Kan ni inte vara liite mer kreativa? Tänk blommor och bin…
Tips till @Anonymiserad 242012
Varför inte lite aktiv naturvård typ Hushållningssällskapets Hela Sverige Blommar,
De lär till och med ha sponsorer fr fröerna.
Hela Skåne Blommar
https://hushallningssallskapet.se/forskning-utveckling/hela-sverige-blommar/delta-i-projektet/hela-skane-blommar/
2020 skalades projektet upp ytterligare och med hjälp av fler sponsorer fick man drygt 250 lantbrukare runt om i Skåne att odla blommande fältkanter och trädor. I år har flera Hushållningssällskap anammat idén och nu hoppas vi att 2021 blir året då Hela Sverige Blommar.
Mer blommor – så alla bin får mat!
Bristen på mat kan komma att skapa konkurrens mellan honungsbin och vilda bin.
Lösningen är att vi satsar på fler ängsmarker och odlar mer bivänliga växter, menar föreningen Svenska Bin.
https://www.mynewsdesk.com/se/svenska-bin/pressreleases/mer-blommor-saa-alla-bin-faar-mat-2895542

Maskintok skrev:
Nja det är väldigt lite ampere i dessa aggregat så njä...
Men varför skulle då bönder behöva slå sitt gräs eller leja för det?
Om du kör mobilt batteridrivet aggregat så måste du hålla ner gräset för de orkar inte riktigt hålla undan men dyrare nätanslutna finns som ökar i styrka efterhand som det blir mer påväxt. De bränner undan rätt bra. Och dyrare har larm om det faller för mycket i volt.

Rådgivarnas kritik räddade blommande trädor
Värdefulla blomträdor riskerade att plöjas upp men efter larm svängde myndigheterna. Rådgivare Mattias Hammarstedt är däremot fortsatt kritisk till stödregler som enligt honom försvårar för odlare att gynna den biologiska mångfalden.
Projektet ”Hela Sverige blommar” har engagerat hundratals lantbrukare som sått blommor för att öka den biologiska mångfalden. En del av de blommande trädorna har anlagts på permanenta gräsmarker som plöjts upp och såtts med blomblandningarna. Men inför årets SAM-ansökningar upptäckte rådgivare på HIR Skåne att det inte längre gick att använda de blommande trädorna som ekologisk fokusareal, EFA-areal. Detta trots att arealerna godkändes i SAM-ansökningar 2019 och 2020. Beskedet från Jordbruksverket var då att blomträdorna måste plöjas upp och hållas i svartträda eller sås med en gröda som exempelvis spannmål under en säsong för att kunna klassas om till åkermark och för att sedan kunna användas till ekologisk fokusareal.
https://www.atl.nu/radgivarnas-kritik-raddade-blommande-trador

Anonymiserad 242012 skrev:
Hej.
Kom hem i torsdag från lite minisemester.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Detta känns inte alls bra då det är precis i kanten av vårt tomt.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Känns inte alls roligt. Likaså när man grillar mm.
Finns det inga lagar,bestämmelser mm för detta?
Det får gärna finns djur runtom men detta blir vääääldigt inpå oss.
Han har dessutom ”ringat” in oss.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Någon som vet något om detta?
Någon gammal regel,lag mm som man kan nämna.
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
30m skulle räcka. Men helst gärna längre.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Snälla,någon som kan hjälpa med kunskap om detta?
Välkommen till landet. Köp en gård med åtminstone några hektar mark så slipper du de hemska korna. Själv skulle jag bara tycka det var mysigt och ta hem 500 kg morötter andra sortering och ge dom.

• Gilla
Wilfa och 2 till
  • Laddar…
Rätt mycket tyckande så jag läste inte alla inlägg. Länstyrelsen är de som har gjort något med ett dokument om "Respekt Avstånd" och gäller alla typer av större djur hållna i hage. Jag ser det som viktigt att läsa HELA dokumentet även ur er motparts synvinkel. Jag tycker att det framkommer att man absolut kan kräva att de flyttar ut staketet 30m.
Omslaget till dokumentet "Riktlinjer för respektavstånd mellan djurhållning och bostäder" från 2015.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Sverker Abrahamsson och 3 till
  • Laddar…
Jag flyttade hit för ett litet tag sedan men min käresta för ca 10 år sedan.
Hon frågade dom som sålde då(äger även åkern) om det var några djur där eller om det skulle bli.
Hon fick till svar att det har inte vart djur där sen 30-talet och kommer inte bli heller.
Men tydligen så blev det så nu.
för några år sedan var det hästar en sommar men dom kom och frågade hur dom kunde stängsla mm och det var ju bra. Men den här…ja,han verkar inte bry sig eller ta hänsyn. Och som sagt,bor här långt innan han började arrendera marken förra veckan. Det som gör det ännu lite mer surt att inte långt från oss finns det en samvaro med en liten blomsterträdgård,odling och växthus men där är han 30m ifrån fast åkermarken går ända fram.
Dom är där under vår,sommar,höst och som sagt,odling och ingen som bor där.
Men vi bor här….vi lever här.
Finns det inget?
Är lite så där halvdesperat…
JAG VAR HÄR FÖRST

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är väl ingen som ifrågasatt omsättningen…

Frågan är vad den näringen bidrar med till samhället annat än som hobbyverksamhet(oftast)?

Hästkött är ju otjänligt som människoföda pga mediciner som hästar får, så vad producerar hästnäringen till samhället i jämförelse med jordbruk?
Sysselsättning för människor samt mångfald och landskapsvård för miljön.

Det är rätt mycket ”sysselsättning” vi människor håller på med som inte skapar mervärde för miljön ofta tvärtom. Så hästhobbyn tillhör de bättre sakerna vi kan ha som hobby…

• Gilla
skaraborgsfakir
  • Laddar…
A
Matte001 Matte001 skrev:
Om du kör mobilt batteridrivet aggregat så måste du hålla ner gräset för de orkar inte riktigt hålla undan men dyrare nätanslutna finns som ökar i styrka efterhand som det blir mer påväxt. De bränner undan rätt bra. Och dyrare har larm om det faller för mycket i volt.
Jo precis, och som jag skrivit förut faller i antalet volt...
Då är det lättare att göra som bönderna här.
leja och ha det snyggt.

vet vissa som åker med ridern och gör detta (y)

A
A ArneAnka69 skrev:
Nu menar jag att man inte behöver trimma ner eller slå gräset som riskerar jorda stängseltråden. Du har rätt i att strömmen är relativt låg men det behövs inte då spänningen är ca 7500 Volt eftersom det är energin som aggregatet kan leverera vid varje puls som är avgörande. Jag använder ett aggregat som ger 15 Joule i utgångsenergi. Gräset är rött under stängslet och jag har aldrig trimmat under stängslet de senaste 20 åren.
Kör du så pass lite.. :thinking:
hade 15000 volt i aggregat och ändå så fick man göra detta jobb 2 - 3 gånger per år..
Nu gör jag samma jobb ca 15 - 20 gånger under en månad :rofl::rofl:in lejd:cool:

Hep Hep skrev:
Enda räddningen är väl om kor inte är ok med vad marken får användas till. Jag gissar att det redan såg ut som en hage eller åker innan er semester. Synd för er såklart, men lite är det sånt man får vara beredd på när man flyttar till landet.

Vad gäller grillningen borde det vara värre för korna att se sina släktingar på grillen.
Förstår inte problemet..
Vi har själva kor som närmast ca 7 meter från vår veranda där vi också har pool, grill mm.
Vi längtar faktisjt till våren och kossorna kommer ut.
De brukar vaea nyfikna och komma nära de första gångerna, men sen är de (tyvärr) längre bort resten av säsongen och betar med fördel vid oss på nätter eller tidiga mornar.
Se kossor som något positivt. De är fantastiska!

• Gilla
Issehunden och 4 till
  • Laddar…
Hej.
Kom hem i torsdag från lite minisemester.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Detta känns inte alls bra då det är precis i kanten av vårt tomt.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Känns inte alls roligt. Likaså när man grillar mm.
Finns det inga lagar,bestämmelser mm för detta?
Det får gärna finns djur runtom men detta blir vääääldigt inpå oss.
Han har dessutom ”ringat” in oss.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Någon som vet något om detta?
Någon gammal regel,lag mm som man kan nämna.
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
30m skulle räcka. Men helst gärna längre.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Snälla,någon som kan hjälpa med kunskap om detta?
Kor på landet ajaj

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Har inte läst alla svar men tror att det är svårt att styra över det om du bor utanför detaljplanerat område. Om inte bonden gör det självmant för grannsämjans skull.
Ring kommunen och fråga vad som gäller i ditt område. Kolla på kommunens bygg, gata, parkförvaltningen eller liknande.
Om ni blir störda av korna sedan, av lukt etc, så kan ni ju alltid anmäla det till Länsstyrelsen så gör de en utredning om hagen bör flyttas. Hände min kompis. De flyttade då sin kohage 100 meter och grannen som anmält blev nöjd.

• Arg
Novisorisk och 4 till
  • Laddar…
A
LorangaMazarinDartanjang LorangaMazarinDartanjang skrev:
Hej!
Har inte läst alla svar men tror att det är svårt att styra över det om du bor utanför detaljplanerat område. Om inte bonden gör det självmant för grannsämjans skull.
Ring kommunen och fråga vad som gäller i ditt område. Kolla på kommunens bygg, gata, parkförvaltningen eller liknande.
Om ni blir störda av korna sedan, av lukt etc, så kan ni ju alltid anmäla det till Länsstyrelsen så gör de en utredning om hagen bör flyttas. Hände min kompis. De flyttade då sin kohage 100 meter och grannen som anmält blev nöjd.
Den personen skulle jag aldrig vilja ha kvar i området... självförvållat bråk...
Inte så smart.. bråka med den ägande parten.. hoppas några kommer ihåg detta om han vill bygga ut eller köpa till mm..

• Älska
  • Gilla
Sverker Abrahamsson och 1 till
  • Laddar…
O Olof B skrev:
Förstår inte problemet..
Vi har själva kor som närmast ca 7 meter från vår veranda där vi också har pool, grill mm.
Vi längtar faktisjt till våren och kossorna kommer ut.
De brukar vaea nyfikna och komma nära de första gångerna, men sen är de (tyvärr) längre bort resten av säsongen och betar med fördel vid oss på nätter eller tidiga mornar.
Se kossor som något positivt. De är fantastiska!
Jag ser kossor som något positivt, men inte TS. Citera honom istället, så kanske han läser.

• Gilla
Issehunden och 1 till
  • Laddar…
Ja….ledsen för det.
Räknat som en kratta på allvar…. Pinsamt. Räknat helt galet. Sorry
Alltså mark som är klassad som jordbruk kan gränsa till detaljplanerad mark min mark gör det.
1,2 km = 1200m X 100m = 120000/10000 = 12 Ha. en fotbollsplan är 0,7 Ha så här är 17,14 stycken fotbollsplaner, och 30 X 30 m är 900 Kvm vilket skulle bli 7,5 promille av den ytan.
Undrar hur många kor han har min kusin har 750 tjurar och det luktar inte alls, skulle han släpa ut dessa på denna yta så hade varje tjur haft 160 Kvm. så här måste det nog bli några fler om de skall märkas han har kanske 7500 kor (tror inte det finns någon som har det i Sverige).

Ett tips är sälj huset nu när det är bra priser på gamla hus på landet, och köp ett som ligger nära andra hus så slipper du korna men får annat att oroa dig för.

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.