Det är trådar som dessa som gör att jag drar mig för att anlita hantverkare. Fy f*n säger jag bara. :(

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Då har dagen D varit här med besiktningsman.
Det såg bättre ut än förra gången men inte helt 100 än, det var väl lite fel och sen en stor portion skönhetsfel.
Så nu får vi väl då välja hur vi vill gå vidare och "kräva ersättning" eller vad man ska kalla det.
Firman vill ju komma ut igen och fixa...o jag är inte sugen på det längre.

Jag har iaf hittat på KO's sida att man kan kräva ersättning för besiktningsman, för han ska komma ut en 3'e gång eftersom allt inte var helt 100 än.
Vi bad om bilder på drevning o igår fick jag dom, det fattas bilder på vissa rums dreving och i vissa rum är det inte foto på hela drevningen. Jag är lite..hur 17 ska man kunna lita på att det är drevat ordentligt denna gången med tanke på att allt jobb fortfarande inte var helt 100 utfört?

Sen sa chefen nu att det var pinsamt hur det såg ut första gången och det var inte sånna bilder de ville förknippas med, det såg fruktansvärt ut. TROTS att de efter första gångens klagan från oss sa att "det bara var små skönhetsfel o lite som ska fogas"...

Träplankorna på utsidan var tydligen bara "halvmålade" eller vad man ska säga, det ska alltså målas om 1-3 år igen eller vad dom sa. Hade jag ingen aning om, jag hade förväntat mig ett mer eller mindre underhållsfritt fönster nu i 10 år iaf. Där de har kapat dom och det inte finns färg alls ska ju oxå målas, det har jag förstått men trott att dom ska fixa.

Fönsterna har även repor, skador, gammal fog och i vissa fall så hårda repor att färgen gått av, eller att det finns dyckert som gått igenom. Läste att man kan få prisavdrag för sånt.

Fogen i sig kommer inte hålla färgen sas det iaf, och samla damm/smuts. Ska man ha det helt 100 så ska det fogas små små glipor och sen målas ett lager på sa besiktningsmannen. Det diskuterades vad som var överenskommet men i vår offert/beställning står det bara vad sakerna kostar - inget annat.
Fogen kommer mest sannolikt spricka när det blir torrt, huset rör sig etc.
Likaså fönsterstorleken påpekade jag, att dom var för små och det var väl därför de fått bygga på med klossar överallt för att täcka. Grannarna har större fönster så nog går det i. Det var lite snack om upplysningsplikt gentemot oss oxå om en del saker men vi har inte fått någon info överhuvudtaget om något alls. Hade jag vetat att det gick o få större fönster hade jag givetvis valt det.

Jag tänkte ringa KO och Villägarna i veckan o se om jag får tag på nån där för att rådgöra.
Jag kommer aldrig bli 100% nöjd förrän dom tar bort allt, inklusive fönster och beger sig härifrån, för nu är mitt tålamod slut. Så får dom ta detta som en läropeng som någon annan skrev.
Sen är det en annan femma vad som är rimligt att kräva - jag tycker en snygg fönsterinstallation borde vara rimligt att kräva.

Jag bjuder er på lite bilder efter deras 3'e besök och fix, jobbet är alltså "avslutat och klart" från firmans sida men efter besiktningsmannens genomgång så ska de komma o fixa igen.

[bild]
Öppet rätt in till isolering och annat (trots att vi påtalat detta tidigare och trots att byggchefen själv tagit foto förra gången och noterat "saker att fixa" - ej åtgärdat. Jag blev irriterad idag o påpekade detta, vem lämnar det så??

[bild]
Hål rätt in, igår var detta hålet halvfogat, idag såg man inte fogen alls, vet inte vad som hänt. Ser likadant ut på andra sidan, på just dessa fönsterna.

[bild]
Stor glipa mellan fönsterkarm och foder som är fogad, den har inte ens kunnat täcka allt. Sen har de bytt översta plankan och zoomar man in så ser man att de fogat med 1 ton fog för att dölja nånting.

[bild]
Luftigt altandörrshål...

[bild]
Efter att vi påpekat hål här så satte de på ytterligare en stor planka så det ser "snyggt" ut.

[bild]
På våra nya fönster så har vi repor så färgen gått av :(
Usch vilken upplevelse. Har skojjarföretaget tagit ställning för vem som ska stå för arbetskostnaden samt material av dessa försök till att fixa felen?
Ni ska ju självfallet inte stå för den kostnaden, men med såna företag vet man inte hur dom resonerar. Känns som ni kommer behöva bestrida fakturan

• Gilla
Hildor
  • Laddar…
davvelito davvelito skrev:
Usch vilken upplevelse. Har skojjarföretaget tagit ställning för vem som ska stå för arbetskostnaden samt material av dessa försök till att fixa felen?
Ni ska ju självfallet inte stå för den kostnaden, men med såna företag vet man inte hur dom resonerar. Känns som ni kommer behöva bestrida fakturan
Jo byggchefen har påpekat flera ggr att de är schyssta och åtgärdar och att det inte kostar något för oss, men jag vet ju att dom SKA stå för det, så det är normalfall o "inget extra schysst" om man säger så. Att erbjuda sig att byta panelen kostnadsfritt (dock omålad) är ju schysst, fast nu ville vi inte det med tanke på hur fönsterna ser ut, vi vill inte ha mer fel och extrakostnader att behöva rätta till sen.
Vi ska sätta oss i möte med firman på tisdag och se vad de säger.

• Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Jo byggchefen har påpekat flera ggr att de är schyssta och åtgärdar och att det inte kostar något för oss, men jag vet ju att dom SKA stå för det, så det är normalfall o "inget extra schysst" om man säger så. Att erbjuda sig att byta panelen kostnadsfritt (dock omålad) är ju schysst, fast nu ville vi inte det med tanke på hur fönsterna ser ut, vi vill inte ha mer fel och extrakostnader att behöva rätta till sen.
Vi ska sätta oss i möte med firman på tisdag och se vad de säger.
Låter bra, hoppas allt går vägen.
Tycker du kan köpa med en duplosats som han kan ge sina arbetare så dom har något att träna på innan dom försöker sig på jobb hos kunder.

• Gilla
  • Haha
JennieLarsdotter och 2 till
  • Laddar…
T
Fyfan vad det ser ut, jävla klåpare.

Bara påpeka alla punkter du tagit upp, du är inte för petig.

Hoppas du har pengar innestående.

• Gilla
Hildor
  • Laddar…
Då har vi haft möte med firman.
Summan:
Vi ville ha hit en annan byggfirma som byter alla fönster till bättre storlek och gör om allt jobb, dvs en helt ny offert från annan firma.
Firman - Vill ha ett protokoll på där alla våra punkter står med som vi klagade på och att vi alla sen går igenom det med en besiktningsman igen, så att allt vi klagar på står med. Sen tar vi en ny diskussion om läget. (Jag antar att de vill göra så här för att undslippa så billigt som möjligt och kräva oss på en del pengar. Visar det sig vara 2 fel som ska rättas till då går dom med på att annan firma kan komma och korrigera dom felen och sen står dom för det. Men är det 50 skönhetsfel som inte är allvarliga så kommer vi få leva med det och betala för det. Det är det jag tolkar dom som att de vill göra. De sa att det ska bli rättvist för båda parter och det var det tydligen inte att kräva att allt ska tas tillbaka :thinking:)

Allt vi tog upp: En del höll dom med i och det dom höll med i har de försökt fixa sa dom (men det är ju inte bra än). En del hade de förklaringar på eller olika teorier (men fakta kvarstår att det inte ser roligt ut här ännu).
ikaså antalet omgångar de varit ute här, de sa man kan tolka det som en - men vi tolkar det som iaf minst 2. (1. Isättning av fönster, 2. Efter vårt klagomål samt besiktningsman så kommer 2 nya snubbar ut o korrigering av felheter vi påpekat sker. 3. 2 nya snubbar kommer ut och korrigerar fortsatta fel vi påpekat. Besiktningsman kommer även ut och säger att det finns lite kvar (har inte sett protokollet än).
Juristen sa att det är tolkning i just detta momentet men att vi hade goda förutsättningar för att sätta stopp här nu och inte be dom komma tillbaka, nu har de försökt nog och försatt sin rätt att korrigera mer, det kommer inte blir bättre.

När vi lägger ihop allt som har hänt från början till slut så är det mesta saker som gått snett, gått för fort, misstag eller annat fel.
Vi känner bara att vi vill ha en annan firma som fixar nytt åt oss och gör jobbet.
Jag poängterade att även om en besiktningsman godkänner jobbet och det är 50 småfel kvar som "man får leva med" så kommer vi inte vara nöjda ändå. Pga fönsterstorlek, småfel etc. Även om det skulle vara ganska så rätt nu så är det ju inge snyggt jobb lixom.

Jag läste monteringsanvisningen på Sunnerbos fönster igår, det står att dom ska använda bottningslist och nån specialfog, jag tror inte det är ett måste MEN dom har inte följt anvisningarna iaf, den här firman.. känns oxå sådär..
Och fogen de använt ute är nog egentligen inte till för det, den kommer knappt hålla eller särskilt länge..
Dyckert och sockelskruv använt på foder ute vid markiserna (exempelvis), så ena fönsterfirman som var här (jag har begärt in offert från 2 olika) sa att markiserna nog ganska så lätt kommer slita ut det, när det rycker i vinden så kommer det inte hålla särskilt bra när man använt så "klen" fästningsanordning.

Jag ska ringa en jurist nu och fråga vilka vägar vi har att välja på. De informerade oss om gången med vår klagan, de skickar faktura som vi får bestrida och sen blir det rätten som får avgöra. De nämnde inget om ARN exempelvis, och sist jag snackade med juristen så sa hon att det är det man börjar med.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Kontakta Sunnerbos och få ett utlåtande vad de säger om garantier när fönster inte är monterade enligt monteringsanvisningen.

Vad händer om 10 år om fönstret är kasst och firman är i konkurs.
Kommer Sunnerbos stå för nya fönster då? Min gissning är att de inte kommer stå för något om fönstren inte är monterade enligt anvisning.

• Gilla
andreascarlsson och 5 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Då har vi haft möte med firman.
Summan:
Vi ville ha hit en annan byggfirma som byter alla fönster till bättre storlek och gör om allt jobb, dvs en helt ny offert från annan firma.
Firman - Vill ha ett protokoll på där alla våra punkter står med som vi klagade på och att vi alla sen går igenom det med en besiktningsman igen, så att allt vi klagar på står med. Sen tar vi en ny diskussion om läget. (Jag antar att de vill göra så här för att undslippa så billigt som möjligt och kräva oss på en del pengar. Visar det sig vara 2 fel som ska rättas till då går dom med på att annan firma kan komma och korrigera dom felen och sen står dom för det. Men är det 50 skönhetsfel som inte är allvarliga så kommer vi få leva med det och betala för det. Det är det jag tolkar dom som att de vill göra. De sa att det ska bli rättvist för båda parter och det var det tydligen inte att kräva att allt ska tas tillbaka :thinking:)

Allt vi tog upp: En del höll dom med i och det dom höll med i har de försökt fixa sa dom (men det är ju inte bra än). En del hade de förklaringar på eller olika teorier (men fakta kvarstår att det inte ser roligt ut här ännu).
ikaså antalet omgångar de varit ute här, de sa man kan tolka det som en - men vi tolkar det som iaf minst 2. (1. Isättning av fönster, 2. Efter vårt klagomål samt besiktningsman så kommer 2 nya snubbar ut o korrigering av felheter vi påpekat sker. 3. 2 nya snubbar kommer ut och korrigerar fortsatta fel vi påpekat. Besiktningsman kommer även ut och säger att det finns lite kvar (har inte sett protokollet än).
Juristen sa att det är tolkning i just detta momentet men att vi hade goda förutsättningar för att sätta stopp här nu och inte be dom komma tillbaka, nu har de försökt nog och försatt sin rätt att korrigera mer, det kommer inte blir bättre.

När vi lägger ihop allt som har hänt från början till slut så är det mesta saker som gått snett, gått för fort, misstag eller annat fel.
Vi känner bara att vi vill ha en annan firma som fixar nytt åt oss och gör jobbet.
Jag poängterade att även om en besiktningsman godkänner jobbet och det är 50 småfel kvar som "man får leva med" så kommer vi inte vara nöjda ändå. Pga fönsterstorlek, småfel etc. Även om det skulle vara ganska så rätt nu så är det ju inge snyggt jobb lixom.

Jag läste monteringsanvisningen på Sunnerbos fönster igår, det står att dom ska använda bottningslist och nån specialfog, jag tror inte det är ett måste MEN dom har inte följt anvisningarna iaf, den här firman.. känns oxå sådär..
Och fogen de använt ute är nog egentligen inte till för det, den kommer knappt hålla eller särskilt länge..
Dyckert och sockelskruv använt på foder ute vid markiserna (exempelvis), så ena fönsterfirman som var här (jag har begärt in offert från 2 olika) sa att markiserna nog ganska så lätt kommer slita ut det, när det rycker i vinden så kommer det inte hålla särskilt bra när man använt så "klen" fästningsanordning.

Jag ska ringa en jurist nu och fråga vilka vägar vi har att välja på. De informerade oss om gången med vår klagan, de skickar faktura som vi får bestrida och sen blir det rätten som får avgöra. De nämnde inget om ARN exempelvis, och sist jag snackade med juristen så sa hon att det är det man börjar med.
Du är på rätt väg men tydligen inte helt framme vid målet.
Om du gör kompromisser nu fins de kvar för all framtid. Dina fönster har säkert en normal förväntad livslängd på +30 år. Du kan inte förvänta dig ytterligare hjälp om du kompromissar nu. Företaget kanske inte överlever nästa år när det nu förväntas lågkonjuktur i branschen. De dåliga företagen faller först i lågkonjunktur.

• Gilla
andreascarlsson och 2 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Kontakta Sunnerbos och få ett utlåtande vad de säger om garantier när fönster inte är monterade enligt monteringsanvisningen.

Vad händer om 10 år om fönstret är kasst och firman är i konkurs.
Kommer Sunnerbos stå för nya fönster då? Min gissning är att de inte kommer stå för något om fönstren inte är monterade enligt anvisning.
Jag kontaktade dom faktiskt idag och frågade, då sa dom att det var rekommendation, det som stod om list o fog.
Men läser man på deras hemsida så står nedan:

Under förutsättning att ovanstående anvisningar om transport, hantering, lagring, montering, skötsel och underhåll följts, lämnar tillverkaren på färdigbehandlade samt aluminiumbeklädda fönster och fönsterdörrar 10 års garanti:
* Mot kondens mellan glasen i solerrutan. Vid reklamationer görs bedömning enligt Svensk Planglasförenings riktlinjer.
* På fönstrets konstruktion inklusive beslagens funktion.
* Mot rötskador på fabriksmålade samt aluminiumbeklädda fönster och fönsterdörrar.
* På produkter ej ytbehandlade på fabrik gäller 2 års garanti från leveransdatum.

Så att dom säger emot sig själv lite.. jag ska ringa dom imorrn och ställa frågan så som du formulerar det. För just så frågade vi firman idag, vem ersätter fönster om det blir fel längre fram? O då var det ju så att gjorde inte Sunnerbo det så skulle dom ju självfallet göra det.. men så sa min sambo just punkten med om de kånkar, då finns ju inget att begära ifrån. Just sånna punkter där vi klämde in dom i ett hörn - hade dom inga riktiga svar på.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Du är på rätt väg men tydligen inte helt framme vid målet.
Om du gör kompromisser nu fins de kvar för all framtid. Dina fönster har säkert en normal förväntad livslängd på +30 år. Du kan inte förvänta dig ytterligare hjälp om du kompromissar nu. Företaget kanske inte överlever nästa år när det nu förväntas lågkonjuktur i branschen. De dåliga företagen faller först i lågkonjunktur.
Tyvärr är det nog en bit kvar till mållinjen, men så får det vara.
Vi kommer fortsatt hävda att nya fönster ska in och att jobbet ska göras om - av annan firma.
De sa att de (precis som vi) ville avsluta så fort det gick och komma vidare, men de ville ändå inte tillmötesgå oss på önskemålet om att få allt omgjort och bara avsluta så alla kunde gå vidare direkt. Tror att de vill ha in lite cash men det lär dröja om det blir anmälningar och annat.

Vi känner att kompromisser på sånna här jobb är okej om det är några små skönhetsfel, kanske 5? men när vi upptäckt närmare 40 små skönhetsfel på fönsterna så är det för mycket. Även om en del inte är så stora så finns de fortsatt där..(och då har vi bara räknat in stötmärken, repor så färg gått av, buckla på metallen på utsidan, dyckerts som syns o man kan riva sig på etc. Sen tillkommer skönhetsfel som gersågning, lister, foder och andra lösningar som bara är fula)

H Hildor skrev:
jag ska ringa dom imorrn och ställa frågan så som du formulerar det.
Skulle nog känna att kan de inte sen skicka skriftligt så är det inte värt så mycket. Går inte att komma åtta år senare och säga att jag pratade med er i telefon och då sa ni X.

• Gilla
Bernt Ö97 och 1 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Skulle nog känna att kan de inte sen skicka skriftligt så är det inte värt så mycket. Går inte att komma åtta år senare och säga att jag pratade med er i telefon och då sa ni X.
Great minds think alike :) det är planen!

M Mortsken skrev:
Skulle egentligen svara på ditt andra meddelande ang. detta men hittade inte det, skitsamma :)
Har iaf pratat med Sunnerbo fönster nu ang. garantin. Sagt att det fattas list/fog och lite annat och att det specifikt står i deras monteringsanvisningar att följer man inte dom - så gäller inte garantin. Och just så är det. Skulle det vara så att det kryper in fukt och blir röta pga av (till exempel) dropplisten inte är ordentligt bockad, så ersätter dom inget, ingen garanti.
Så allt ska vara enligt monteringsanvisning om man ska ha 10 års garanti.

Sen så kollade jag ju recensioner innan vi anlitade företaget, alltid bra o kolla iaf. Då fanns det bara positiva (och 1 tveksam), däremot nu, efter att de gjort vårt jobb och vi kollar för nyfikenhetens skull - så ser det lite annorlunda ut. Det visar sig att andra klagat på exakt samma sak som vi har gjort.
När man sen granskar vem som gett toppbetyg så är det anställda, delägare, folk i styrelsen för bolaget samt vänner. Så det känns inte helt roligt och seriöst att de ska gå in och försöka toppa upp sitt betyg igen...

• Arg
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Intressant att du kunde få fram vem som gett toppbetygen. Men oavsett, dessa "ratings" man kan hitta måste verkligen tas med en grov nypa salt precis av anledningen du nämner.

Bra ändå att du fått litet respons från fönstertillverkaren och vad de kräver för att garantier ska gälla, detta borde givetvis installatören känna till - och där har du dina argument för att trycka till företaget alternativt avbryta utan ytterligare kostnader för dig, mer än allt detta besvär du haft. Tyvärr finns det mindre seriösa firmor och inte lätt att veta på förhand vilka man ska undvika.

En del fönstertillverkare levererar endast deras produkter via "deras egna" installatörer, utbildade på aktuella produktsystem osv, för att kunna ge fulla garantier och full kvalitetsupplevelse i slutänden för kunden. Litet dyrare kanske men mot bakgrund av denna tråd kan man motivera ett visst prispremium för detta.

• Gilla
Ingo Engler och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Intressant att du kunde få fram vem som gett toppbetygen. Men oavsett, dessa "ratings" man kan hitta måste verkligen tas med en grov nypa salt precis av anledningen du nämner.

Bra ändå att du fått litet respons från fönstertillverkaren och vad de kräver för att garantier ska gälla, detta borde givetvis installatören känna till - och där har du dina argument för att trycka till företaget alternativt avbryta utan ytterligare kostnader för dig, mer än allt detta besvär du haft. Tyvärr finns det mindre seriösa firmor och inte lätt att veta på förhand vilka man ska undvika.

En del fönstertillverkare levererar endast deras produkter via "deras egna" installatörer, utbildade på aktuella produktsystem osv, för att kunna ge fulla garantier och full kvalitetsupplevelse i slutänden för kunden. Litet dyrare kanske men mot bakgrund av denna tråd kan man motivera ett visst prispremium för detta.
Ja det var rätt enkelt att se namnen stämde överens med de som vi hittade på företaget, den ena personen har vi själv haft här hemma.
Däremot några av de dåliga är det skrivna recensioner och det är exakt samma problem och upplevelse som vi haft.

Än har vi som tur var inte betalat något. Vi har framför åsikten att vi vill ha utbytta fönster till större storlek samt att hela jobbet görs om - av annan firma. Eftersom de inte verkar ha mätt rätt från start så har fönsterna kommit för små, detta har även medfört att det ser klumpigt ut i det stora hela med foder på foder (ibland gånger 3, för att dölja skavanker).
Så det är vårt önskemål. De ville istället ha att vi tog en besiktningsman igen, där alla vår fel står med, och att vi utgår från boken och att ett annat företag sen rättar. Då tror jag det blir att de kommer stå för felen som finns och skönhetsfel kanske vi får leva med.. det är min tolkning och inte nödvändigtvis rätt.
Vi ska prata med jurist, besiktningsman och andra personer innan vi sätter oss i möte med firman igen. Vi har inte fått sista besiktningsprotokollet än eftersom han varit sjuk.

OCh jag förstår din poäng med sista stycket, till fullo! Jag hade en tro på att byggfirmor kunde vara minst lika seriösa - och det vet jag att dom kan för det har jag sett, men vi råkade oturligt nog ut för en mindre bra firma :(

• Gilla
Ingo Engler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.