12 795 läst · 65 svar
13k läst
65 svar
Fastpris. Är materialet också fastpris när det gick åt mindre material?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 287 inlägg
Om jag får erbjudande om ett fast pris på ett badrum, och accepterar det, så säger jag grattis till byggfirman om det visar sig att det går att bygga billigare (till avtalad specifikation och kvalitet).
På samma sätt vill jag inte betala mer än det fasta priset om det visar sig att firman räknat lite fel åt fel håll.
Jag har nyligen låtit renovera mitt badrum, och innan jobbet fick jag offert med specificerat material- och arbetskostnad. Efter arbetet fick jag en faktura, som inte var specificerad. Summan var samma som på offerten, och då är jag nöjd. Om byggaren fick en golvspånskiva eller en några meter rör över, betyder inget för mig. Om arbetet gick lite fortare än beräknat ser jag det bara som en fördel för mig.
Jag accepterade offerten, och betalade fakturan. Alla nöjda.
På samma sätt vill jag inte betala mer än det fasta priset om det visar sig att firman räknat lite fel åt fel håll.
Jag har nyligen låtit renovera mitt badrum, och innan jobbet fick jag offert med specificerat material- och arbetskostnad. Efter arbetet fick jag en faktura, som inte var specificerad. Summan var samma som på offerten, och då är jag nöjd. Om byggaren fick en golvspånskiva eller en några meter rör över, betyder inget för mig. Om arbetet gick lite fortare än beräknat ser jag det bara som en fördel för mig.
Jag accepterade offerten, och betalade fakturan. Alla nöjda.
Det är inte lätt att vara hantverkare, lämnar man ett pris som kunden accepterar och som visar sig ge bra vinst blir kunden "sur" och vill ha priset på löpande räkning. Arbetar man på löpande räkning och priset blir högre än kalkylerat blir kunden "sur" och vill har fast pris på jobbet. Och ALLTID är det hantverkaren som är "boven".
Allvetare
· Stockholm
· 1 793 inlägg
Hehe. Men det finns sjukt många fall där hantis är boven. Så många oseriösa aktörer.
Jo, men det är ju efterfrågan-styrt i grund och botten. Billiga hanterverkare som kommer på stuts i gummistövlar med biltema hammare i jeansbakfickan i kombination med en kund som inte kollar upp någonting.Villa vista skrev:
Givtevis så kryllar det av bovar under dessa förutsättningar................lite överdrivet nu, men ni vet vad jag menar.
Jag tycker den intressanta vinkeln i denna tråd är den situation där ett fast pris inte är ett fast pris, nämligen det när specificerad omfattning skiljer sig från verkligt utfall. Den som gjorde det inlägget har en poäng med det även om det kräver en bra specificerad offert/kontrakt för att kunna beivras.elmont skrev:Det är inte lätt att vara hantverkare, lämnar man ett pris som kunden accepterar och som visar sig ge bra vinst blir kunden "sur" och vill ha priset på löpande räkning. Arbetar man på löpande räkning och priset blir högre än kalkylerat blir kunden "sur" och vill har fast pris på jobbet. Och ALLTID är det hantverkaren som är "boven".
Elmont, den situation du beskriver ovan hamnar vi alla i som säljer tjänster. Inget att sitta å tjura över och inte specifikt för hantverkare.
Men, det är ju ganska enkelt ändå. Affärsmässigheten är det inget fel på, men insikten om möjligheten till en något sämre affär måste väl ändå ha funnits hos köparen vid tecknandet av överenskommelsen. Vilket köparen givetvis skulle ha gett till känna innan han skrev på kontraktet.MathiasS skrev:Jag tycker den intressanta vinkeln i denna tråd är den situation där ett fast pris inte är ett fast pris, nämligen det när specificerad omfattning skiljer sig från verkligt utfall. Den som gjorde det inlägget har en poäng med det även om det kräver en bra specificerad offert/kontrakt för att kunna beivras.
Allvetare
· Stockholm
· 1 793 inlägg
Jag förstår inte varför detta skulle vara speciellt intressant eller svårt att beivra, det måste ju vara mer förekommande att det blir avvikelser från fastprisavtalet med tex extrabeställning, då tillkommer ersättning för det som är utöver avtal likaså om något avgår från avtal, då skall detta givetvis justeras med värdet av avgående arbete.MathiasS skrev:Jag tycker den intressanta vinkeln i denna tråd är den situation där ett fast pris inte är ett fast pris, nämligen det när specificerad omfattning skiljer sig från verkligt utfall. Den som gjorde det inlägget har en poäng med det även om det kräver en bra specificerad offert/kontrakt för att kunna beivras.
För att återgå till bilanalogin.Klicka skrev:
- Hej, jag har problem med bromsarna på min bil.
- Vi byter bromsskivor och belägg för fastpris 10 000 kr.
- OK. Det tar jag.
(Senare)
-Ja, då är bromsarna fixade. Beläggen var ok, så dem bytte vi inte. 10 000 kr tack.
Allvetare
· Stockholm
· 1 793 inlägg
TS borde precisera vad som har hänt: Om hantis i offer/avtal skrev byte av gips och detta aldrig utfördes då skall det ej faktureras, dock tolkade jag det som att hantis menade på att det kan bli tilläggskostander pga kvaliteten på befintliga skivmaterial efter tex rivning vilket skulle vara rimligt då hantis ej rimligtvis kan veta detta innan rivning.
Min reflektion från att ha jobbat många år inom andra branscher som säljer tjänster både till fast pris och till löpande är att kommunikation och att kunden uppfattar att arbetet utförts effektivt är helt avgörande om en kund kommer att bli nöjd när det gäller priset om vi förutsätter att själva slutresultatet är ok. Har det gått åt mycket mindre timmar än beräknat så ser man till att kunden känner att båda är vinnare genom att leverera ett mervärde eller att reglera priset.
Jag upplever att det finns en lite naiv och kortsiktig föreställning hos vissa hantverkare att så länge kunden inte förstått bättre så får kunden skylla sig själv. Visst finns det en poäng att kunden borde vara mer påläst men i slutänden handlar det om man har en nöjd kund och inse värdet av en missnöjd kund. Jag tycker inte jämförelsen med de så illa omtyckta friåkarna inom taxi är så dålig men där är skillnaden att jag tror aldrig jag sett en seriös aktör försvara prissättningen eller agerandet.
Som jag ser det handlar det, oavsett vilken tjänst man säljer, om att göra kunden nöjd och min bestämda uppfattning är att hantverksbranschen tyvärr är sämre än andra branscher och en anledning som jag tror är avgörande är att man saknar kundperspektivet.
Jag upplever att det finns en lite naiv och kortsiktig föreställning hos vissa hantverkare att så länge kunden inte förstått bättre så får kunden skylla sig själv. Visst finns det en poäng att kunden borde vara mer påläst men i slutänden handlar det om man har en nöjd kund och inse värdet av en missnöjd kund. Jag tycker inte jämförelsen med de så illa omtyckta friåkarna inom taxi är så dålig men där är skillnaden att jag tror aldrig jag sett en seriös aktör försvara prissättningen eller agerandet.
Som jag ser det handlar det, oavsett vilken tjänst man säljer, om att göra kunden nöjd och min bestämda uppfattning är att hantverksbranschen tyvärr är sämre än andra branscher och en anledning som jag tror är avgörande är att man saknar kundperspektivet.
Ja det är ganska enkelt ändå, men har man inte specat arbetet som ska utföras ( jmfr bromsbytet ovan) så får man som köpare svälja en större del av "risken" än man skulle behöva.Gynteri skrev:
Insikt om något sämre affär borde föreligga, ja givetvis.
Som sagt, är inte arbetets omfattning specificerad så går detta inte att beivra. Extrabeställningar blir ju något helt annat eftersom det ligger i säljarens intresse att kontraktera/reglera.Villa vista skrev:Jag förstår inte varför detta skulle vara speciellt intressant eller svårt att beivra, det måste ju vara mer förekommande att det blir avvikelser från fastprisavtalet med tex extrabeställning, då tillkommer ersättning för det som är utöver avtal likaså om något avgår från avtal, då skall detta givetvis justeras med värdet av avgående arbete.
Hur intressant det är kan man ju alltid diskutera, om det var något alls som var intressant i denna tråd så var det just det.
Exakt, och detta är inte ok eftersom arbetets omfattning avviker från spec. Fast pris är bara nästan alltid fast.jarlh skrev: