242 läst · 1 svar
242 läst
1 svar
Fel fall tvättstugegolv
Hej!
I mitt gamla hus (från tidigt 1900-tal eller äldre) som givetvis uppdaterats någon gång med tvättstuga är fallet totalt fel på golvet. Vatten på golvet rinner ifrån golvbrunnen och lägger sig ute vid väggarna i stället.Golvmattan har också sett sina bättre dagar. Det är inte på källarplan så det är inte betong under.
Vad är det man som minst man behöver göra i detta rum, det viktigaste? Kan man fixa fallet i golvet samt golvmatta (och byta brunn) utan att nödvändigtvis göra något med väggarna i ett första skede (vika inte heller är bra, men om jag måste prioritera).
I mitt gamla hus (från tidigt 1900-tal eller äldre) som givetvis uppdaterats någon gång med tvättstuga är fallet totalt fel på golvet. Vatten på golvet rinner ifrån golvbrunnen och lägger sig ute vid väggarna i stället.Golvmattan har också sett sina bättre dagar. Det är inte på källarplan så det är inte betong under.
Vad är det man som minst man behöver göra i detta rum, det viktigaste? Kan man fixa fallet i golvet samt golvmatta (och byta brunn) utan att nödvändigtvis göra något med väggarna i ett första skede (vika inte heller är bra, men om jag måste prioritera).
I en tvättstuga utan badkar och dusch finns det inga krav i branschreglerna och från försäkringsbolagen när det gäller väggarna. Våtrumsmattan ska vara uppvikt på väggarna 10 cm (eller om det är minst 5 cm).
I branschreglerna från GVK kan du kolla om det är något ytterligare som behöver göras för att branschreglerna ska vara uppfyllda.
I branschreglerna från GVK kan du kolla om det är något ytterligare som behöver göras för att branschreglerna ska vara uppfyllda.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
LK Cubic Secure vattenfelsbrytare, upplysning om bristfälliga inställningar
Vatten & Avlopp -
Länsstyrelsen: Attefallshuset står 34 cm fel och måste rivas
Artikelkommentarer -
Marknivåer och attefallshus – har arkitekten gjort fel?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Dolt fel? Bakfall i avlopp, återkommande stopp
Juridik -
Fall åt fel håll, kapa berg?
Grund & Markarbeten