Nej det behöver du inte, du kan lägga fixet direkt på råbetong. Rengör bara. Huruvida du behöver primer eller inte beror på fixet. Det står på förpackningen om det behövs eller ej.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
phl skrev:
För er som inte har stort nog att motivera hyrmaskiner samt inte vill knåpa ihop ett hemmabygge kan jag rekommendera Boschs originaltillbehör i from av utsugskåpa med borst. Krävs dock lite stöddigare vinkelslip tycker jag, körde med en 1400W varvtalsreglerad 125mm-slip med billig diamantkopp från Tyskland. Gick både snabbt och det gick att hantera dammet.
1400W är absolut minimum. Med slipplattan nedtryckt mot golvet blir det en hel del friktion och värmeutveckling. Så det är bra med bygelhandtag också, dels bättre balans, dels att man slipper hålla handen på det heta växelhuset.

De flesta 125 mm slipskålar gör sig inte speciellt bra vid 10.000 rpm och uppåt. Jag får bäst resultat vid 5000-8000 rpm. Vet inte om andra tycker likadant men jag rekommenderar definitivt en lågvarvigare maskin än vanlig vinkelslip på 11.000 rpm.

Bygelhandtaget noterade jag, ska svetsa ett sådant innan jag kör nästa rum. För övrigt märkte jag det där med varvtalet och körde med lägre.

Hallå, får i dagarna hem en Bosch dammsugarkåpa (2 605 510 224) samt hårdmetallslip-skiva (2 608 600 175) köpt på Amazon.de.

Såhär ser de ut:

unnamed.jpg
unnamed (1).jpg

Ska fräsa bort färg från betongväggar i källaren. Inser att jag troligen också behöver en riktig diamantslipskiva till min vinkelslip. Men det var, i vanlig ordning iofs, en djungel på Amazon, så jag tänkte rådfråga lite på forumet före inköp.

I tidigare inlägg till tråden anses det att Jula:s diamantskiva funkar mycket bättre än Biltemas, men det är gamla inlägg och de har säkert andra produkter nu.

Någon som har koll på vilka som funkar bäst nu? Ska man köpa med snedställda "bitar" (Biltema) eller där "bitarna" sitter längs periferin (Jula)...? Mer yta är ju bättre, men sen är förstås också "diamanthalten" viktig, lite svårt att avgöra det själv dock.

Biltema (269 kr, 115 mm - 125 mm kostar 359) :
biltema.jpg

Jula (299 kr, 115mm) :
jula.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och så finskiva från Esska.se (1160 kr, 125mm) :
703010_1349092448_g.jpg

Redigerat:
Rent spontant så skulle jag säga att du ska ha så stor slipyta som möjligt, är det färg från puts så åker den nog rätt lätt.
Julas känns som om det blir mycket gnuggande och att du kommer vinkla upp slipen och då skära igenom putsen lättare.
Jag skulle satsa på biltema först, är ju inga jättesummor direkt...
Vad kommer du köra med för dammsugare? Min Flex S47 som ska vara gjord/ eller iaf bra till betong slipning sätter det igen efter några minuter... kör med påse

Jula har ju en 125mm för 399:- också. Jag har slipat bort asfalt från alla källarytterväggar med den, samt puts från nästan alla källarinnerväggar.

Var köpte du dammkåpan?

Amazon.de:
http://www.amazon.de/dp/B000R5K4LS/ref=pe_386171_38075861_TE_item

Faktiskt tröttnade jag på alla som inte levererar till Sverige, fick inte till bortfiltrering av dessa, satt på en browser utan översättningstöd, så det slutade med att jag handlade via nån svensk proxy istället:

http://byggochverktyg.se/Bosch-utsugshuv-med-borstkrans/B000R5K4LS

Funkade klockrent, hittade det billigaste till Sverige, och det verkade faktiskt som att jag fick handla med Sverigeleverans där det inte godkändes om jag gick direkt via Amazon. Men jag kan ha fel i det sistnämnda. Smidigt hursomhelst.

269+77 i frakt, inkl. svensk moms.

Naturligtvis borde jag köpt diamantslipskiva också när jag ändå betalat Amazon-frakten, men det är lätt att komma åt den där checkout-knappen när man är i köpartagen. :rolleyes:

Redigerat:
  • Gilla
10802 och 1 till
  • Laddar…
nino skrev:
Rent spontant så skulle jag säga att du ska ha så stor slipyta som möjligt, är det färg från puts så åker den nog rätt lätt.
Julas känns som om det blir mycket gnuggande och att du kommer vinkla upp slipen och då skära igenom putsen lättare.
Jag skulle satsa på biltema först, är ju inga jättesummor direkt...
Vad kommer du köra med för dammsugare? Min Flex S47 som ska vara gjord/ eller iaf bra till betong slipning sätter det igen efter några minuter... kör med påse
Kör min Fein Dustex med nån återanvändbar ny nonwowen-påse. Det är en seriös maskin, borde fixa det.

S
RRbjorn skrev:
Såhär blev resultatet av ca. 12 h (70kvm) med en hyrd ABS-slip (40kg) med diamantskiva.

[bild] [bild] [bild] [bild]
Skulle rekommendera att hyra an modell större (tyngre). Lade på en 25kg betongsäck ovanpå för att få lite extra tryck. Slipmaskinen ”studsade” ändå runt rätt duktigt och var tvungen att motstyra hela tiden – riktigt jobbigt i längden.

Det gick åt ca. 9mm diamant men Cramo tog bara betalt för 1mm – vilket var sjysst. Skulle rekommendera att köra med en Barracuda-skiva som river upp lite mer/grövre och inte kostar i slitage. Diamant blir väldigt dyrt om man sliter ner mycket.
jag skulle hellre fräst din betong. vill inte ha en slätt yta om man skall gjuta/flyta

Jag har en nygjuten (1 år men oanvänd) platta som jag ska slipa bort betonghuden från för att kunna måla med epoxyfärg.

Vilken utrustning behöver jag då? Vinkelslip med varvtalsreglering och julas diamantskiva på lågt varvtal? Plattan ser ut som en spegel så jag vill absolut inte göra en massa fula märken i den.

• Gilla
Henrik Lindberg
  • Laddar…
S
martinradbo skrev:
Jag har en nygjuten (1 år men oanvänd) platta som jag ska slipa bort betonghuden från för att kunna måla med epoxyfärg.

Vilken utrustning behöver jag då? Vinkelslip med varvtalsreglering och julas diamantskiva på lågt varvtal? Plattan ser ut som en spegel så jag vill absolut inte göra en massa fula märken i den.
jag har målat på gammal betong har inte behövt slipa innan.

L
martinradbo skrev:

Jag gjorde som så att jag använde den stora vinkelslipen (230 mm), istället. Den går redan saktare så du behöver inte ha någon varvtalsreglering på din maskin. Dessutom orkar den bättre också ;)

Lolight skrev:
Jag gjorde som så att jag använde den stora vinkelslipen (230 mm), istället. Den går redan saktare så du behöver inte ha någon varvtalsreglering på din maskin. Dessutom orkar den bättre också ;)
Vad kör du med för diamantskiva? En av Julas varianter?

L
martinradbo skrev:
Vad kör du med för diamantskiva? En av Julas varianter?
Biltema 125 mm diamant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.