N
E El-Löken66 skrev:
Nej, det är givetvis ett avtalsbrott att ta ut mer ström än vad den överenskomna medger.

Hur skulle det annars se ut, vilda västern?
Och fel mot de som är ärliga och faktiskt betalar för 20 eller 25 A.

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Myrstacken
E El-Löken66 skrev:
Du har gjort rätt för dig nu, tycker inte du ska behöva ligga sömnlös längre.

Tror du har rätt i det du skriver.

Jag känner till en del tricks, vissa nästintill omöjliga att upptäcka.

Men betalar givetvis glatt min avgift ändå, medveten om att bolaget gör miljardvinster.

Det var svenska kommuner som sålde fina företag till utländska intressen för att göra ett snabbt klipp. Inget konstigt.
Intressant kan du berätta lite om dessa tricks man kan göra??

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
N
E El-Löken66 skrev:
Du har gjort rätt för dig nu, tycker inte du ska behöva ligga sömnlös längre.

Tror du har rätt i det du skriver.

Men betalar givetvis glatt min avgift ändå, medveten om att bolaget gör miljardvinster.

Det var svenska kommuner som sålde fina företag till utländska intressen för att göra ett snabbt klipp. Inget konstigt.
Men Vattenfall finns ju kvar i helstatlig ägo. Precis som ett flertal kommunägda bolag.
Har själv Vattenfall som nätägare. Tidigare hette nätägaren Motala Ströms Kraft AB men sedan många år är det Vattenfall.

Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
När jag bytte elcentral och flyttade ut mätaren på fasaden var både nätägare och elektriker här.
De påtalade då att det satt 25A säkringar men betalade för 16A.
Tidigare ägare, inte jag som fulkopplat.
De satte in 20A och ändrade mitt abonemang.
Inget efterspel eller retroaktiv faktura, bara ny tariff framöver.

/Höghus
Jag skall väl tillägga att det varit felaktigt länge, ca 20 år.

/Höghus

Myrstacken
E El-Löken66 skrev:
Du gav mig bara en skrattemoji och inget svar, antar det är för att du har snackat för mycket igen...
Du sa att du kan en del tricks det betyder att du vet flera sätt..
Nämn ett förutom att koppla på sig innan mätaren..

Dessutom de senaste mätarna som sätts och börjat bytas ut loggar och sänder varje kvart om jag inte minns fel.

Myrstacken
E El-Löken66 skrev:
Okej.
Ta en säkring och plocka isär denna i sina beståndsdelar. Återkom därefter.
hur påverkar det vad mätaren loggar och sänder för värden???

Myrstacken
E El-Löken66 skrev:
Har inte pratat något om mätaren.
Men med högre upplösning kan fler tricks hittas, men du kan ju sätta in en fläkt och blåsa på säkringarna, är detta förbjudet?
Ööööh vad är det för svar, känns som du försöker komma undan nu..
Vad är dina tricks till för då om inte påverka mätaren??
Och vad skulle det tjäna till att sätta en fläkt i fasadmätarskåpet..
Säkringen sitter ju i en skyddande porslinshylsa tror du att du skall kunna kyla ner säkringen inuti den med en fläkt...
För du kommer aldrig kunna kyla ner säkringen med en fläkt Samt du nämnde att det inte skulle gå att upptäcka dina tricks..Och vad skulle du tjäna på att kyla ner den.
Folk som bor långt uppe i norr där dom har 20-30 minusgrader på natten vintertid med fasadmätarskåpet på utsidan skulle dom få nästan gratis el då eller vad?
För du kommer aldrig kunna kyla ner säkringen med en fläkt Samt du nämnde att det inte skulle gå att upptäcka dina tricks.. Tror att en fläkt syns ganska tydligt om den sitter i fasadmätarskåpet.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Myrstacken
E El-Löken66 skrev:
Du har redan fått ett bra svar, för bra kanske. Tror vi håller där.
haha flyr konversationen för att han har slut på argument..
Det gick inte så bra med de där tricksen :rofl::rofl:

• Gilla
nisse123
  • Laddar…
T
A Argastesnickaren skrev:
Byggde nytt hus och elektrikern satte automatiskt 20 amp.
På frågan varför så gjorde dom alltid det!!!!
Då mina tre sista hus varit större och sämre isolerade så sa jag till sätt ni 16 här också och än har dom inte gått
Under mina andra 27 åren gick där inga huvudsäkringar i mina gamla hus heller trots tre barn och mycket tvätt och disk.
Storlek från 240-300kvm stora med värmepump.
Så har ni inga stora elförbrukare eller jätte hus så klarar man sig för det mesta på 16 amp.
Vi har runt 300 och 25A. Det är inte tillräckligt.

T tanaris skrev:
Vi har runt 300 och 25A. Det är inte tillräckligt.

25 amp motsvarar ca 25-30 tusen kwh.
Gör ni av med så mycket eller är det någon snedbelastning så att någon säkring belastas hårdare???
Aldrig har någon huvudsäkring gått hos mig på 16 amp.
Har haft både jordvärmepump, bergvärmepump och nu frånluftspump.
Var man bor är ju också en faktor.
Bor själv i Skåne och har ett hyfsat milt klimat;)
Har ingen universal lösning till alla utan varje hus och innevånare är ju unika så det som fungerar för vissa är ju inte säkert att det passar alla;)

T
A Argastesnickaren skrev:
25 amp motsvarar ca 25-30 tusen kwh.
Gör ni av med så mycket eller är det någon snedbelastning så att någon säkring belastas hårdare???
Aldrig har någon huvudsäkring gått hos mig på 16 amp.
Har haft både jordvärmepump, bergvärmepump och nu frånluftspump.
Var man bor är ju också en faktor.
Bor själv i Skåne och har ett hyfsat milt klimat;)
Har ingen universal lösning till alla utan varje hus och innevånare är ju unika så det som fungerar för vissa är ju inte säkert att det passar alla;)
Det blir lite av en perfekt storm... först värmer vi upp bastun, sen duschar man förstås vilket gör att varmvattenberedaren kickar igång och för det mesta gör man det ju på vinterhalvåret vilket innebär att några elradiatorer och luftvärmepumpar är på.

Just nu är lösningen att stänga av varmvattenberedaren manuellt, men vi kikar på effektvakt eller 35A.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Huvudsäkringarna dimensonerar man inte helt efter den årliga energianvändningen utan den effekt man som mest använder. Jag kör med 63a men har en årsanvändning på en bra bit under 20000kwh/år. Det som kräver de stora propparna är maskinerna i sågverket på 18 å 22kw som kan ta rätt så hög ström ibland när man sågar genom en fet stock. Men det är bara i små stötar å mest går sågarna på tomgång så det blir knappt några kWh av det

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.