168 759 läst · 688 svar
169k läst
688 svar
Fått kohage runt 3 delar av huset. Lagar,regler? Vad gäller??
Nu var ju frågan vad hästnäringen bidrar med till samhället i jämförelse med jordbruket. I detta fallet är det ju jordbrukets kor det handlar om.Matte001 skrev:
Hästar är väl mer att jämföra med motorsporter etc. De får också flytta på sig om de är för nära bebyggelse. Och de omsätter sannolikt mycket stora summor, och sysselsätter många människor.
Kor är som sagt något som bidrar till något samhället inte kan vara utan. Ingen skulle svälta om alla hästar försvann plötsligt… men ta bort jordbruken så…
Redigerat:
Jag håller med dig till fullo. Jag skulle själv inte bli störd på djur, tvärtom! Men vi är alla olika och ts vill kanske ha olika input och hur de kan gå tillväga tänker jag. Att anmäla till Länsstyrelsen är inte det smartaste ur jantelags-synpunkt och grannsämja men det är en rättighet alla har och en väg man kan gå om det inte går att lösa på annat att och om man blir störd av grannens djur.Maskintok skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 348 inlägg
Arrendeavtal brukar vara på minst fem år så det lär dröja innan det går att arrendera för någon annan. Möjligen har dessutom nuvarande arrendator förtur när kontraktet löper ut.N NoOne2k skrev:Vi har sett frågan så många gånger för, TS har köpt ett hus på landet för att slippa storstadslivet få en större tomt och lite enskildhet. Sedan ändras markanvändning runt tomten och det blev inte alls som tänkt.
Den absolut bästa lösningen på detta är såklart att köpa marken i tillräckligt stor omfattning runt omkring så att landskapsbilden inte förändras, så att det finns en buffertzon till möjliga störningsmoment så som avstyckade tomter, djurhållning eller skogsbruk.
I just detta fallet är det kanske lämpligt att höra av sig till fastighetsägaren och fråga om man kan få arrendera marken man vill ha somm buffertzon. Men då ska man vara beredd att sköta den med, annars börjar det helt plötsligt växa sly, sen kommer träden och ett par år senare är utsikten inte vad den en gång har varit.
Det är inte säkert att tomtgränsen blir favorittillhållet för kossorna så avvakta och se hur det blir. Om det visar sig att kossorna stör så inled en försiktig diskussion om buffertzon med arrendatorn med utgångspunkten att han eller hon sannolikt har lagen på sin sida.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Jag förstår inte problemet.
Flyttar man ut på landet får man räkna med att lantbrukarna använder sin mark till djurhållning eller odlar på den.
Man flyttar inte ut på landet om man inte vill ha djurhållning eller växtodling i närheten.
Flyttar man ut på landet får man räkna med att lantbrukarna använder sin mark till djurhållning eller odlar på den.
Man flyttar inte ut på landet om man inte vill ha djurhållning eller växtodling i närheten.
fanns en man här som hade utegrisar..LorangaMazarinDartanjang skrev:Jag håller med dig till fullo. Jag skulle själv inte bli störd på djur, tvärtom! Men vi är alla olika och ts vill kanske ha olika input och hur de kan gå tillväga tänker jag. Att anmäla till Länsstyrelsen är inte det smartaste ur jantelags-synpunkt och grannsämja men det är en rättighet alla har och en väg man kan gå om det inte går att lösa på annat att och om man blir störd av grannens djur.
En stadsbo anmälde detta till kommunen, de fick honom att lägga av totalt med djuren..
dåligt med jobb och i sina 57 år, så tog han livet av sig... stadsbon blev nästan hängd av byborna för att orsakat detta..
Och vi blev av med en leverantör av kultingar och kött... bättre att prata om saken och förstå att myndigheter eller domstolar är ett elände för sig själv...
Jo en del gör ju det... Och försöker hellre ändra området än att begripa att det är de som är nya och inflyttade...Göran.W skrev:
eller så kan man tolka det som att huset inte borde fått bygglov så nära jordbruksmark…Abbe W skrev:Rätt mycket tyckande så jag läste inte alla inlägg. Länstyrelsen är de som har gjort något med ett dokument om "Respekt Avstånd" och gäller alla typer av större djur hållna i hage. Jag ser det som viktigt att läsa HELA dokumentet även ur er motparts synvinkel. Jag tycker att det framkommer att man absolut kan kräva att de flyttar ut staketet 30m.
[bild]
Om du läser dessa riktlinjer så är de främst riktade till planarbetet och att kommunerna inte skall planlägga utan ordentliga buffertzoner för det blir ofta problem och osämja i randen mellan bostäder och hästverksamheter
Hela denna debatten med respekt avstånd är sprungen ur den ökande hästhållningen, dåligt kunskapsläge om allergener, luktproblem från stall och gödselhantering.
I TS fall rör detta betesmark (inte stall eller rasthage) och rättsläget är tyvärr att bonden har rätt att ha sina djur där enligt min bedömning.
Tror inte TS kommer vinna en juridisk seger om de tar det spåret.
Jag vet knappt vilken lagstiftning man skulle luta sig mot när det gäller att man har problem med att ”kor glor på en när man badar”. Skulle snarare vara någon slags förargelseväckande beteende från kornas sida. Att stämma en ko blir rätt intressant och än mer intressant att utröna uppsåt och motiv…
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Jo jag vet.Maskintok skrev:
Det är precis som dom inte förstår innebörden av "landet"
Det finns djur, det odlas spannmål och luktar när dom sprider flytgödsel.
Man får liksom ta seden dit man flyttar.
Man får vara glad det är kor för dom gör inte mycket väsen av sig utan är riktigt trevliga och sociala.
När jag började med höet igen efter att far la ner bonderiet för ca 25 år sedan så fick jag massor av anmälningar emot mig..Göran.W skrev:
Jag förstörde marken..
Jag spred konstgödsel..
Jag slog för hö 2 gånger per år..
Lät vissa skördar ruttna ner..
Jag slog busk, slog ut till banvallen..
lejde grävmaskiner för att rätta till åkrar mm..
Så höll det på i 3 år innan kommunen tröttnade och ville att jag skulle skaffa plank emellan mig och sommargästerna..
lösningen blev att jag sågade ner allt och visade mina åkrar mer för dessa människor istället.. nu plockar de blommor och njuter av alla blommande träd och växter som inte finns någon annanstans här.
Förstår inte varför man måste börja med att bråka om något man inte äger..
Tror kommunen gjort fel från början då de beviljat bygglov närmare än 15 meter från åkermark. De verkar inte ha koll på dessa regler alltid…Anonymiserad 242012 skrev:Hej.
Kom hem i torsdag från lite minisemester.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Detta känns inte alls bra då det är precis i kanten av vårt tomt.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Känns inte alls roligt. Likaså när man grillar mm.
Finns det inga lagar,bestämmelser mm för detta?
Det får gärna finns djur runtom men detta blir vääääldigt inpå oss.
Han har dessutom ”ringat” in oss.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Någon som vet något om detta?
Någon gammal regel,lag mm som man kan nämna.
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
30m skulle räcka. Men helst gärna längre.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Snälla,någon som kan hjälpa med kunskap om detta?
Ett plank hade varit en spännande lösningMaskintok skrev:När jag började med höet igen efter att far la ner bonderiet för ca 25 år sedan så fick jag massor av anmälningar emot mig..
Jag förstörde marken..
Jag spred konstgödsel..
Jag slog för hö 2 gånger per år..
Lät vissa skördar ruttna ner..
Jag slog busk, slog ut till banvallen..
lejde grävmaskiner för att rätta till åkrar mm..
Så höll det på i 3 år innan kommunen tröttnade och ville att jag skulle skaffa plank emellan mig och sommargästerna..
lösningen blev att jag sågade ner allt och visade mina åkrar mer för dessa människor istället.. nu plockar de blommor och njuter av alla blommande träd och växter som inte finns någon annanstans här.
Förstår inte varför man måste börja med att bråka om något man inte äger..
…hade nog inte minskat klagomålen.
Hur kom du på andra tankar?
Anonymiserad 242012 skrev:Hej.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Anonymiserad 242012 skrev:Hej.
Är själv markägare och för att inte säga för mycket är man ganska trött på grannar som har hus mot marken som brer ut sig mer och mer utanför sin tomtgräns och tar sig friheter m.m. och mat på bordet eller en fin stek att lägga på grillen ska folk dessutom ha till ett billigt pris när de är på Ica och handlar.. man blir trött på respektlösheten som finns i samhället mot bönder.Anonymiserad 242012 skrev:Grejen är att den här tråden börjar tappad och få en massa sidospår mm.
Frågan var om det finns någon som vet om det finns någon regel,lag,bestämmelse mot hur dom stängt,ringat in oss?
Är inte ute efter bråka.
Har talat/mailat/sms:at med bonden och frågat om det finns möjlighet flytta stängslet,lagt fram hur vi känner för det mm men han ger bara nått halvluddigt konstigt svar om att hans kor är snälla och flugor drar dom inte runt med och lite fler sådana där halvluddiga svar men inte om flytta på stängslet.
Är en liten yta som vi ber om.
Mitt förslag är att du går till bonden och erbjuder dig att arrendera den biten du inte vill ha djuren på och då inte till det pris bonden med kossorna betalar utan ett mycket högre, det är ingen stor yta så totalkostnaden för att du ska kunna njuta ostört på din tomt blir inte stor, det höga priset är bara för att visa lite extra respekt!
Hagen är troligen anmäld till Jordbruksverket som beteshage och måste då betas annars bli bonden ersättningsskyldig för EU stöd.Anonymiserad 242012 skrev:Hej.