B
T TypRätt skrev:
Har man ett större jobb så att det ändå rör sig om en del pengar kanske man ska fråga efter pris per timme där man enbart får betalt för timmar på plats. Tiden avrundas till hel timme vid projektets avslut. Sedan får de på räkningen slå ut servicebil, milersättning, verktygstvätt, extra kaffefilter eller vad de vill men de får betalt för den tid de klockar hos kund. Så finns bra incitament för att servicebilen har allt från början så röris slipper dra iväg på obetald tid för att köpa något så udda som ballofixer.
Sen planera… hantverkare som ”måste handla på arbetstid” är inte effektiva. De kan beställa så grossist levererar direkt till kund. Klart billigare än åka dit. Detta måste fler lära sig. Att planera jobben i detalj och ha lite marginal. Det lönar sig. Hade en sån takläggare hemma, iof på fast pris, men de var galet effektiva.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B Boan skrev:
Sen planera… hantverkare som ”måste handla på arbetstid” är inte effektiva. De kan beställa så grossist levererar direkt till kund. Klart billigare än åka dit. Detta måste fler lära sig. Att planera jobben i detalj och ha lite marginal. Det lönar sig. Hade en sån takläggare hemma, iof på fast pris, men de var galet effektiva.
Ja redan vid kontraktsskrivning måste man ju vara överens om vad som ska ingå så är det en gäst WC är det rätt enkelt att se att det bör finnas kallvatten till WC någon koppling och en ballofix, samma gånger två för handfat. Bör ju gå enkelt att säga hur många klammer man behöver, bör ju också specificeras vilken sort om man tex vill ha kromade. Vid detta tillfälle är det ju också lämpligt att få en prislista på materialet så att man är överens innan kontrakt skrivs. Då slipper det ju bli en kalldusch vid slutfakturan. Är man inte överens om priset får man väl säga att man själv köper in material men då gäller det ju att man vet vad man köper och ser till att materialet finns på plats innan. Jag tror dock att pratar man priset innan kontrakt får man nog 75% rabatt på listpriset i en handvändning.
 
Tror verkligen folk att hantverkare teleporterar sig mellan kund, kontor, lager, grossist, återvinningen osv.
Klart det går åt arbetstid mellan olika arbetsmoment.
 
S Sson85 skrev:
Tror verkligen folk att hantverkare teleporterar sig mellan kund, kontor, lager, grossist, återvinningen osv.
Klart det går åt arbetstid mellan olika arbetsmoment.
Ja självklart, men den har du som kund ingen insyn i. Hantverkaren ska ju självfallet ha skäligt betalt och det får hen ju i min modell också. Timpenningen är ju givetvis högre. Men det ligger ju då i hantverkarens intresse att göra dessa besök så få och snabba som möjligt då det inte genererar en krona i intäkter. Den hantverkare som tror sig behöva en runda till Bauhaus för varje ballofix kommer ange en högre timpenning för att täcka detta kontra den som vet att allt finns i bilen och inga extra resor behövs efter första inköpet.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
É
Varför vill hantverkare så gärna ge fast pris? Det måste vars för att de nästan alltid tjänar stora pengar på det?
När jag gjorde markjobb hemma ville ett par olika bara ge fast pris. De försökte få det till att då slapp jag bli irriterad när de fikade etc men enda rimliga jag kan se är att de har så jäkla bra marginaler då, trots vissa osäkerheter som kan uppstå vid markarbeten. Förmodligen hade jag väl åkt på eventuella oförutsedda saker ändå.
De hade annars bra rykte och var lokala så jag var beredd på löpande (blev sen inget alls).
 
Vi har bara tagit ”offert/fast pris” ett par- tre ggr under vår huskarriär .. och minst två av dem vägrade jag bet en viss del för jag ansåg de blåste mig. De backade och jag slapp bet (alltså, den delen jag ifrågasatte - resten var bet direkt).. och de fick extrajobba gratis och be om ursäkt dessutom!

Senaste 12 åren tar vi allt löpande.. el, vvs, snickarr osv.
Fungerar ypperligt för oss!

Det är inget jag rekommenderar för alla.. men jag har intresse och tid (hemma när de arbetar här, så de kan alltid fråga om det är nått).. och en hel del kunskaper på olika områden - i början är det lite svårt .. innan de förstår hur mycket jag faktiskt kan och hur intresserad jag är av området.. (de försöker oftast prata med min make i början).. jag tycker det är roande.. och sitter snällt och väntar på att de eller maken ska komma och fråga vad det nu är de vill.. efter ”ett arbete” här vet de dock.. och kommer till mig direkt 👍😊 (maken har inte samma intresse.. )

Har bra kommunikation med dem alla.. trots att vissa inte pratar svenska.

Nu är det dock snart offertdax igen, tror jag.. takbyte är annalkande och det är svårbedömt! Men det beror på vad vi nu väljer att göra med taket..

Båda våra ”team” har lagt flertalet plåt och tegeltak iaf.. men jag funderar på en annan variant och då kan offert vara behövligt.

Men i övrigt.. kommer vi fortsätta med löpande (vi är ju nöjda o glada!)
 
Inte många arbeten jag tagit på fast pris vare sig privat eller på jobbet.
Anlitar endast lokala hantverkare och försöker lära känna rätt personer och få en viss relation till dem så de inte kan med att blåsa mig.
Snickaren jag brukar anlita privat bor i kvarteret och promenerar förbi med hunden varje dag. Enda nackdelen är väl att han är fulltecknad lång tid framöver så man får vara ute i god tid...
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ja självklart, men den har du som kund ingen insyn i. Hantverkaren ska ju självfallet ha skäligt betalt och det får hen ju i min modell också. Timpenningen är ju givetvis högre. Men det ligger ju då i hantverkarens intresse att göra dessa besök så få och snabba som möjligt då det inte genererar en krona i intäkter. Den hantverkare som tror sig behöva en runda till Bauhaus för varje ballofix kommer ange en högre timpenning för att täcka detta kontra den som vet att allt finns i bilen och inga extra resor behövs efter första inköpet.
Håller med, tänk om ICA tog extra på mjölken för att den transporterats till dem, de ställt den i kylen osv. Eller om du beställde hem varor från ICA (ibland får man betala tex 50 kr i leverans) och de kom i två leveranser för de inte lyckades leverera allt på en gång. Ska man betala 100 kr för leveransen då?
 
É ÉlPon skrev:
Varför vill hantverkare så gärna ge fast pris? Det måste vars för att de nästan alltid tjänar stora pengar på det?
När jag gjorde markjobb hemma ville ett par olika bara ge fast pris. De försökte få det till att då slapp jag bli irriterad när de fikade etc men enda rimliga jag kan se är att de har så jäkla bra marginaler då, trots vissa osäkerheter som kan uppstå vid markarbeten. Förmodligen hade jag väl åkt på eventuella oförutsedda saker ändå.
De hade annars bra rykte och var lokala så jag var beredd på löpande (blev sen inget alls).
Fast pris är det ju bara till en viss gräns.

Glömmer aldrig firman som skulle gräva mitt avlopp.

De två första dagarna var allt toppen. "Det här fixar VI". "Det här löser VI".

Tredje dagen knackade de på dörren. "DU har ett problem. VI har hittat berg".

So much för fast pris. 😂

Mitt nästa byggprojekt blev löpande räkning.
 
Jag anlitade en grävfirma som skulle fylla på tomten och sedan toppa med matjord. Eftersom det var svårt att uppskatta antal kubikmeter bestämde vi löpande med överenskommet timpris för lastbil och grävmaskin.
Jag satt på hemmakontor hela dagarna och antecknade. Det visade sig att firman överdebiterade antal timmar mot verkligheten. När jag frågade efter så hotade firman att avbryta projektet.
Jag tror fortfarande att löpande kan vara ett bra sätt men jag tog inte i beaktande att Hasslö Dyk och Gräv är vara oseriös.
 
Ska man avtala löpande så ska man även i förväg komma överens om hur tiden ska mätas. Att hålla koll " i smyg" skapar bara osämja när det till slut givetvis skiljer sig vad hantverkaren skrivit ner och vad kunden noterat. Stämpelklocka, larma av/larma av, notering i dagbok som ligger på arbetsplatsen vid ankomst/hemfärd eller vad man nu vill. Huvudsaken är att man är överens om hur det ska gå till i förväg så kan man undvika konflikter.

Om någon skriver 16.00 när de smiter hem 15 så är det inga diskussioner om de blir ertappade, bara att korrigera. Skriver de däremot 16.00 på fakturan en månad senare är det ju enkelt att det blir diskussioner om att det nog skulle hämtas något på firman, grossisten osv.

Oavsett vilket man väljer är man som kund utlämnad att lita på hantverkaren. Antingen lita på att de inte drar benen efter sig för att mjölka fler timmar eller lita på att de gör ett korrekt jobb trots att de bara vill bli klara och gå till nästa fastprisjobb.

Jag skulle säga att ju enklare jobb att speca desto bättre är fast-pris. Blir det avancerat att bedöma, kräver noggrannhet eller kan tänkas bli många ändringar föredrar jag timpris. Då får jag betala vad det kostar, viktigt att kommunicera bra och vara delaktig.
 
Har man koll - löpande pris.

Har man inte koll - fast pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.