Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

730 Röster 76,7%
  • Nej

222 Röster 23,3%
  • Antal röster
    952
Är de nya fastmonterade korkarna på flaskor och tetror en faktisk förbättring för miljön, eller är de en onödig innovation som inte löser några verkliga problem och därför borde tas bort? Vad tycker ni, och har ni upplevt några för- eller nackdelar med dessa korkar?

• Öppen vit fastmonterad kork på en tetrakartong synlig ovanifrån, med föremål om miljödiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart kapsyl med texten "ATTACHED CAP CLOSE FOR BETTER RECYCLING" och symbol för återvinning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Fredandel och 7 till
  • Laddar…
Ett litet problem att locket sitter fast. Om det minskar plast i natur så är det OK.
MEN jag fattar fortfarande inte varför de införde plastskruvkorkssystem istället för de tidigare väl fungerande förpackningarna som man fick vika lite kartong på för att stänga!!
Det var en helt onödig innovation.

• Gilla
  • Älska
yonna och 96 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är EU-politik: Single-Use Plastics Directive från 2019. Ska vara infört i nationell lagstiftning och träda i kraft juli 2024.

Man menade från politiskt håll när direktivet togs fram att PET-skruvkorkar tillhörde det vanligaste plastskräpet som man kunde återfinna på EUs stränder. Och man tänkte sig att plastnedskräpningen på stränder ska minska med 10% med denna åtgärd. Vi får se om ett par år om detta är utfallet.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 20 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är EU-politik: Single-Use Plastics Directive från 2019. Ska vara infört i nationell lagstiftning och träda i kraft juli 2024.

Man menade från politiskt håll när direktivet togs fram att PET-skruvkorkar tillhörde det vanligaste plastskräpet som man kunde återfinna på EUs stränder. Och man tänkte sig att plastnedskräpningen på stränder ska minska med 10% med denna åtgärd. Vi får se om ett par år om detta är utfallet.
Tror det är rätt stor skillnad mellan länder i hur noga gemene man är att slänga skräp på rätt ställe.
Lillgrabben går på förskola och där lär sig se små att återvinna och inte slänga skräp i naturen.
Vi kan inte längre gå promenader utan att samla skräp den lille hittar 🙂
Men i andra delar av Europa har jag upplevt att det är väldigt skräpigt med svenska mått mätt.

Så jag tror det är rätt onödigt här i Sverige men skulle kunna vara bra på det stora hela.

• Gilla
Bragul och 27 till
  • Laddar…
?
K Klass0n skrev:
Tror det är rätt stor skillnad mellan länder i hur noga gemene man är att slänga skräp på rätt ställe.
Lillgrabben går på förskola och där lär sig se små att återvinna och inte slänga skräp i naturen.
Vi kan inte längre gå promenader utan att samla skräp den lille hittar 🙂
Men i andra delar av Europa har jag upplevt att det är väldigt skräpigt med svenska mått mätt.

Så jag tror det är rätt onödigt här i Sverige men skulle kunna vara bra på det stora hela.
Det är rätt vettigt här i Sverige med. Det har blivit skräpigare i natur och sjödrag är min uppfattning. Därför är det bra att de börjar redan från dagis för att äldre är för korkade för att fatta att deras skräp skall tas om hand och inte ligga på marken.

Korken gör inget att det sitter fast. Den som tycker det är jobbigt kanske borde köpa en captain crush för att träna upp greppet eller något ;)

• Gilla
  • Haha
Ulf Peter och 13 till
  • Laddar…
Ett elände med dessa korkar, inte minst på youghurt, det första jag gör när jag öppnar är att slita bort korken för att det inte ska sulla och kladda när man (försöker) hälla upp, korkfan är i vägen och det blir kladd när man ska stänga.
Har visserligen bara hänt en gång, den första innan jag sedan dess regelmässigt sliter bort korken.
Är också i vägen när man ska dricka ur en PET-flaska, häller man upp ur den funkar det bättre men nu tar jag som vana att alltid rycka bort korken, även från mindre flaskor.

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
  • Arg
spikplanka och 50 till
  • Laddar…
De flesta korkar jag stött på går att vika undan så att de varken är ivägen när man häller upp eller dricker ur dem.

Men det finns ett par som är sämre och lättare hamnar i vägen.

• Gilla
  • Wow
lat och 20 till
  • Laddar…
Har sett i tidningen att korkar framöver ska göras av pressad pappersmassa.

Tillbaka till naturen m a o.

• Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Jag sliter alltid loss korken det första jag gör. Och jag skruvar alltid på korken när jag druckit upp.

• Gilla
S0MMER och 29 till
  • Laddar…
Unikt namn
Att få skräpmänniskor att inte skräpa ner utan att personliga konsekvenser blandas in, känns lite som en utopi.

Man kunde ju tex införa en veckas skräpplockning som straff för att skräpa ner, istället för den där 500ingen det kostar idag.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 23 till
  • Laddar…
Ja, även för att slängt ned stenar på bilar från broar.

Men nä.... Nu blev det några hundra tusen i skadestånd i stället, som troligtvis ungdomarna aldrig betalar.

Preskiberas.

• Gilla
  • Haha
BenithaS och 2 till
  • Laddar…
Detta är väl en inkörsperiod.
Vissa har riktigt usla (ja Arla, jag pratar om dig, inga fler arlapaket hos oss innan dom utvecklat bättre korkar) medan andra har betydligt bättre.

Om tre år kommer vi skratta åt när arlakorken doserade yoghurt lite som den ville och inte komma ihåg tiden då man inte fick en läskkork i näsan om man inte tittar på flaskan först.

• Gilla
Storsockret och 2 till
  • Laddar…
optimum
Bara korkat att man införde sådant på typ mjölk- och fil-paket
Förr fanns inget sådant och det var enbart pappkartong.
Visst, lite pill ibland att öppna men borde varit bättre för miljön än att blanda papp och plast.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Andersced och 29 till
  • Laddar…
Bra Sverige börjar ju bli lika smutsigt som resten av Europa..

Dock så kanske det skulle räcka på läsk/vatten flaskorna.

• Gilla
  • Haha
Sven Hallberg och 5 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Bara korkat att man införde sådant på typ mjölk- och fil-paket
Förr fanns inget sådant och det var enbart pappkartong.
Visst, lite pill ibland att öppna men borde varit bättre för miljön än att blanda papp och plast.
De kartongerna är redan blandade plast och papp, utan korken.

Vad jag förstår så var efterfrågan på paket med skruvkork stor, i kombination med att det minskar matsvinn.

• Gilla
  • Haha
Michael2 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.