7 837 läst · 32 svar
8k läst
32 svar
Fast ansluten spis - behövs separat brytare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 435 inlägg
Med "vissa" menade jag faktiskt ect212 men det tog jag upp bara för att det var skrivet av annars vidsynta tekniker i annars goda faktadokument som dessa ect'er. I Sverige kan frågan omsättas till PEN, och här litar vi på vår PEN. Folk dör inte som flugor pga spänningsfall i PEN. Hade det varit ett enfasigt system med nolla så blir ju strömmen och spänningsfallet högre, men vi har inte extremt långa enfasiga TT-ledningssystem här i landet där denna fråga om spänningsfall i N skulle bli aktuell.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 435 inlägg
Nej, du gör ett generalfel med din snabba slutledning här. Allpoligt betyder enpoligt endast under de förutsättningar som jag beskrev.D Daniel 109 skrev:
Det är inte jag som klassar N som spänningsförande. Ursprunget finns i internationella regler och Sverige har nog helt enkelt inte funnit anledning att opponera sig då det inte spelar någon större roll. Då folk lätt glömmer villkoren och drar förhastade slutsatser så är det bättre med en tumregel åt "rätt" håll för säkerhets skull...D Daniel 109 skrev:
Det är ju en avvägning mellan olika saker. Ett rent tn-s med mycket potentialutjämning kommer ju att ha högre spänningsfall i N om faserna inte är balanserade, men problem med vagabonderande jordströmmar blir mindre.
Jag förstår inte hur de kunde komma upp i 80V i ECT i ett driftsfall dock. Det måste ju innebära ett helt oacceptabelt spänningsfall? I allmänhet typer vi väl inte mer än några volt i fas och nolla innan vi anser spänningen för låg?
Jag förstår inte hur de kunde komma upp i 80V i ECT i ett driftsfall dock. Det måste ju innebära ett helt oacceptabelt spänningsfall? I allmänhet typer vi väl inte mer än några volt i fas och nolla innan vi anser spänningen för låg?
Produkter som diskuteras i tråden