Verkar bara vara via "förstoringsglaset" som det inte fungerar, väljar man "forumsök" via "menyn" fungerar det.

Inte feedback utan förslag.

Jag skulle önska mig en funktion för att skriva "anonymt" när jag postar vissa frågor. Det kan frågor som av olika anledningar är så att man inte vill outa sig själv, allt från att det handlar om kontakt med myndigheter eller annat.

När man skapar denna typ av anonyma inlägg bör det framgå på något vis att man är en "äkta" medlem, eftersom det finns en viss skillnad i viljan att hjälpa till beroende på om det är en aktiv medlem eller helt ny utan historik.

Vad tror ni om det?

• Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:

Jag skulle önska mig en funktion för att skriva "anonymt" när jag postar vissa frågor. Det kan frågor som av olika anledningar är så att man inte vill outa sig själv, allt från att det handlar om kontakt med myndigheter eller annat.

När man skapar denna typ av anonyma inlägg bör det framgå på något vis att man är en "äkta" medlem, eftersom det finns en viss skillnad i viljan att hjälpa till beroende på om det är en aktiv medlem eller helt ny utan historik.

Vad tror ni om det?
Bra idé!
Givetvis ska inläggen vara kopplade till ID ändå, så att administratörerna ser det.
Det skulle tex kunna vara en funktion som bara är tillgänglig efter godkännande från admin eller efter X antal skrivna inlägg/års medlemsskap?

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Ja, kopplat till användaren, bara inte synligt för alla

Anna_H Anna_H skrev:
Bra idé!
Givetvis ska inläggen vara kopplade till ID ändå, så att administratörerna ser det.
Det skulle tex kunna vara en funktion som bara är tillgänglig efter godkännande från admin eller efter X antal skrivna inlägg/års medlemsskap?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det skulle i så fall rimligen kunna göras på tråd-basis. Dvs när man startar tråden får man markera att man önskar posta den anonymt, när man sedan skickar inlägget kommer en notis till moderatorerna som måste godkänna inlägget/den anonyma publiceringen innan det syns för andra användare öht.
Efter den initiala publiceringen ska givetvis TS samtliga inlägg i den tråden förbli anonyma.

Behöver en ny tråd startas får man gå igenom samma förfarande igen.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Precis, och det ska dessutom kanske bara gå att göra i vissa avdelningar av forumet.

tveksamt tveksamt skrev:
Det skulle i så fall rimligen kunna göras på tråd-basis. Dvs när man startar tråden får man markera att man önskar posta den anonymt, när man sedan skickar inlägget kommer en notis till moderatorerna som måste godkänna inlägget/den anonyma publiceringen innan det syns för andra användare öht.
Efter den initiala publiceringen ska givetvis TS samtliga inlägg i den tråden förbli anonyma.

Behöver en ny tråd startas får man gå igenom samma förfarande igen.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Precis, och det ska dessutom kanske bara gå att göra i vissa avdelningar av forumet.
Juridikforumet tex. Men kanske inte OT-forumet.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Å andra sidan skulle jag inte lita på att en sådan funktion fungerar fullt ut. Dels vet jag ju inte hur säker sidan är, det kanske är jättelätt för någon kunnig att få reda på ens konto, antingen genom hederligt hackande eller att moderatorerna slarvat med sina lösenord. Och dels vet jag ju inte vilka moderatorerna är, förhoppningsvis är de bra folk men det kan man omöjligt veta säkert.

Hade jag behövt vara extra anonym så hade jag hellre gjort ett nytt konto, men det kanske bryter mot någon regel, vad vet jag…

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:

Vad tror ni om det?
Det låter som en utomordentligt dålig idé.

Så länge det går att publicera inlägg som gäst ser jag inte behovet. Om man av någon anledning tror att inlägget skall uppfattas som mer ”värt” skrivet av en registrerad men dold forummedlem så finns inget som hindrar en att skriva just det i själva inlägget.

Det finns möjligheter att missbruka en sådan funktion.
Ytterligare ett lager av anonymitet ökar risken att trådar spårar ur.

Låt oss anta att funktionen används för oseriösa debattinlägg. Typ personangrepp, rena hittepåfakta, att förutsätta det man försöker bevisa, guilt by association med flera logical fallacies. Eller för utpekande av etniska grupper eller spridande av konspirationsteorier.

Sådant finns förstås även nu, men att i alla fall vara tvungen att visa sitt nick håller oftast sådana trollfasoner inom gränsen för underhållningsvärde.

Personlig reflektion.

Oklart om jag skulle tro att sådana inlägg var sas mer värda att läsa för att de skrivs av en medlem som är tillräckligt medveten om bristerna för att dölja sitt nick men fortfarande vill höja statusen på inlägget genom att vifta med medlemsflagga.

Mvh Findus

• Gilla
hsd och 8 till
  • Laddar…
Jag håller med Findus!
Nätet dräller redan av internettroll som sprider fabriksgjord propaganda för Fan och Putin och nazister och kommunister och konsprationsteorier hit och dit. Inte behövs det fler verktyg för dem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan ni lägga in en funktion så jag kan radera mitt konto?

Forumet har tagits över av ryska troll och moderatorerna verkar inte bry sig om det.
Red upp forumet och rensa det ifrån politik tack!

• Gilla
  • Ledsen
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
F Finndjävel skrev:

Forumet har tagits över av ryska troll och moderatorerna verkar inte bry sig om det.
Ungefär mitt på sidan https://www.byggahus.se/datapolicy så står det hur du går tillväga för att radera ditt konto.

Men det är väl viktigt att vara en motvikt till de ryska trollen så att de inte får stå oemotsagda.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
F Finndjävel skrev:

Låt inte de ryska budbärarna vinna! Vi behövs alla för att försvara våra demokratier.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Sjukt mycket rysstroll på senaste tiden. Men torr snarare de är nyttiga idioter, allså sådana som blivit påverkade av faktiska rysstroll

Sedan ett visst grupputskick från @Marlen Eskilsson har jag ständigt en röd bubbla som säger att jag har ett nytt meddelande i inkorgen, kan inte få bort det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.