Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja, det tycker jag med. Men skadestånd får man sällan i Sverige tyvärr. Jag önskar vi hade den typen av lagstiftning. Mycket sveda o värk.
Vi har begärt skadestånd i form av besiktningsmän, städning av trädgård, uppsättning av elkablar osv, totalt ca 37 000:-. Men dom lär vi inte se om de kånkar.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Vi har begärt skadestånd i form av besiktningsmän, städning av trädgård, uppsättning av elkablar osv, totalt ca 37 000:-. Men dom lär vi inte se om de kånkar.
Finns väl en anledning till att dom har en rekonstruktion
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Vi har begärt skadestånd i form av besiktningsmän, städning av trädgård, uppsättning av elkablar osv, totalt ca 37 000:-. Men dom lär vi inte se om de kånkar.
Ja, det är utgifter. Helt rätt!
 
  • Gilla
Opus och 1 till
  • Laddar…
S
Ägaren måste verkligen tro på affärsidén eftersom de försöker sig på rekonstruktion istället för konkurs med sån mycket skulder.
 
  • Haha
  • Gilla
7ender och 3 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Vi har begärt skadestånd i form av besiktningsmän, städning av trädgård, uppsättning av elkablar osv, totalt ca 37 000:-. Men dom lär vi inte se om de kånkar.
Efter liknande kaos i mitt liv så använder jag numer alltid Hantverksformuläret och skriver in
1. Att alla ev ombesiktning pga ej gk besiktning bekostas av entreprenörs samt
2. Förseningsvite. Det räcker med standard 2-3% per vecka.

Många på forumets verkar tro att man inte kan hitta företag om man vill ha detta, men det är inte min erfarenhet. Vi har dessutom pseudo undersökt om offerter blir dyrare, det blir de inte. Däremot sållar man bort de som är riktiga skojare. Tyvärr är medvetenheten om egen kompetens låg ibland. Du vet….det sämsta av allt - vara Omedvetet inkompetent 😁
 
  • Gilla
Hjälp Hjälp och 2 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Då var det dags för uppdatering igen :)
Vi upptäckte för ett par dagar sen, när vi gjorde vår vanliga koll av firman, att de inlett en rekonstruktion av bolaget. Vår advokat sa att rekonstruktören sannolikt kommer försöka kontakta oss före vi ska upp i rätten, så får vi hoppas att denne är mer klok till att se hur läget står till.

Jag skickar med en vårhälsning från ett talgoxe-par som hittat en boplats i en stor glipa som firman lämnat kvar. Har undrat en tid varför de är o knackar i trät o trodde det var insekter de letade efter - men idag såg jag ett huvud under bleckplåten när jag kikade ut och såg att de frekvent flyger ut o in. Knackandet var alltså bobyggande :p
Inte oväntat.
Deras beteende tyder på/leder till dålig ekonomi.
Ett sista försök att undvika konkurs.
Räkna inte med att få någon ersättning även om ni "får rätt" i Tingsrätten.
Om jag har förstått allt rätt har ni fortfarande inte betalat något för fönster och montage.
Om ert beslut att byta fönster står kvar är det klokt att förbereda med annan leverantör så kan bytet vara klart innan nästa vinter.
Avvakta med att trycka påstartknappen men allt kan vara förberett. Var ärlig och redovisa bakgrunden för en ny entreprenör.
Trevligt "hyresgäster" nu till våren men det måste givetvis åtgärdas och bli en del av framställningen i Tingsrätten
Lycka till.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Men är det inte lite märkligt att de vill rekonstruera? Behåller man inte garantiåtaganden och ev skulder då? I förhållande till om man försätter sig i konkurs?
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Men är det inte lite märkligt att de vill rekonstruera? Behåller man inte garantiåtaganden och ev skulder då? I förhållande till om man försätter sig i konkurs?
Rekonstruktion är ett sätt att undvika konkurs, om rekonstruktionen beviljas.
Ägarna kan ha investerat mycket pengar i verksamheten och försöker rädda en del av de investerade pengarna.
Vid konkurs försvinner allt.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Rekonstruktion är ett sätt att undvika konkurs, om rekonstruktionen beviljas.
Ägarna kan ha investerat mycket pengar i verksamheten och försöker rädda en del av de investerade pengarna.
Vid konkurs försvinner allt.
Men i detta fallet tex. Går ägarnas behov av pengar före krav från tex laga dom?

Säg att de påbörjar rekonstruktion och får in pengar. Enligt domslut skall de betala 37000kr till TS. Kan de då komma undan betalning?
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Men i detta fallet tex. Går ägarnas behov av pengar före krav från tex laga dom?

Säg att de påbörjar rekonstruktion och får in pengar. Enligt domslut skall de betala 37000kr till TS. Kan de då komma undan betalning?
En beviljad rekonstruktion medför sannolikt ett behov av kapitaltillskott från ägare och finansiärer, konkurs undviks.
Beviljad rekonstruktion kan medföra fordringsägare får sin andel av ett ackord eller hela beloppet.
TS har tidigare i tråden informerat att ingen betalning till entreprenören har erlagts.
Konflikten gäller att TS bestrider betalningskrav då fullgott montage ej utförts.
Den information TS lämnat gör det sannolikt att TS har rätt att avbryta kontraktet eftersom entreprenören uppenbarligen inte har förmågan att utföra fullgod leverans. (Min gisssning)
Om TS får rätt i Tingsrätten kan det möjligtvis bli fråga om skadestånd till TS för olägenheter under montageprocessen, om TS hävdat sådant anspråk.
I utbyte förfogar TS över ett litet restvärde på felaktigt installerade fönster om kontraktet avbryts och ny leveranrör anlitas.
Om entreprenören döms att betala skadestånd och inte betalar beslutat skadestånd kan TS givetvis begära entreprenören i konkurs. Rekonstruktionen är då meningslös.
 
  • Gilla
Hildor och 4 till
  • Laddar…
K
H Hildor skrev:
Jag tycker bara det är förkastligt o orättvist att vi ska behöva betala nått alls för deras skit..
Förstår inte riktigt, vad är det ni ska betala?
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
K kniv skrev:
Förstår inte riktigt, vad är det ni ska betala?
Menar att om rätten dömer det, tycker jag det är riktigt uselt, tycker inte man ska behöva betala för sånt skräpjobb alls.
 
B Bernt Ö97 skrev:
En beviljad rekonstruktion medför sannolikt ett behov av kapitaltillskott från ägare och finansiärer, konkurs undviks.
Beviljad rekonstruktion kan medföra fordringsägare får sin andel av ett ackord eller hela beloppet.
TS har tidigare i tråden informerat att ingen betalning till entreprenören har erlagts.
Konflikten gäller att TS bestrider betalningskrav då fullgott montage ej utförts.
Den information TS lämnat gör det sannolikt att TS har rätt att avbryta kontraktet eftersom entreprenören uppenbarligen inte har förmågan att utföra fullgod leverans. (Min gisssning)
Om TS får rätt i Tingsrätten kan det möjligtvis bli fråga om skadestånd till TS för olägenheter under montageprocessen, om TS hävdat sådant anspråk.
I utbyte förfogar TS över ett litet restvärde på felaktigt installerade fönster om kontraktet avbryts och ny leveranrör anlitas.
Om entreprenören döms att betala skadestånd och inte betalar beslutat skadestånd kan TS givetvis begära entreprenören i konkurs. Rekonstruktionen är då meningslös.
Såg du mitt svar ovan om deras skulder o sånt?
Tänkte att det var lite pengar som de ska tillföra själv, förstår inte hur de ska lyckas få in mer pengar efter maj om de ska fortsätta firman.
Funderade även på det sista du skrev att vi kan begära dom i konkurs - det krävs väl då först att de döms att betala skadestånd? Vi kan inte göra det nu? (För antar att vi inte kan ses som fordringsägare än eftersom tvisten inte är avgjord)

Vi känner att detta egentligen inte spelar nån roll för oss mer än att firman är mer under press o borde stryka allt - dvs de borde vara mer benägna att vilja bli av med detta problemet.
Tror inte de räknar med all dålig PR det blir för dom heller.. det är ju en del som läser här inne exempelvis :)
 
H Hildor skrev:
Såg du mitt svar ovan om deras skulder o sånt?
Tänkte att det var lite pengar som de ska tillföra själv, förstår inte hur de ska lyckas få in mer pengar efter maj om de ska fortsätta firman.
Funderade även på det sista du skrev att vi kan begära dom i konkurs - det krävs väl då först att de döms att betala skadestånd? Vi kan inte göra det nu? (För antar att vi inte kan ses som fordringsägare än eftersom tvisten inte är avgjord)

Vi känner att detta egentligen inte spelar nån roll för oss mer än att firman är mer under press o borde stryka allt - dvs de borde vara mer benägna att vilja bli av med detta problemet.
Tror inte de räknar med all dålig PR det blir för dom heller.. det är ju en del som läser här inne exempelvis :)
men har du skrivit vilket företag det var en?
 
M maria01 skrev:
men har du skrivit vilket företag det var en?
Nej, vi vill avvakta tills det är avgjort i rätten så de inte kan komma med några snyftsympatier.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.