martinradbo skrev:
Jag har en nygjuten (1 år men oanvänd) platta som jag ska slipa bort betonghuden från för att kunna måla med epoxyfärg.
Jag vet inte om det är rätt men jag hade kört vinkelsslip med stålborste. Räkna med att det dammar...

Utgår från att någon rättar mig om mitt råd är dumt.

martinradbo skrev:
Jag har en nygjuten (1 år men oanvänd) platta som jag ska slipa bort betonghuden från för att kunna måla med epoxyfärg.

Vilken utrustning behöver jag då? Vinkelslip med varvtalsreglering och julas diamantskiva på lågt varvtal? Plattan ser ut som en spegel så jag vill absolut inte göra en massa fula märken i den.
Min erfarenhet av diamantskiva är att det definitivt blir fula märken. Testa på något gömt ställe först.

jonmo skrev:
Min erfarenhet av diamantskiva är att det definitivt blir fula märken. Testa på något gömt ställe först.
Jag har också en känsla av det. Om man ändå skall köra billiga metoden så tror jag att man skall ha denna från Jula:
diamant.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

, köra långsamt, hålla den absolut plant mot underlaget och be en bön.

Men jag är beredd att hyra en maskin och dra över på en dag istället. Exakt vad bör man ha då, de flesta betongslipar känns som att de är gjorda för att jämna till ojämna underlag och inte för att ta bort en tunn betonghinna.
Någon som kan guida mig?

Prata med uthyraren dom bör veta vad du ska ha för stål

Jag har ingen riktig koll på det här, men skulle det inte räcka att etsa ytan lite med saltsyra? Det är ju den verksamma beståndsdelen i diverse produkter för att tvätta bort betonghud.

Om du kall hyra en slip så tycker jag du skall hyra en som har "planetariskt" slip huvud. Det vill säga den har flera slipdiskar som drivs runt i sliphuvudet. Fördelen med dessa slipar är att de inte är lika aggressiva som en maskin med endast en slipdisk.

Jag lånade en maskin med enkel slipdisk när jag skulle slipa bort färgen på mitt källargolv innan det skulle klinkras. Det var väldigt svårt att få ett plant slutresultat med den. Sen kanske det beror på diamantverktyg man har till slipen det är en mindre vetenskap i sig.

Lyfter den här tråden lite, jag skall lägga beklädnadsgranit på vår utomhustrappa. Idag är det en betongtrappa med dansk sjösten och problemet är först och främst att plattan är lite konvex, lite drygt 1 cm på 2 meter, därtill kommer att det är tight om plats mellan plattan och dörrbladet så all höjd som går att få loss är tacksamt.

Jag varit inne på att hyra en betongslip för detta, men så snubblade på jag på denna tråden :), tror ni det skulle funka att fräsa bort så mycket som dryga 10mm? för att plana ut ytan - eller vad för maskin ska man använda till det?

Dansk sjösten är ju stenhårt så jag är lite tveksam...

Betongslip, ett jävulskt gnidande för 10mm. Är det dessutom hårdare än betong, ja, då vetesjutton. Sedan ska man ta i beaktning att få en större yta jämn med en 125/150/180mm slipakål tror jag är näst intill omöjligt. Kanske att slipa av med en saneringsfräs för att sen gjuta på ett jämnt lager vore enklare.

Jag använde min betongslip till att ta bort färg och limrester. Det gick galant.

Till saken hör att plattan bara är 5-6 cm tjock och vilar på två "reglar" av betong över källartrappan så jag vågar inte fräsa mer än nödvändigt på grund av hållfastheten men ytan behöver inte vara så jämn då fixet kommet lösa det. Ardex X78 ska tydligen funka påstås det.

Det verkar inte vara några problem att bila bort sjöstenen dock, har testat lite med bilspett på borrhammaren och stenarna lossnar eller går av utmed betongytan. Jag har ett par trappsteg som hört till trappan som jag kan testa på nämligen.

Finns något som heter betongytfräs - kan det vara något?

Tror du ska använda ett fix som heter x32 istället, är ett naturstensfix, iaf om du har en ljus sten du ska lägga.
Kolla med din säljare så du får rätt

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
phl skrev:
För er som inte har stort nog att motivera hyrmaskiner samt inte vill knåpa ihop ett hemmabygge kan jag rekommendera Boschs originaltillbehör i from av utsugskåpa med borst. Krävs dock lite stöddigare vinkelslip tycker jag, körde med en 1400W varvtalsreglerad 125mm-slip med billig diamantkopp från Tyskland. Gick både snabbt och det gick att hantera dammet.
Jag kör samma upplägg som du. Tycker det fungerar väldigt bra, har slipat bort två lager färg på snart 35 m2. Det tar lite tid men är helt dammfritt. Jag har dock 2 cm kvar där golv möter vägg i hela källaren... Mitt källargolv är från 40-talet så det svänger upp lite vid väggarna.

- Nån som har ett tips på vad man ska använda i kanterna? Jag klurade på kanske om en lamellrondell kan fungera.

Hälsningar från Jonas

• Gilla
johel572
  • Laddar…
På min Boschkåpa kan man man ta loss främre delen (tänk dig en korda på en cirkel) och därmed exponera främre kanten på slipkoppen. Gör man det kan man komma ända in till väggen utom i hörnen där diametern på utsugskåpan sätter begränsningen.

• Gilla
Dag Eberhardson
  • Laddar…
Jo jag har antagligen samma kåpa. Det som gör det svårt är att golvet inte är plant längst inne i kanten bara...

Så har det sett ut i en del rum i min källare, jag har bara kört ner koppen tills jag blivit av med "avrundningen" mellan golvet och väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.