Lång historia kort, en tung tavla har ramlat ner och totalt krossat ett vägguttag, inkl infästningarna, så jag behöver byta ut hela eluttaget.
Men, det finns inga skruvar, och det ser ut som att "ramen" är limmad mot väggen. Huset är från fyrtiotalet, men skulle gissa att eluttagen är lite nyare. Är detta ett vanligt förfarande och i så fall hur får jag loss det med så lite inverkan som möjligt på väggen?
Eller missar jag något så att det trots allt är fastskruvat i något bakomliggande?
Men, det finns inga skruvar, och det ser ut som att "ramen" är limmad mot väggen. Huset är från fyrtiotalet, men skulle gissa att eluttagen är lite nyare. Är detta ett vanligt förfarande och i så fall hur får jag loss det med så lite inverkan som möjligt på väggen?
Eller missar jag något så att det trots allt är fastskruvat i något bakomliggande?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa de två skruvarna i mitten längs ut, de sitter på en form av klo som griper fast i dosan. Efter det är det nog bara att bryta loss uttaget lite försiktigt. Det ser mest ut som det är övermålat. Om du är orolig för att färg skall följa med när du lossar så kan du skära runt ramen med en kniv.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 024 inlägg

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röda skruvarna har ett par käftar som griper tag i dosan.
Blått är skruvar som håller fast i framkant.
Glöm inte att koppla bort strömmen innan du börjar skruva.
Sen måste de skruvarna lossas något, de röda mer än de blå.
13th Marine skrev:
Lysande, tack alla! Givetvis stänger jag av strömmen. (Bryter strömmen i hela lägenheten för att vara på den säkra sidan).
Där du,13th Marine, har markerat i blått finns inga skruvar alls, men det är nog så att de bara sitter fast i dosan med de du markerat i rött.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 024 inlägg
Okej, det såg ut som en skruvskalle till vänster nämligen.
Lycka till!
Lycka till!
Klicka här för att svara