Alla ska prata om det 10 m2 för PEN, skitsnack, ni har inte frågat om kabeln är befintlig in, och inget svar på det än Det är då TNC på inkommande kanske och då det inte finns något om att byta i regelboken, Retroaktivt finns det inte något för befintlig kabel, om den ligger från stolpe/skåp in till central. Är det en befinlig central med TN-C in och efter det TN-S till grupperna, så blir det att koppla på den nya efter huvudbrytaren i den gamla och före TN-S, inget fel i det , då det blir TN-S i den extra centralen

tommib
TS har köpt en kabel. Det är rätt tydligt att det inte är en gammal installation.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
TS har köpt en kabel. Det är rätt tydligt att det inte är en gammal installation.
Jepp är med på det och kan revidera mig i ärendet/tråden. Sen vid mer koll, så verkar det som att det är många kablar i mätarskåpet. Lite för många under dessa förband för att få bra kontakt. Och som skrivs tidigare, ska den nya sitta bredvid den gamla, så går det med 6 mm2. Nu var det 12 meter som TS skriver och det blir då att den nya centralen kanske inte kommer intill den gamla och då blir det inte bra med en 3X6+6. det blir som en utvidning av anläggningen, på längre håll.
Så bara skicka tillbaka och få en ny med rätt värden.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Är det någon som vet om blå PEN som det är på bild var ok förr i tiden?

A avh67f skrev:
Är det någon som vet om blå PEN som det är på bild var ok förr i tiden?
Den kallades då huvudnolla och när nolla började allmänt kodas som blå blev det absolut vanligaste i denna typen anläggningar dvs bostäder, villor med max 25 A DII mätarsäkring tre svarta faser och en blå huvudnolla 6 mm2. Ofta den numera ovanliga ledartypen MK dvs mellan FK och RK sett till kardelernas dimension.

Allt helt ok enligt dåtidens regler och praxis.

• Gilla
Panor82 och 7 till
  • Laddar…
Och det brukade sitta en liten "lapp/märkning" märkt med INK. nolla där huvudnollan skulle anslutas.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Rent teoretiskt, om man skulle gå från bef. TN-C till TN-S och med 5G6 kabel, koppla både den blå och Gul/Grön i samma punkt. Den rödmarkerade.
Elektrisk kopplingsdosa med flera kablar; blå och gul/grön kablar anslutna till en rödmarkerad skruvterminal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Ja.

Jag skulle nog inte känna mig bekväm med 6 olika ledare in på den där skruven. Hur mycket effektiv gänga blir det kvar, är skruven godkänd för så mycket ledare?

Halkar en ledare ur eller hela skruven ger sig har du hög risk för brand i någon ansluten apparat.

Beroende på skick och hur det ser ut för övrigt så skulle jag fundera på nya plintar eller nytt elskåp.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
tommib
Instämmer. Specicellt för just PEN. Därav min tidigare rekommendation om en separat PEN-plint. Det blir ändå många ledare så man får nog lägga till en separat PE-plint också och sedan låta nollorna gå till den befintliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.