Hej,

Fick meddelande om att de ska komma och byta elmätare hos oss i Augusti, så jag tog en titt i skåpet på fasaden för att se att den verkligen sitter där och att skåpet gick att öppna.

Jag ser då att det sitter ju inte alls 16a säkringar utan jag har 3st 20a säkringar. Då jag själv inte har gjort något så utgår jag från att tidigare ägare gjort en liten fuling och bytt till högre säkring. Vi betalar för 16a idag och har gjort så i 4 år nu.

Jag utgår väl ifrån att det är min plikt att se till att vi har rätt prylar på rätt plats men nu är det som det är och jag vill inte pilla med elprylar alls.

Hur gör jag nu för att "rädda" situationen innan de kommer och byter mätare och då ser att det sitter fel prylar på plats? Ska jag ta hit en elektriker som gör bytet ordentligt och anmäler till bolaget? kan jag lossa propparna och sätta dit 16a säkringar bara? Måste man inte byta passbiten i botten då med eller passar 20a på en 16a passbit och de bara har bytt rakt av?

Nej jag försöker inte komma undan med något utan vill faktiskt att rätt ska vara rätt så därför byta ner mig eller byta upp ordentligt.
 
Sätt i nya säkringar bara och låtsas som ingenting............
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
L Leafy skrev:
kan jag lossa propparna och sätta dit 16a säkringar bara?
ja 16 amp passar i 20 amp passbit
 
Det finns kanske en anledning till att det sitter 20A nu?
Annars kan du testa med 16A och se om det fungerar.
Men du måste byta passkontakterna också om du fortsättningsvis vill betala för 16A, annars kommer dom att rapportera in att du har 20A oavsett vad för säkringar som sitter i.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Jag tycker du jagar up dig i onödan.

Om elinstallatören som byter mätare upptäckter att du har passkontakter och säkringar för 20A istället för 16A som ditt abonnemang säger så är det inte värre än att de ändrar ditt abonnemang. Du kan då få betala en högra fast avgift framöver, men jag har aldrig hört talas om att att de är så pass tjuriga att de retroaktivt försöker kräva in skillnaden i avgift så det behöver du troligtvis inte vara orolig för.

Passkontakten är en porslinsbricka med ett hål i mitten. Desto högre avsäkring desto större håll och desto större ände har propparna. Du kan alltså alltid sätta i en mindre propp men aldrig en större. Så att sätta i 16A eller mindre i en 20A passkontakt går jättebra.

Om du där emot vill ha kvar 16A som huvudsäkring så måste du byta passkontakterna. De kostar en knapp femtiolapp för tre stycken och verktyget kostar ännu en femtiolapp. Allt finns på Biltema, Jula, Bauhaus, Hornabach, Byggmax, osv. Arbetet tar fem minuter om inte passkontakten är skadad eller går sönder. Alltså inget stort jobb förf en elfirma, men räkna med en arbetstimme, framkörningsavgift, osv. Så runt en tusenlapp innan eventuellt ROT-avdrag. Personligen skulle jag ha bytt själv.

@snaggletooth har en bra poäng med att fråga varför det sitter 20A. Någon har bemödat sig att byta passkontakter och det gör man inte om man inte har en anledning. Nu kan era levnadsvanor skilja sig från förra ägarens så det kan vara olika, men gissningsvis behövs 20A av någon anledning. Enda sättet att veta säkert är att testa. Skruva i 16A och kör på det i ett år. Om de inte överlastas under den tiden kan du bevisligen klara dig fint med 16A, om inte så ja, då märks det under året.
 
Redigerat:
  • Gilla
Leafy och 1 till
  • Laddar…
Jan kan dock inte råda till att själv pilla med passdelar för mätarsäkringen om inte strömmen går att bryta tidigare i kedjan. Mätarsäkringen/servissäkringen är högre upp avsäkrad med kanske 100 A som kan orsaka farliga ljusbågar. Köp åtminstone denna typ för 100:- istället för en platta billiga varianten, och arbeta när det är torrt väder.

Röd säkringshållare för mätarsäkring rekommenderad för säker användning i trådens kontext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Smeafan och 3 till
  • Laddar…
Jag pratade precis med en vän till familjen som är elektriker så han svänger inom och tittar till det vid tillfälle och ser att allt ser bra ut sen anmäler vi 20a till bolaget. Visst jag hade kunnat bytt till 16a men som han sa så är det förmodligen 20a av en anledning och istället för att byta till 16a under bytet så kan jag ta den 1000lappen+/år och faktiskt ha det jag har idag i framtiden med.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Byggde nytt hus och elektrikern satte automatiskt 20 amp.
På frågan varför så gjorde dom alltid det!!!!
Då mina tre sista hus varit större och sämre isolerade så sa jag till sätt ni 16 här också och än har dom inte gått
Under mina andra 27 åren gick där inga huvudsäkringar i mina gamla hus heller trots tre barn och mycket tvätt och disk.
Storlek från 240-300kvm stora med värmepump.
Så har ni inga stora elförbrukare eller jätte hus så klarar man sig för det mesta på 16 amp.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Byggde nytt hus och elektrikern satte automatiskt 20 amp.
På frågan varför så gjorde dom alltid det!!!!
Då mina tre sista hus varit större och sämre isolerade så sa jag till sätt ni 16 här också och än har dom inte gått
Under mina andra 27 åren gick där inga huvudsäkringar i mina gamla hus heller trots tre barn och mycket tvätt och disk.
Storlek från 240-300kvm stora med värmepump.
Så har ni inga stora elförbrukare eller jätte hus så klarar man sig för det mesta på 16 amp.
Standard idag är 20A.

Jag har 20A in i min trea (fjärrvärme uppvärmt).

Självklart kan du beställa 16A men om du inte beställer något annat så blir det standard vilket är 20A :)
 
Q Qaniel skrev:
Standard idag är 20A.

Jag har 20A in i min trea (fjärrvärme uppvärmt).

Självklart kan du beställa 16A men om du inte beställer något annat så blir det standard vilket är 20A :)

Man måste ifrågasätta lite;)
Eon tar ca 550 kr i månaden för 20 amp.
Ca 450 i månaden för 16 amp.
Då jag på 150 kvm boyta plus ett dubbel garage i suteräng under huset på 70 kvm förbrukar ca 5000kwh om året kunde jag sänka den fasta kostnaden till ca 146 kr i månaden.
Jag får visserligen lite högre pris på elen som jag förbrukar men sparar alltså 4800 kr om året i fasta kostnader.
Ett bra isolerat hus med solceller på taket som tickar in bra med pengar nu när elen är riktigt dyr;)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
När jag bytte elcentral och flyttade ut mätaren på fasaden var både nätägare och elektriker här.
De påtalade då att det satt 25A säkringar men betalade för 16A.
Tidigare ägare, inte jag som fulkopplat.
De satte in 20A och ändrade mitt abonemang.
Inget efterspel eller retroaktiv faktura, bara ny tariff framöver.

/Höghus
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Varför ska TS drabbas av detta?
Nätägaren får byta till 16A om de nu upptäcker felet...
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Varför ska TS drabbas av detta?
Nätägaren får byta till 16A om de nu upptäcker felet...
Nätägarens personal kommer inte att byta, de kommer däremot att rapportera in den aktuella storleken på säkringarna (passkontakterna) sedan kommer TS att få betala därefter, men som sagt inget retroaktivt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
E
snaggletooth snaggletooth skrev:
Nätägarens personal kommer inte att byta, de kommer däremot att rapportera in den aktuella storleken på säkringarna (passkontakterna) sedan kommer TS att få betala därefter, men som sagt inget retroaktivt.
Troligen, visst.

Men rent krasst har TS som anläggningsinnehavare potentiellt lurat sin nätägare som denne tecknat ett kontrakt med.

Att passdelarna är rätta och riktiga är bland det första den nya anläggningsinnehavaren kollar, troligen långt innan inflytt. Om detta sedan Inte rapporteras till nätägaren kan denne ifrågasätta hederlighet hos anläggningsinnehavaren som i deras mening ska ha full kontroll på sin anläggning och detta kan då rendera en polisanmälan gällande olovlig kraftavledning som ger fängelse i ett år såvida det inte bedöms vara grovt, då blir det än värre.

Då kommer elförbrukningen sedan TS flyttat in gås genom och överskottsförbrukningen kommer det en faktura på, se ett av många exempel här:

https://lagen.nu/dom/nja/2013s467
 
Fast det där är ett fall där någon kopplat in sig innan huvudsäkringarna, knappast relevant i TS fall.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.