NEJ, på tok för lindrigt.

• Gilla
  • Haha
Myrstacken och 2 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Ponera dessa två fiktiva scenarion:

1) Man manipulerar medvetet elmätaren så att man inte behöver betala för den el som förbrukas.

2) Man flyttar till ett hus där någon har satt in en storlek större mätarsäkringar. All el passerar dock elmätaren och all förbrukad el betalas.

Tycker du att ett års fängelse är rimligt straff i båda fallen?
Det betalas, jo, men inte tillräckligt.
Den fasta avgiften blir större med högre säkring och detta kommer retroaktivt om topparna passerat den lägre säkringen potential upprepade gånger, detta blir då på bekostnad av någon granne.

Att undlåta att anmäla dylikt fusk är värre än att utföra själva handlingen. Ett år är max men bedöms brottet som grovt blir det eter värre.

Sen kan såklart även dagsböter vara aktuellt, allt sammantaget bedöms.

I mitt exempel ovan förnekade elektrikern och skyllde på ditt och datt och kom således lindrigt undan.

Men i och med att han var elektriker till yrket skulle han ha en extra smäll på fingrarna då han borde vetat bättre.

Vad som är rimligt straff får du ta i det filosofiska forumet, vi kanske borde lägga ner alla fängelser då folk kanske slutar begå brott efter tio gånger ifall vi säger Aja Baja efter vart.

E El-Löken66 skrev:
Vad som är rimligt straff får du ta i det filosofiska forumet, vi kanske borde lägga ner alla fängelser då folk kanske slutar begå brott efter tio gånger ifall vi säger Aja Baja efter vart.
Konstigt. I går var du säker på att straffet för TS underlåtenhet att rapportera in rätt säkringsstorkek är just ett års fängelse:

E El-Löken66 skrev:
...detta kan då rendera en polisanmälan gällande olovlig kraftavledning som ger fängelse i ett år såvida det inte bedöms vara grovt, då blir det än värre.

• Gilla
Strontus
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Konstigt. I går var du säker på att straffet för TS underlåtenhet att rapportera in rätt säkringsstorkek är just ett års fängelse:
Ja, brottet i sig ger det straffet som mest.
Och det är det brottet TS begick, men nu har hen ju gjort rätt för sig.

Bedöms brottet däremot som grovt så är det minimum 6 månader i kåken som gäller men maximalt 4 år.

Det låter otroligt i TS fall, det är snarare någon utan avtal med nätägare som kopplat på sig direkt för att förse sitt UV-ljus till majaodlingen med kraft.

Samtidigt vet vi inte..

Har föregående ägare bluffat med PK finns det inget som säger att inte annat kan komma fram vid en granskning, kanske viss ström inte leds genom mätaren exempelvis.

Allt detta är TS ansvar att kontrollera, därför är det viktigt att uppdatera sin gruppförteckning då det är innehavaren ansvar att den stämmer.

Är HB stängd och lampor fortfarande lyser är det du, @useless, som åker för detta.

Om du kommer undan med fotboja eller ej låter vi vara osagt, men nu vet du skalan i alla fall.

Det är ju stor skillnad på "ett år" och "ett år som mest".
Kan du inte leta upp några domar där innehavaren har fått ett års fängelse för fel passkontakter? Det är ju en ganska vanligt förekommande fråga här på forumet, så det måste finnas en del domar att titta på.

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Det är ju stor skillnad på "ett år" och "ett år som mest".
Kan du inte leta upp några domar där innehavaren har fått ett års fängelse för fel passkontakter? Det är ju en ganska vanligt förekommande fråga här på forumet, så det måste finnas en del domar att titta på.
Nu inbegriper denna forums del inte den juridiska aspekten på det hela utan den tekniska med enklare utsvävningar.

Så tyvärr.

Som du läste i föregående exempel så var det fel passdelar.

Sen finns ju straffrabatter också, vi kanske ska dra av en tredjedel direkt då vi diskuterar så det inte låter för avskräckande?

E El-Löken66 skrev:
Nu inbegriper denna forums del inte den juridiska aspekten på det hela utan den tekniska med enklare utsvävningar.

Så tyvärr.
Ah, så du kan påstå de mest orimliga saker här, men eftersom det här inte är juridik-delen så behöver du inte komma med några belägg för det? Så behändigt...

• Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
E
S Strontus skrev:
Ah, så du kan påstå de mest orimliga saker här, men eftersom det här inte är juridik-delen så behöver du inte komma med några belägg för det? Så behändigt...
Detta är el delen, nu har jag kommit med lite fall men att diskutera dessa djupare går inte, nej.

Men stämmer inte länkarna får du gärna bemöta detta så kommer det tas bort.

Jag gillar att även denna tråden drar iväg till allt möjligt :giggle:.

Det verkar som ni inte vill komma överens iaf :crysmile:.
Ni båda har nog rätt skulle jag tro, det finns lagar att följa och i dessa står det att man kan få böter, fängelse eller liknande för ett dylikt fel men jag skulle tro att de samlar allt under ett och samma paraply. Det finns personer som gör en faktiskt gärning och kopplar på sig innan mätaren som vi har sett bevis på i tråden och det finns personer som mig som faktiskt är dumt nog ovetande och inte har gjort en faktisk gärning för att komma undan.
Den ena ska ju då rimligtvis bestraffas hårdare än den andra men det är ord mot ord i mitt fall och hade de då upptäckt detta borde jag rimligtvis ha blivit betalningsskyldig mellanskillnaden under den tiden jag ägt huset om man ska hårddra det och kan man säkerligen dra det till rätten om de tycker det är värt det.

Nu tror jag nog att jag slipper detta eftersom jag anmält bytet innan någon fysiskt undersökt det men skulle de komma dragandes med något får man väl ta det då isånnafall. Jag tror inte jag är ensam om att ha betalat för en 16a och haft större säkringar i skåpet. Vissa gör nog detta med full vetskap om att så är fallet.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Men stämmer inte länkarna får du gärna bemöta detta så kommer det tas bort.
Det är inte länkarna som inte stämmer, utan det du påstår att länkarna skulle visa. Men jag behåller hoppet om att du en dag kommer att inse skillnaden.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
L Leafy skrev:
Jag gillar att även denna tråden drar iväg till allt möjligt :giggle:.

Det verkar som ni inte vill komma överens iaf :crysmile:.
Ni båda har nog rätt skulle jag tro, det finns lagar att följa och i dessa står det att man kan få böter, fängelse eller liknande för ett dylikt fel men jag skulle tro att de samlar allt under ett och samma paraply. Det finns personer som gör en faktiskt gärning och kopplar på sig innan mätaren som vi har sett bevis på i tråden och det finns personer som mig som faktiskt är dumt nog ovetande och inte har gjort en faktisk gärning för att komma undan.
Den ena ska ju då rimligtvis bestraffas hårdare än den andra men det är ord mot ord i mitt fall och hade de då upptäckt detta borde jag rimligtvis ha blivit betalningsskyldig mellanskillnaden under den tiden jag ägt huset om man ska hårddra det och kan man säkerligen dra det till rätten om de tycker det är värt det.

Nu tror jag nog att jag slipper detta eftersom jag anmält bytet innan någon fysiskt undersökt det men skulle de komma dragandes med något får man väl ta det då isånnafall. Jag tror inte jag är ensam om att ha betalat för en 16a och haft större säkringar i skåpet. Vissa gör nog detta med full vetskap om att så är fallet.
Du har gjort rätt för dig nu, tycker inte du ska behöva ligga sömnlös längre.

Tror du har rätt i det du skriver.

Jag känner till en del tricks, vissa nästintill omöjliga att upptäcka.

Men betalar givetvis glatt min avgift ändå, medveten om att bolaget gör miljardvinster.

Det var svenska kommuner som sålde fina företag till utländska intressen för att göra ett snabbt klipp. Inget konstigt.

• Gilla
Leafy
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du har gjort rätt för dig nu, tycker inte du ska behöva ligga sömnlös längre.

Tror du har rätt i det du skriver.
Jag låg inte sömnlös innan och inte efter heller :giggle:

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Nu finns en tråd i juridikdelen, så det är bara att fylla på med länkar till relevanta domar:

[länk]
Ja, bra gjort, vi låter di kloke fylla på med lite länkar och eventuella rättsfall där så kan vi göra entré om någon dag.

S Stefan1972 skrev:
Fast man behöver nog inte övertolka allting. En lagtext eller "regel" är en sak. Sen tittar man på varje situation. Ser elbolaget att det sitter fel säkringar i hos en vanlig abonnent så gör man nog inget annat än det normala att man talar med kund och endera byter till rätt eller uppgraderar abonnemanget. Större åtgärder tar man nog till när det finns anledning att tro att det föreligger fusk och att det varit medvetet. Ett brott blir det ju först när det finns solklara bevis på någonting.
Så gjorde vi på det energibolaget jag arbetade på. Det är extremt svårt om inte omöjligt att lyckas bevisa att någon medvetet fuskat med det. Och att folk har för stora huvudsäkringar var inget större problem hos oss så vi såg det allt annat än nödvändigt att ta till några extrema åtgärder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.