött på så har de kommit med olika ursäkter tills de nu, snart tre månader efter, sagt att det är för sent att göra något åt. Vad kan väl knappast vara så att entreprenörens senfärdighet i att ta tag i saker vi påtalar är fel innebär att de blir fria från att åtgärda något - det skapar ju helt fel incitiament.
Jag snackar med byggledaren men bemöts med kommentarer som jag upplever beror på att vi inte förstår varandra. Hur tar jag det bäst vidare? Ska jag reklamera när jag får nästa faktura tills de fixat det vi anser är fel eller vi åtminstone rätt ut frågan?
Hur har din fru som ritat huset ritat in rördragning och pannans placering? Är det en golvbrunn i rummet? Kommer inkommande vatten in igenom golvet med?
Inom industrin får man inte placera något framför en elcentral. En person som jobbar i skåpet/centralen ska kunna backa snabbt om det uppstår något. Jag har inte koll på hur reglerna ser ut för privatbostäder men det är en konkret fråga du kan lyfta till er kontrollansvarig.M Mark Lyftsson skrev:
Marcus0321 skrev:
Tack!K Karin Svensson5 skrev:
Varför inte lägga ut en bild på ritningen och kanske ett foto på hur det ser ut? Skulle garanterat underlätta.
Har ni även gjort vvs ritningen själva?
Jag har sett ganska "kreativa" ritningar när vi gjort vs i en villa.
Tex en tvättmaskin som skulle stå 10cm in i en bergvärmepump för att annars skulle det inte "rymmas" i rummet
Har ni även gjort vvs ritningen själva?
Jag har sett ganska "kreativa" ritningar när vi gjort vs i en villa.
Tex en tvättmaskin som skulle stå 10cm in i en bergvärmepump för att annars skulle det inte "rymmas" i rummet