Om man i fastprisoffert säger att materialet kostar 50000 kr och sen efter allt är klart har det bara gått åt 30000 kr (i detta fallet en badrumsrenovering). Ska man i alla fall betala 50000 kr för materialet?

Jag tycker att material borde vara enklare att räkna på än arbetstid alla fall.

Badrumsfirman säger att de i sin tur baserar sitt materialpris på det material jag köper av dom + det som underentreprenörerna har sagt i deras offerter till dom.

Tror ni att badrumsfirman i sin tur får betala hantverkarna för det materialet som aldrig köptes in (vilket de verkar påstå)?
 
Om du får en fast prisoffert på 50000 kr och det kostar 60000 kr ska du då betala det eller 50000?
Fast pris för mig är just ett fast pris, du vet vad materialet kommer att debiteras sen tar du ställning till om det är rimligt.
 
  • Gilla
santos och 4 till
  • Laddar…
För allt arbete förutom markarbete så får ju ett slutpris inte avvika mer än 15% från ett uppskattat pris, och ungefär samma tumregel borde ju gälla även ett fast pris. Om leverantören uppskattar helt fel, så ska de ju inte ha betalt för mycket mer vare sig material eller timmar än vad som verkligen gått åt. De ska veta vad de säljer, och det är inte du som köpare som ska behöva kunna veta om det de offererat är rimligt eller inte.

Om din offert säger t ex X timmar och Y mängd material till badrummet Z, så får det inte gå åt mycket mer än så utan att de bör backa på det fasta priset.
 
Det är nog väldigt enkelt att räkna ut materialet. De där 20 tkr är en fet vinst till företaget. Som sagt ovan fast pris är som det låter. Fast
 
Såvida inget annat avtalats, så är det självklart så att även materialet är fast.
Ett fast pris innebär en risk för både köparen och entreprenören. Risken finns ju att det går åt mindre tid och material än beräknat, vilket innebär att löpande räkning blivit billigare.
Risken för entreprenören är att det tar längre tid och går åt mer material än beräknat. Tid och material som han inte får betalt för.

Som sagt: hade du varit beredd att betala 60.000 kr för ett jobb där ni avtalat om fast pris på 50.000 kr?
 
Enkelt sagt så tar entreprenören höjd för eventuella problem när de sätter fastpris. Därför är nästan alltid löpande pris totalt sett billigare, så länge inga större problem inträffar.

Jag kan bara gå till mig själv. När jag lämnar en offert är det en trolig kostnad, men inte fast pris. Vill kunden prompt ha fast pris räknar jag med vilka eventuella problem som kan dyka upp och tar höjd för dessa. Priset blir lätt 50%-70% högre vid fastpris. I vissa projekt har det lönat sig för kunden att ha ett fastpris. När det har strulat rejält. Men i de flest fall är det ren marginalförstärkning för mitt företag.

Som andra redan sagt i tråden. Ett fast pris är en överenskommelse åt båda hållen. Går det åt pipan får entreprenören ta smällen. Annars är det beställaren som får betala extra.
 
Fast pris! Enkel......väldigt enkelt.
 
D
Martin E skrev:
För allt arbete förutom markarbete så får ju ett slutpris inte avvika mer än 15% från ett uppskattat pris, och ungefär samma tumregel borde ju gälla även ett fast pris. Om leverantören uppskattar helt fel, så ska de ju inte ha betalt för mycket mer vare sig material eller timmar än vad som verkligen gått åt. De ska veta vad de säljer, och det är inte du som köpare som ska behöva kunna veta om det de offererat är rimligt eller inte.
Det där tror jag inte stämmer alls. Det du syftar på är att om du som privatperson får en prisuppskattning så får inte det slutgiltiga priset vara mer än 115% av det uppskattade priset. Men du kan absolut inte applicera det omvända, att när du får ett fastpris, så måste antalet timmar/material i verkligheten ha kostat minst 85% av fastpriset.

Och hur har TS egentligen räknat på materialkostnaden? Hantverkarens inköpspris, listpris från byggvaruhus eller vadå? TS måste ju räkna med att hantverkaren räknar med påslag på materialinköpen också.

Och som sagt, om materialkostnaden hade blivit 20,000:- dyrare än fastpriset, hade TS tänkt betala extra då? Vad är meningen med fastpris om man resonerar så?
 
  • Gilla
tornberg och 2 till
  • Laddar…
Jag har blivit klokare alla fall. :|

Vet bättre nästa gång.
 
Men om det skulle ha varit en bilreparation. De har sagt att de måste byta det här och det där och det kostar 10000kr. Sen visade det sig efteråt att de inte behövde byta allt det där. Skulle det ha varit samma sak då?
 
En bilreparation är inte samma sak, där får du en prisuppgift inte ett fast pris.
 
Bil och hus är inte samma sak. Låter kanske lite nonchalant men så är det.
 
Klicka skrev:
Men om det skulle ha varit en bilreparation. De har sagt att de måste byta det här och det där och det kostar 10000kr. Sen visade det sig efteråt att de inte behövde byta allt det där. Skulle det ha varit samma sak då?
På sätt och vis kan du göra jämförelsen. Om du bett en mekaniker laga din bil som inte startar, till ett fast pris. Mekanikern har då räknat med "risken" att tvingas byta ett antal saker. Men har du accepterat ett fast pris så gäller det. Normalt sett lämnar dock verkstäder enbart prisförslag, vilket inte är fasta priser, utan enbart uppskattade priser, som mer eller mindre är löpande. Dock får inte slutsumman överstiga prisförslaget med mer än ca 15 %.

Ett prisförslag/uppskattat pris kan du även få som alternativ till fast och löpande pris av en byggare.
 
O
Det roliga med oss människor är att vi vill betala mindre än det fasta priset om man upptäcker att det gått åt mindre timmar eller material... Men aldrig tvärtom...
 
  • Gilla
tornberg och 2 till
  • Laddar…
Varför blev materialet billigare än väntat?

Köptes inte allt in, fick du ingen kommod eller toastol?

Eller räknade firman med att kanske behöva förstärka bjälklag till exempel, och det sen visade sig inte behövas?

För mig är det skillnad på dom två exemplen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.