E
S Strontus skrev:
Fast det där är ett fall där någon kopplat in sig innan huvudsäkringarna, knappast relevant i TS fall.
Nej, det är givetvis ett avtalsbrott att ta ut mer ström än vad den överenskomna medger.

Hur skulle det annars se ut, vilda västern?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ja visst är det ett avtalsbrott, men att stjäla ström är ändå något annat än att ha fel säkringar. Abonnenten har ju i detta fall betalat för själva elen.

E
W Wheelabrator skrev:
Ja visst är det ett avtalsbrott, men att stjäla ström är ändå något annat än att ha fel säkringar. Abonnenten har ju i detta fall betalat för själva elen.
Jo, men kanske inte tillräckligt.

E El-Löken66 skrev:
Jo, men kanske inte tillräckligt.
Det är ändå rätt stor skillnad mot att påstå att det ger fängelse i ett år.

E
S Strontus skrev:
Det är ändå rätt stor skillnad mot att påstå att det ger fängelse i ett år.
Det står i länken du inte orkade läsa.
Men om brottet anses grovt blir straffet såklart ännu hårdare.

E El-Löken66 skrev:
Det står i länken du inte orkade läsa.
Men om brottet anses grovt blir straffet såklart ännu hårdare.
Du får väldigt gärna visa var i länken det står att det ger ett års fängelse för att ha fel huvudsäkringar...

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
E
S Strontus skrev:
Du får väldigt gärna visa var i länken det står att det ger ett års fängelse för att ha fel huvudsäkringar...
Och så kan du bli återbetalningsskyldig retroaktivt, detta är inget svårt att kontrollera.

Säkringar har sin givna karakteristisk, bryter din förbrukning mot denna är det något fuffens i görningen.

Allt är kollat nu och jag har redan fått bekräftat från bolaget att de mottagit en anmälan om att jag bytt huvudsäkring från 16a till 20a.

Fullt medveten om att det är jag som ägare till huset som ska ha full koll på detta men jag är 4 år in i ägande av mitt första hus och jag lär mig massor på vägen . Nu blir det rätt hädanefter iaf

• Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Och så kan du bli återbetalningsskyldig retroaktivt, detta är inget svårt att kontrollera.

Säkringar har sin givna karakteristisk, bryter din förbrukning mot denna är det något fuffens i görningen.
Postar du bara för att öka din inläggsräknare istället för att svara på frågan?

• Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
E
S Strontus skrev:
Postar du bara för att öka din inläggsräknare istället för att svara på frågan?
Din fråga är vad straffet kan bli för att förbruka mer el än vad som är överenskommet?

Varför postat du den frågan här och inte i juridikforumsdelen.

Det är inte första eller sista gången så skett.

E El-Löken66 skrev:
Din fråga är vad straffet kan bli för att förbruka mer el än vad som är överenskommet?

Varför postat du den frågan här och inte i juridikforumsdelen.

Det är inte första eller sista gången så skett.
Så du blir irriterad över att bli rättad och bestämmer dig för att medvetet misstolka frågan? Varför är jag inte förvånad...

Men bara för att vara extra tydlig: min fråga gällde inte vad straffet är, utan vart i din länk det står att straffet är ett års fängelse för att ha fel huvudsäkringar (som du påstod)?

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Fast man behöver nog inte övertolka allting. En lagtext eller "regel" är en sak. Sen tittar man på varje situation. Ser elbolaget att det sitter fel säkringar i hos en vanlig abonnent så gör man nog inget annat än det normala att man talar med kund och endera byter till rätt eller uppgraderar abonnemanget. Större åtgärder tar man nog till när det finns anledning att tro att det föreligger fusk och att det varit medvetet. Ett brott blir det ju först när det finns solklara bevis på någonting.

S Strontus skrev:
Så du blir irriterad över att bli rättad och bestämmer dig för att medvetet misstolka frågan? Varför är jag inte förvånad...

Men bara för att vara extra tydlig: min fråga gällde inte vad straffet är, utan vart i din länk det står att straffet är ett års fängelse för att ha fel huvudsäkringar (som du påstod)?
Man ska även läsa mer än max-straffet. Det är ju inte korrekt att påstå att straffet för olovlig strömavledning är ett års fängelse
E El-Löken66 skrev:
som ger fängelse i ett år såvida det inte bedöms vara grovt, då blir det än värre.
... när straffet i själva verket är böter eller fängelse i max ett år. Målen i länken som El-Löken troligtvis inte heller själv orkade läsa slutade med villkorligt och böter på drygt 6000:-
Ska väl erkänna att jag inte heller läst hela texten men att påstå att straffet är ett år fängelse, punkt slut, är klart fel.

E
Vi kan dra ett till prejudicerande mål eftersom det tydligen är för jobbigt för folk att läsa genom länkarna, fel plats eller ej. Trots idogt förnekande och mängder av undanflykter döms denne elektriker till rejäla dagsböter för att ha bromsat en mätare och fifflat med PK. Svart på vitt att detta brott bedöms vara olovlig kraftavledning, avtal till trots:

Genom lagstiftning d 27 juni 1902 slogs fast att bortledande av elektrisk ström från en elektrisk anläggning skulle anses som tjuvnad, om gärningsmannen handlade i uppsåt att tillägna sig eller annan strömmen (20 kap 3 § 6 strafflagen), men annars som skadegörelse (19 kap 20 § samma lag). De båda nämnda bestämmelserna torde ha omfattat alla de fall där någon olovligen leder bort elektrisk ström (NJA II 1904 nr 6 s 61). Det ansågs sålunda onödigt att föra in en särskild bestämmelse om försnillning av elektrisk kraft.

Stöldbestämmelsen i 20 kap 3 § 6 strafflagen har tillämpats i bl a rättsfallet 1935 s 201. Bestämmelsen ansågs därvid omfatta även fall som annars skulle kunna bedömas som bedrägeri (se vidare SvJT 1936 s 595 f).

År 1942 sammanfördes bestämmelserna om olovligt avledande av elektrisk kraft till en gemensam bestämmelse om olovlig kraftavledning, omfattande såväl brott av rent skadegörande karaktär som brott vilka innebär förmögenhetsöverföring. Vid tillkomsten av BrB togs en motsvarande bestämmelse in i 8 kap 10 §. Straffet för olovlig kraftavledning är böter eller fängelse i högst två år.

https://lagen.nu/dom/nja/1984s512

E El-Löken66 skrev:
Din fråga är vad straffet kan bli för att förbruka mer el än vad som är överenskommet? Varför postat du den frågan här och inte i juridikforumsdelen. Det är inte första eller sista gången så skett.
Ponera dessa två fiktiva scenarion:

1) Man manipulerar medvetet elmätaren så att man inte behöver betala för den el som förbrukas.

2) Man flyttar till ett hus där någon har satt in en storlek större mätarsäkringar. All el passerar dock elmätaren och all förbrukad el betalas.

Tycker du att ett års fängelse är rimligt straff i båda fallen?

• Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.