222 959 läst · 151 svar
223k läst
151 svar
Fattigmansbetongfräs
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Tänkte skaffa en sådan här för 180mm vinkelslip
Har en 230mm Vinkelslip WS 2200-230 DMS AEG den har diameter 65mm på splitterskyddets fäste.
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-195385-8-dammutsugkapa-till-vinkelslip-180-mm
Det jag undrar är om det är någon som har en makita 180 mm vinkelslip och skulle vilja mäta vilken diameter fästet för sprängskyddet har på den?
Har en 230mm Vinkelslip WS 2200-230 DMS AEG den har diameter 65mm på splitterskyddets fäste.
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-195385-8-dammutsugkapa-till-vinkelslip-180-mm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag undrar är om det är någon som har en makita 180 mm vinkelslip och skulle vilja mäta vilken diameter fästet för sprängskyddet har på den?
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Tack, ska göra en raid i butikerna i morgon och se om jag hittar nån sådant här dammskyddskåpa eller nån Makita vinkelslip att mäta på.C corre skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Snailman skrev:Tänkte skaffa en sådan här för 180mm vinkelslip
[media]
[länk]
[bild]
Jag kan meddela att dammkåpan passar på min aeg vinkelslip ( båda är för 65 mm hals), men den slipkopp jag har, har lite svårt att nå ner till golvet. (Den har nån extra knopp för att den inte ska halka av halsen jämfört med aeg, men tar jag loss klämskruven och bänder lite, så hoppar den på plats.
Har nu lagt två slipkoppar på varandra, och då når den ner, men borsten böjs lite väl mycket. Ska se om jag kan lägga emellan några mm ytterligare, men gängan börjar snart ta slut
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Gammal tråd men blev väldigt aktuell när jag skulle börja sanera mitt pannrum efter att vi fått ur oljetanken. Oj vad bra detta fungerar med billiga skivan från biltema. Tyvärr var den enda slipen jag hade hemma med varvtalsreglering en batteridriven från Lidl. Detta är inte att rekommendera om man har bråttom. Detta suger 4Ah-batteriet tomt på 5 minuters arbete. Så blir nog till att "uppgradera" till biltemas slip sen på 1200W med varvtalsstyrning för 300 kr. Kåpan klipptes till av en (tom) pepparkaksburk. Har märkt att jag får ställa ner effekten på dammsugaren för att annars suger den nästan fast i golvet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
F fangalid skrev:Gammal tråd men blev väldigt aktuell när jag skulle börja sanera mitt pannrum efter att vi fått ur oljetanken. Oj vad bra detta fungerar med billiga skivan från biltema. Tyvärr var den enda slipen jag hade hemma med varvtalsreglering en batteridriven från Lidl. Detta är inte att rekommendera om man har bråttom. Detta suger 4Ah-batteriet tomt på 5 minuters arbete. Så blir nog till att "uppgradera" till biltemas slip sen på 1200W med varvtalsstyrning för 300 kr. Kåpan klipptes till av en (tom) pepparkaksburk. Har märkt att jag får ställa ner effekten på dammsugaren för att annars suger den nästan fast i golvet.
[bild] [bild]
Jag fortsätter resan. Insåg att det inte var hållbart att köra 5 min-intervaller och sedan vila 60 min mellan varje. Alla som tränat någon sport vet att det inte ger något resultat.F fangalid skrev:Gammal tråd men blev väldigt aktuell när jag skulle börja sanera mitt pannrum efter att vi fått ur oljetanken. Oj vad bra detta fungerar med billiga skivan från biltema. Tyvärr var den enda slipen jag hade hemma med varvtalsreglering en batteridriven från Lidl. Detta är inte att rekommendera om man har bråttom. Detta suger 4Ah-batteriet tomt på 5 minuters arbete. Så blir nog till att "uppgradera" till biltemas slip sen på 1200W med varvtalsstyrning för 300 kr. Kåpan klipptes till av en (tom) pepparkaksburk. Har märkt att jag får ställa ner effekten på dammsugaren för att annars suger den nästan fast i golvet.
[bild] [bild]
så iväg och köpte Biltemas slip för 299 kr. Sedan hittade jag ett paket med dammkåpa, två st diamantskivor och gratis frakt för 460 kr
https://www.amazon.se/FANZTOOL-univ...ocphy=1012659&hvtargid=pla-575824542944&psc=1
så jag antar att det inte klassas som fattigmansfräs längre då jag faktiskt köpt grejerna och inte tagit det jag hade hemma denna gång. Vi kan kalla den medelklassens betongfräs. Återkommer efter test.
total summa = 758 kr ink moms
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för bra tips från Amazon. Beställde hem en kåpa till min Flex för att se om det fungerar bra. Har hittills haft bra erfarenhet av alla diamantklingor jag köpt, slipat ner all asfalt från källarväggarnas utsida och skall snart fortsätta med all färg på golvet och väggarna inne i källaren. Hade sparat en kakburk till ändamålet men det kändes smidigt att gå på den här lösningen istället. Hoppas det går att ansluta en flexibel slang till grovavskiljaren för att inte fylla grovdammsugaren så fort.
Ni som kör med fattigmansfräsen. Hur gör ni i hörn och längs med väggar?
Även med en "semi-fattigmansfräs" alá amazon var det lite svårt att komma hela vägen in till väggen och i hörnen. Vi löste det genom att köra utan kåpa på lågt varvtal på sista finliret och i hörnen kan man ta det allra sista med något vasst verktyg om man vill ha det helt rent.O Olf Oggler skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
O Olf Oggler skrev:
Min köpvariant finns ju tidigare i tråden, på den kan man ta bort en bit av kanten på kåpan, man kan då se en bit av slipkoppen ovanifrån, så gäller det en vägg så kan man köra ända intill väggen. Däremot hjälper det ju inte i hörn.
Kan återkoppla nu efter senaste projektet att slipa bort lim från plastmatta till ren betong. Fräsen fungerade utmärkt och hade inga problem.F fangalid skrev:Jag fortsätter resan. Insåg att det inte var hållbart att köra 5 min-intervaller och sedan vila 60 min mellan varje. Alla som tränat någon sport vet att det inte ger något resultat.
så iväg och köpte Biltemas slip för 299 kr. Sedan hittade jag ett paket med dammkåpa, två st diamantskivor och gratis frakt för 460 kr
[länk]
så jag antar att det inte klassas som fattigmansfräs längre då jag faktiskt köpt grejerna och inte tagit det jag hade hemma denna gång. Vi kan kalla den medelklassens betongfräs. Återkommer efter test.
total summa = 758 kr ink moms
[bild] [bild] [bild]
Några saker jag tar med mig till nästa gång dock:
- Tejpa fast slangen, glider slangen av 1 sekund så blir det mer damm än 1 timmes slipning med slangen på.
- Skaffa återanvändbar påse till dammsugaren (redan beställt 2 st). Jag fyllde 2 st påsar med slipdamm. min dammsugare är på 35 liter men osäker på hur många liter en påse är men det blir mycket damm.
Även jag har blivit inspirerad, men eftersom jag tänker på vikten lät jag bli kakburken och lät istället 3d-printern arbeta! Om nu bara grovdammsugareländet jag väntar på levereras någon gång ska det bli spännande att se hur den fungerar..
För den som är intresserad har jag äntligen fått tag i en dammsugare och börjat köra med min 3d-utskrift, och den fungerar klockrent! Inte ett dammkorn kommer ut, och den fungerar dessutom som en distans att köra med så att man inte äter för mycket, ytan blir väldigt plan och fin jämfört med att köra på frihand.