201 260 läst · 1 204 svar
201k läst
1,2k svar
Får grannen ha 20 m höga träd vid tomtgränsen och 5 m från mitt hus?
Var väl jag som undrade vad Edgarsven menade med "vi" när denne skrev att "vi bötfällde för dåligt tak", sedan ballade det ur tills det nästan slutade med att Kermit offrades...P Paxman skrev:
Det är väl högst relevant. Om kommunen kan lägga vite för skräpiga tomter och hus så kan de väl göra det för stora träd också? Anser du det inte vara samma sak?Nissens skrev:Märkligt att du skickar en länk som beskriver något helt annat än vad denna tråden handlar om... länken du skickade handlar om ett hus som står övergivet och förfaller. Det är ju inte ens i närheten av denna tråden.
Och även hus kan stå och förfalla under mååånga år innan kommunen kan göra något. Men det kan du starta en egen tråd om.
Du borde tänka på att utveckla dina tankar i tråden och inte ställa väldigt många frågor till mig, om saker som är väldigt relevanta och egentligen bara handlar om mig som person. Dessa inlägga kan tas bort om du frågar mig.mikethebik skrev:
Ett övergivet hus som förfaller till den grad att det ser anskrämligt ut och håller på att raseras och en ostädad tomt är vitt skilda saker. Och tråden handlar inte om något av det. Det är bättre om du startar en egen tråd om du vill diskutera det med någon.E Edgarsven skrev:
Nej, där har du totalt fel.Nissens skrev:
Det är jag som får betala en självrisk på 10 000 kr, allt kommer inte att bli ersatt plus att det ta en massa tid och bli besvärligt.Nissens skrev:
L Lakritsianen skrev:
Rätt hög självrisk men jag antar att du valt det själv. Förstår faktiskt inte problemet, skit du i grannens träd och försäkra din egendom och lev sen ditt eget liv.L Lakritsianen skrev:
Kanske något att granska för försäkringsbolagen!L Lakritsianen skrev:
Med tanke på stora väderförändingar och flera stormar året runt och med det kostsamma skador av bland annat fallande träd, kommer trädägarna få större ansvar att se till att deras träd inte orsakar skador ch då kommer stor vikt läggas på avstånd och höjd.
Detta kanske inte händer imorgon men är övertygad att det kommer ske inom 10 års period.
Så kan det bli. Men vi är tack och lov inte där ännu. Vilken soppa av subjektiva bedömningar och efterföljande rättsprocesser det skulle bli.L Lakritsianen skrev:Kanske något att granska för försäkringsbolagen!
Med tanke på stora väderförändingar och flera stormar året runt och med det kostsamma skador av bland annat fallande träd, kommer trädägarna få större ansvar att se till att deras träd inte orsakar skador ch då kommer stor vikt läggas på avstånd och höjd.
Detta kanske inte händer imorgon men är övertygad att det kommer ske inom 10 års period.
Kan du inte bemöda dig att ta några neutrala kort på träden, så vi får se faran?
Staffan