Gynteri
MathiasS skrev:
Ja det är ganska enkelt ändå, men har man inte specat arbetet som ska utföras ( jmfr bromsbytet ovan) så får man som köpare svälja en större del av "risken" än man skulle behöva.
Förvisso är det så. Men skillnaden kan ju vara att i det ena fallet innefattar avtalet att viss sak ska bytas, sålunda SKA saken bytas. Om detta har överenskommelse träffats.

I det andra fallet kan det mycket väl vara så att avtalet innefattar att viss sak KAN komma att bytas vid behov, och att detta i så fall ingår i fastpriset. Såtillvida att köparen inte på förhand kräver att denna eventualitet ska betraktas som en option, och därmed offereras separat, så är det ett klockrent avtal som köpare och säljare har att packa och rätta sig efter.

Varje försök att häva det sistnämnda på grund av att den vissa saken inte bytts måste därför betraktas som synnerligen oseriöst. Dessutom måste det betraktas som ett enastående bevis för att köparen inte begripit innebörden av det avtal han ingått.
 
jarlh skrev:
För att återgå till bilanalogin.

- Hej, jag har problem med bromsarna på min bil.
- Vi byter bromsskivor och belägg för fastpris 10 000 kr.
- OK. Det tar jag.

(Senare)
-Ja, då är bromsarna fixade. Beläggen var ok, så dem bytte vi inte. 10 000 kr tack.
I ditt exempel, är arbetet specat. Det kan då inte mekanikern avvika ifrån, om det fasta priset fortfarande ska gälla.
Men om uppdraget varit att laga bromsarna, vore det annorlunda. Kanske hade då mekanikern räknat med att vara tvungen att byta skivor och belägg, för att bromsarna skulle fungera. Men risken/chansen fanns att han var tvungen att byta ännu fler saker, alternativt färre saker.

Fast pris innebär alltid en risk/chans för både kund och hantverkare.
 
Det är ju därför jag två gånger har frågat TS hur denne vet att det gick åt mindre material. Den frågan har ännu inte besvarats så vi har alltså ingen aning om ifall det verkligen gick åt mindre material än vad som specificerats eller om det bara är nåt TS försöker dra till med för att pressa ner priset.

Det har ju mer än en gång i forumet förekommit frågor i stil med "Hantverkaren gjorde ett litet fel, kan jag slippa betala hela arbetet nu??"
 
AG A skrev:
I ditt exempel, är arbetet specat. Det kan då inte mekanikern avvika ifrån, om det fasta priset fortfarande ska gälla.
Men om uppdraget varit att laga bromsarna, vore det annorlunda. Kanske hade då mekanikern räknat med att vara tvungen att byta skivor och belägg, för att bromsarna skulle fungera. Men risken/chansen fanns att han var tvungen att byta ännu fler saker, alternativt färre saker.

Fast pris innebär alltid en risk/chans för både kund och hantverkare.
Självklart. Poängen här är ju att det är viktigt med specifikation, för båda parter, för att hålla risken på en rimlig nivå (igen, för båda). Ingen (borde) köpa ett badrum där det bara står "gör ett badrum" i kontraktet...
 
Gynteri skrev:
Förvisso är det så. Men skillnaden kan ju vara att i det ena fallet innefattar avtalet att viss sak ska bytas, sålunda SKA saken bytas. Om detta har överenskommelse träffats.

I det andra fallet kan det mycket väl vara så att avtalet innefattar att viss sak KAN komma att bytas vid behov, och att detta i så fall ingår i fastpriset. Såtillvida att köparen inte på förhand kräver att denna eventualitet ska betraktas som en option, och därmed offereras separat, så är det ett klockrent avtal som köpare och säljare har att packa och rätta sig efter.

Varje försök att häva det sistnämnda på grund av att den vissa saken inte bytts måste därför betraktas som synnerligen oseriöst. Dessutom måste det betraktas som ett enastående bevis för att köparen inte begripit innebörden av det avtal han ingått.
Jag håller med dig även om jag tror att det finns fler scenarier. Tex, båda parter tror att något behöver bytas, tex ett spångolv, men sedan visar det sig att det inte behövs. Om golvet varit en del av specificerat arbete ska man naturligvis kunna komma överens om att det inte görs inklusive en reducering av priset. Det kan ju uppstå saker som man på förhand inte kunde förstå borde vara en option.
 
Men en "schysst" hantverkare har väl då två val:

1. Gör jobbet även fast det inte behövs
2. Informera kunden om att det inte behövs och kom överens om prisjustering

att välja

3. Strunta i att göra jobbet och göra sig en rejäl hacka

är ju inte riktigt rätt sätt att få nöjda kunder.


Man kan ju tänka sig att kunden i framtiden säljer huset och då skriver "Spångolv bytt i samband med badrumsrenovering 2015", sen renoverar köparen badrummet och ser att spångolvet inte är bytt... Dolt fel?!
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.