Karlia Karlia skrev:
I ditt exempel #edgarsven är det fråga om hyreshus som är så förfallna att de utgör en fara för allmänheten.
Nej privata hus/tomer. Frågan om det är vanligt är intressant. Jag ska försöka kolla detta.

E Edgarsven skrev:
Om du läser vad jag skriver så kan det väl inte vara så svårt? Kommunen dömer ut böter och Vi. Vilka är "kommunen" och hur kommer jag då in i bilden?
Ja, hur kommer du in i bilden, om det inte är så att ditt boende i kommunen automatiskt gör alla till "vi".
Innebär också att personen med trasiga taket också tillhör gruppen "vi", fast nu som bötfälld.
Eller menar du Vi kommun som inte finns längre?

"Detta bestämde vi oss för att nysta lite i. Vad innebär egentligen dessa rader? Kan det vara så att det förbjudet att äga ett hus man inte tar hand om?
Ja, nästan. I korta drag betyder detta att som äger ett hus måste sköta om det så att det inte förfaller. Ett hus med hål i taket, ett trasigt fönster eller med avstängd värme, tar snabbt skada och riskerar att förfalla. Den som låter huset bara stå, kan straffas med vite.

Dock har Sveriges alla kommuner inget uppsökande uppdrag, men däremot ska man ta emot anmälningar som gäller hus som förfaller. Får kommunen in en anmälan, ska man undersöka det anmälda objektet och informera ägaren som i värsta fall kan få vite om inte skadorna åtgärdas.
Men detta är något som få tycks veta om."

Jag hittade denna artikel.
http://www.levdindromfbg.se/index.p...da-sitt-hus-enligt-pbl-far-hus-inte-foerfalla

mikethebik mikethebik skrev:
Ja, hur kommer du in i bilden, om det inte är så att ditt boende i kommunen automatiskt gör alla till "vi".
Innebär också att personen med trasiga taket också tillhör gruppen "vi", fast nu som bötfälld.
Eller menar du Vi kommun som inte finns längre?
Nej, vem ger vite? Jo en nämnd i kommunen.

E Edgarsven skrev:
Nej, vem ger vite? Jo en nämnd i kommunen.
Aha, okej, du sitter alltså i en kommunal nämnd?

Aha, okej, du sitter alltså i en kommunal nämnd?
Nej, vad där lite tillfälligt för några år sen. Då var det så som du skriver.

E Edgarsven skrev:
Nej, vad där lite tillfälligt för några år sen. Då var det så som du skriver.
Ok, inte nu och inte vi...

Ok, inte nu och inte vi...
Vad då "inte vi" vad menar du?

E Edgarsven skrev:
Vad då "inte vi" vad menar du?
Att du inte längre är inblandad i den kommunala nämnd du tidigare varit, därav inte längre "vi" när du skriver att "vi har också bötfällt för dåligt tak"

Att du inte längre är inblandad i den kommunala nämnd du tidigare varit, därav inte längre "vi" när du skriver att "vi har också bötfällt för dåligt tak"
Men det är ju fel. Det var då vi bötfällde inte nu.

Nissens
E Edgarsven skrev:
Jasså?, jag gjorde en snabb sökning på nätet och hittade detta. [länk]
Märkligt att du skickar en länk som beskriver något helt annat än vad denna tråden handlar om... länken du skickade handlar om ett hus som står övergivet och förfaller. Det är ju inte ens i närheten av denna tråden.
Och även hus kan stå och förfalla under mååånga år innan kommunen kan göra något. Men det kan du starta en egen tråd om.

• Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
Är det någon mer än jag som är lite förvirrad när det gäller vart den här diskussionen dragit iväg den senaste tiden...? :thinking:

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Är det någon mer än jag som är lite förvirrad när det gäller vart den här diskussionen dragit iväg den senaste tiden...? :thinking:
Är väl som andra trådar där diskussionen ofta/oftast drar iväg från huvudfrågan, ungefär som vilket möte som helst...

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Är väl som andra trådar där diskussionen ofta/oftast drar iväg från huvudfrågan, ungefär som vilket möte som helst...
Nja, jag menade att jag är förvirrad över vad som egentligen diskuteras...hänger inte med alls i alla "vi", "kommunalnämnder" och viten på tak som inte är hela. Att det sen diskuteras i en tråd om en lag som ska ge folk rätt att kräva av sina grannar att ta ned sina träd är en annan fråga.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.