BeaumontX BeaumontX skrev:
Däremot är detta inte en revisionsfråga, är man missnöjd med hur styrelsen förvaltar föreningen får man välja en ny styrelse på stämman.
En revisornsla förutom räkenskaperna granska verksamheten, så det är i allra högsta grad inom revisorns ansvarsområde.

• Gilla
Leifur
  • Laddar…
TS äger uppenbarligen lösöret som virket i altanen utgör, vilket styrelsen indirekt erkänner genom att uppmana TS att ta bort sin altan. Med allt vad det innebär av egenmäktigt förfarande och personligt ansvar.
Det enda som juridiskt kan få styrelsen att avstå från att driva detta, så det rimliga vägen är att göra en namninsamling bland medlemmarna att hänskjuta ärendet till stämman. Då får både TS och styrelsen god möjlighet att framföra sina argument, vilket är högst rimligt i detta och dylika fall.

M MetteKson skrev:
Du behöver inte ange något syfte för att söka bygglov. Att bygglov beviljats för fasadändring (byta av fönster till dörr) medför inte per automatik att altanen godkänns.
Altanen är inte bygglovspliktig, enligt TS. Däremot står det sannolikt i bygglovsansökan skälet till varför man vill sätta in en altandörr, dvs varför man söker bygglov. Det torde också varit firmatecknare för föreningen som skrivit under ansökan. Står det då att syftet med dörren var för att kunna gå ut på en altan hamnar TS i en bättre sits gentemot föreningen. Att döma av bilderna på altanen så är den nog bygglovsbefriad.

• Gilla
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
G Gullan 63 skrev:
Det märks att du är allvetare för du kan ju inte ha läst tråden från början det finn ju bygglov för dörr och att tidigare styrelse godkänt bygge
Ödmjukhet är tydligen inte din starka sida.
Man påpekade tidigt att jag hade fel när det gällde bygglov. Tyvärr missade jag att svara
Jag missade att det fanns bygglov. Ett enkelt misstag. Jag hade alltså fel.
Ödmjukhet? Att kunna stå upp för sina misstag

• Gilla
Leifur och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att "fixa" in något i stadgarna är inte som man bara gör. Du måste ha två st möten för ändra stadgarna
Ja vet därför som jag skrev ”fixa” En ordinarie stämma och en extra stämma för att få in det i stadgarna.

K Kjol skrev:
Hade det varit min altan så hade föreningen fått driva det rätt in i kaklet.ingen hade rivit min altan
Utan konsekvenser. Jag själv fick tillstånd att spärra av ca 200m2 av föreningens mark
Med staket samt gräs och altan utan kostnad
Och du hade förlorat och riskerar att bli vräkt men tvångsförsäljning som följd.

P pmd skrev:
Den som TS köpte bostadsrätten av hade fått grönt av styrelsen.

Se inlägg #24.
Det verkar som mitt svar försvann....
Jag skulle ha svarat tidigare.
Den första delen i inlägget var allmänt och hade inget med ts att göra.

Den andra delen, jag slarvade när jag läste.
Jag uppskattar att du även länkade till texten. Alltså jag hade fel. det fanns redan ett bygglov.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Nej, det stämmer inte. Kronofogden utför handräckning i denna typ av ärenden. De meddelar givetvis först, och om mottagaren accepterar detta gör kronofogden ditt jobb (i detta fallet anlitar någon att riva). Enbart om mottagaren bestrider kravet måste det gå via rätten.
I detta fall kan KFM komma att avgöra frågan även om TS bestrider kravet. Sedan kan den part som inte få gehör för sin talan hos KFM välja att överklaga till domstolen.

K Kjol skrev:
Hade det varit min altan så hade föreningen fått driva det rätt in i kaklet.ingen hade rivit min altan
Utan konsekvenser. Jag själv fick tillstånd att spärra av ca 200m2 av föreningens mark
Med staket samt gräs och altan utan kostnad
200m2 Det är större än mitt hus. Hur får man igenom det? Att det ens fanns så mycket ounyttjad mark

Om du vill att föreningen ska köra dig i taket. Då skriker du för att sen snabbt ta fram kofoten .
Om du vill köra föreningen i kaklet. Då blir det en jurist. Det är det ända sättet.
Dock kostar jurister pengar. och finns det inga papper på staket ellet altan. Då är det nästan kört

I detta fall kan KFM komma att avgöra frågan även om TS bestrider kravet. Sedan kan den part som inte få gehör för sin talan hos KFM välja att överklaga till domstolen.
Vill du hänvisa till info om att KMF ”avgör” denna typ av tvister?

AndersPS AndersPS skrev:
Vill du hänvisa till info om att KMF ”avgör” denna typ av tvister?
Det kallas särskild handräckning. Se andra punkten nedan, från KFM:s hemsida.

https://kronofogden.se/du-har-ett-k...llt/du-vill-fa-tillbaka-eller-ta-bort-egendom

Skäl att ansöka om särskild handräckning kan vara att du

• lätt kan visa (har skriftliga bevis) att någon olovligt har gjort något med din egendom eller hindrat dig från att utnyttja din rätt (till exempel ett servitut på en väg)
  • tror att den du har ett krav emot invänder (bestrider) och vill ha en snabb process där målet i så fall avgörs av oss (beslutet handlar bara om själva kravet, till exempel att ett väghinder ska tas bort)
  • vill begära att din ansökan ska beslutas direkt (interimistiskt). Det betyder att vi fattar ett tillfälligt beslut som vi kan genomföra omedelbart.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Och vad exakt har det med saken att göra? Vad/vilket fel har säljaren gjort. Säljaren har ju fått skriftligt godkännande av de som "äger" marken.
Säljaren har inte fått skriftligt godkännande av markägaren att överlåta nyttjanderätt av marken som altanen är byggd på.
Åtminstone inte av vad vi har sett i den här tråden.

Och vad händer den dag då en ny bostadsrättshavare inte vill underhålla altanen utan - helt i enlighet med stadgar och lagar - kräver att föreningen gör det? Alla eventuella avtal med bostadsrättshavaren upphör vid överlåtelse.

Jag har full förståelse för hur styrelsen tänker - men inte för hur de faktiskt agerar, vilket känns aningen taffligt.

• Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Nissens
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Och vad händer den dag då en ny bostadsrättshavare inte vill underhålla altanen utan - helt i enlighet med stadgar och lagar - kräver att föreningen gör det? Alla eventuella avtal med bostadsrättshavaren upphör vid överlåtelse.

Jag har full förståelse för hur styrelsen tänker - men inte för hur de faktiskt agerar, vilket känns aningen taffligt.
De har ju redan nu erbjudit sig att stå för nedmonteringen, det erbjudandet kan väl skjutas på framtiden?

• Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Det kallas särskild handräckning. Se andra punkten nedan, från KFM:s hemsida.

[länk]

Skäl att ansöka om särskild handräckning kan vara att du

• lätt kan visa (har skriftliga bevis) att någon olovligt har gjort något med din egendom eller hindrat dig från att utnyttja din rätt (till exempel ett servitut på en väg)
  • tror att den du har ett krav emot invänder (bestrider) och vill ha en snabb process där målet i så fall avgörs av oss (beslutet handlar bara om själva kravet, till exempel att ett väghinder ska tas bort)
  • vill begära att din ansökan ska beslutas direkt (interimistiskt). Det betyder att vi fattar ett tillfälligt beslut som vi kan genomföra omedelbart.
Minsann, man lär sig något nytt varje dag! Tack för länken!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.