168 273 läst · 688 svar
168k läst
688 svar
Fått kohage runt 3 delar av huset. Lagar,regler? Vad gäller??
njo jag pissade på detta stängsel en gång..A ArneAnka69 skrev:
Och det gjorde jag inte om..
syrran körde omkull med mopeden och trasslade in sig.. skakade gott av stötarna..
Så nog var det kläm i dem trådarna allt..
i gymnasiet fick jag 400 v genom kroppen när en kamrat sagt att det var avstängt vid centralen.. fast det var det inte..
Det gjorde ont.. Men fick ju kaffe på akuten så, det fick ju gå... fanskapet fick bjuda på öl efter det
Redigerat:
Det var väl därför tråden skapades, för att få hjälp med just rättsläget? Lite av syftet med forumet...Düsseldorff skrev:
P.S. Du skulle inte kunna hjälpa mig med ett försäkringsärende?
Jag har, som juridiskt ombud, vunnit i två hovrätter, i betydligt mer komplicerade fallän detta + ett i tingsrätt. Här är det enkelt, pga att han agerat olika mot två fastigheter. Det tyder på riktad illvilja mot han som har bostadshuset. Jag råder arrendatorn att flytta stängslet 30 meter.Jetkokos skrev:
 illvilja...G Glimmers skrev:
Åh jag tror jag avlider av skratt...
Ta och fortsätt titta på dina serier på tvn
Dessutom, till alla som har synpunkter. Jag har varit jord- och skogsbrukare. Jordbruket mitt i en by. Grusvägen till åkrarna där jag skördade gick mitt emellan två bostadshus, där kvinnor hängde tvätt. Jag flyttade infarten utan att någon påpekade, så att vägdammet inte skulle smutsa ned tvätten. Det handlar om att visa hänsyn. Tror inte damen i huset blir glad när flugorna skiter på nytvättade lakan.G Glimmers skrev:
Att de flesta sätter sitt stängsel en bit i från gränsen beror nog mer på att de inte vet exakt var den går och att de kanske vill sköta sitt stängsel utan att traska in hos grannen. När det gäller vissa djur som tex hästar så är de rätt bra på att äta utanför stängslet, grymt påhittiga för att komma åt just det grässtråt. Sedan drar man ofta sitt stängsel där det är lätt och någorlunda jämn mark.G Glimmers skrev:Du får inte placera ett stängsel PÅ tomtgränsen till en bebodd fastighet, en meter ifrån om jag minns rätt. Men, med tanke på att arrendatorn tagit hänsyn till de som har växthuset, men inte till denne som har huset som bostad, tyder det på riktad illvilja mot personen. Hände det mig, skulle jag sätta upp skrämman och om arrendatorn kräver att den skall bort, får han gå till domstol.
Men du har rätt att sätta stängsel på din sida gränsen. Djuren har dock inte rätt att beta det som finns på andra sidan gränsen så ett avstånd kan nog vara lämpligt i många fall.
Varför det har tagits hänsyn till växthuset vet vi inte. Uppenbarligen inte TS heller.
Vad sa lantmäteriet om den väg flytten då?G Glimmers skrev:Dessutom, till alla som har synpunkter. Jag har varit jord- och skogsbrukare. Jordbruket mitt i en by. Grusvägen till åkrarna där jag skördade gick mitt emellan två bostadshus, där kvinnor hängde tvätt. Jag flyttade infarten utan att någon påpekade, så att vägdammet inte skulle smutsa ned tvätten. Det handlar om att visa hänsyn. Tror inte damen i huset blir glad när flugorna skiter på nytvättade lakan.
eller servitut fanns inte?
Du får inte sätta häck eller buskar PÅ tomtgränsen utan grannens medgivande. Det står i bygglagen. Ett enkelt staket är jag inte säker på vad lagen säger. Det är uppenbart att skillnaden i beteende mot två fastigheter i samma område, inte är konsekvent. Det kan misstänkas foul play, exv att det minskar värdet på bostadsfastigheten och därmed finns en avsikt bakom.Matte001 skrev:Att de flesta sätter sitt stängsel en bit i från gränsen beror nog mer på att de inte vet exakt var den går och att de kanske vill sköta sitt stängsel utan att traska in hos grannen. När det gäller vissa djur som tex hästar så är de rätt bra på att äta utanför stängslet, grymt påhittiga för att komma åt just det grässtråt. Sedan drar man ofta sitt stängsel där det är lätt och någorlunda jämn mark.
Men du har rätt att sätta stängsel på din sida gränsen. Djuren har dock inte rätt att beta det som finns på andra sidan gränsen så ett avstånd kan nog vara lämpligt i många fall.
Varför det har tagits hänsyn till växthuset vet vi inte. Uppenbarligen inte TS heller.
Arrendatorn vill kanske komma över huset billigt.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 537 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 537 inlägg
Absolut, men denna typ av trådar tenderar att balla ur. Det hjälper inte TS. Och om sanningen ska fram är min uppfattning ifråga om internetforums duglighet vad gäller juridiska spörsmål att, nej, det funkar inte. Problematiken är alltsomoftast för komplex.Jetkokos skrev:
Vad gäller ditt problem kan jag kanske hjälpa dig. Det beror på vilket bolag du bråkar med.
Jag är inte säker på att jag skulle vilja ha dig som ombud. Du vet inte ett smack om förutsättningarna om glimmers inte är TS nya alias.G Glimmers skrev: