51 078 läst · 1 000 svar
51k läst
1,0k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 656 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 656 inlägg
Alltså vid sortering pappersförpackningar kontra plast så åker ju korken med. Det kan också vid upphällning av mjölk göra så att den är i vägen. Mjölken hamnar på ett annat ställe.S0MMER skrev:
Jag tycker den ska kunna skruvas av helt.
Öppnade precis en ICA-mjölk och tänkte som vanligt riva av korken, men det var knappast nödvändigt för den trillade nästan av självmant.
Plasten är så tunn och flimsig att det går att trycka på den utan att gänga, tätheten är tveksam.
Varför ska man hitta på sådan skit när det tidigare och fortfarande gick/går alldeles utmärkt med bryta upp, vika tillbaka och skjuta fram.
Jag har tidigare haft för vana att alltid strunta i denna förbaskade skruvkork och öppna på gammalt sätt enkom som en liten personlig protest mot vansinnet att göra kompositförpackningar när det inte behövs.
Något mina söner alltid kommenterat när de bodde hemma.
När den yngste flyttade hemifrån 2016 falnade min protestaktion av men nu ska den tas upp igen!
Upp på barrikaderna!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plasten är så tunn och flimsig att det går att trycka på den utan att gänga, tätheten är tveksam.
Varför ska man hitta på sådan skit när det tidigare och fortfarande gick/går alldeles utmärkt med bryta upp, vika tillbaka och skjuta fram.
Jag har tidigare haft för vana att alltid strunta i denna förbaskade skruvkork och öppna på gammalt sätt enkom som en liten personlig protest mot vansinnet att göra kompositförpackningar när det inte behövs.
Något mina söner alltid kommenterat när de bodde hemma.
När den yngste flyttade hemifrån 2016 falnade min protestaktion av men nu ska den tas upp igen!
Upp på barrikaderna!
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
personligen så får den gärna sitta fast. Har inga som helst problem med att hälla eller nåt........Har dock noterat en fördel och det är med ungar i bilar. Äntligen slipper man nån unge längst bak i bilen (vi har en 8 sitsig vivaro) tappa korken och stå med en dricka utan kork.......Nu är de dock så gamla så det är inte så vanligt längre men ändå.......
Har redan provat att låta juce och läsk sakta droppa ut i kylskåpet efter att den nya korken inte gör sitt jobb och håller tätt. Så med extra förbrukning blir säkert tillverkarna glada för att inte säga Wetex som säkert har lobbat för förändringen.wildeside skrev:
De var bättre, men Arla Foods m. fl. kände pressen från lågprisalternativen som blev vanligare pp marknaden. De ville hitta ett sätt att profilera sig som ett premiumvarumärke. Genom erfarenheter från andra länder visste de att man kan lära kundkretsen att föredra förpackningar med kork, eller åtminstone associera korklösheten med billigare varumärken. Sen blev "alla" tvungna att haka på, antingen för marknadspositionering, eller för att det var enklare att ha en enda förpackningsmaskintyp på mejerierna.JanneJanne123 skrev:
En olycklig bieffekt av att marknaden blev friare, men ändå inte perfekt, således. Vi har fått dyrare och mindre miljövänliga förpackningar även fast vi egentligen inte ville det (ur makroperspektivet).
För att bemöta de nya EU-reglerna så kunde ju mejerierna lika gärna gå tillbaka till korklösa förpackningar (och gärna Tetra Brik), men det tror dom att de skulle straffas för på marknaden.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Fast rent konkret så kan man naturligtvis säga att den utan kork är miljövänligare än den med kork men i praktiken är det antagligen inte ens mätbart......Nåt gram mer plast men tittar man på förpackningen i sin helhet så kan det ju vara så att det totalt är mindre plast i förpackningen ändå. Modernare tillv metoder och material har säkert medfört nå procent mindre plast i kartongen också. Allt är ju inte bara svart eller vitt.
Just här skulle vi kunna få en EU regel. Förbjud plastkorkar till tetraförpackningar!S Skopan skrev:
Lågprismärken som vill ha kork får snällt sälja sitt skit utanför EU. En annan grej inför straffskatt till tillverkare som väljer plastkorkar. Borde inte vara omöjligt införa med tanke på alla tokiga regler som är på g införas.
Ja, och det kan ju endast gud veta... Nej, förresten, det har man ju såklart koll på in i minsta detalj.S Stefan1972 skrev:
Korken (inklusive fästet, naturligtvis) innehåller mer plast än övriga delen av förpackningen. Detta tog Arla fasta på när dom marknadsavdelningen fick den digra uppgiften att beskriva korkinförandet som något positivt för miljön:
"Den ny förpackningen har en avsevärt högre andel återvunnen plast - mer än 50%"
(Eftersom korken som infördes var av återvunnen plast medan resten av plasten var av icke-återvunnen plast, så hade ju andelen ökat drastiskt.)
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
jo men man kan ändå inte tänka som man normalt gör. Plast är ändå ett ganska bra material och världen blir inte bättre av att man föreställer sig att det skulle förbjudas helt.