P Paxman skrev:
Nja, jag menade att jag är förvirrad över vad som egentligen diskuteras...hänger inte med alls i alla "vi", "kommunalnämnder" och viten på tak som inte är hela. Att det sen diskuteras i en tråd om en lag som ska ge folk rätt att kräva av sina grannar att ta ned sina träd är en annan fråga.
Var väl jag som undrade vad Edgarsven menade med "vi" när denne skrev att "vi bötfällde för dåligt tak", sedan ballade det ur tills det nästan slutade med att Kermit offrades...

Nissens Nissens skrev:
Märkligt att du skickar en länk som beskriver något helt annat än vad denna tråden handlar om... länken du skickade handlar om ett hus som står övergivet och förfaller. Det är ju inte ens i närheten av denna tråden.
Och även hus kan stå och förfalla under mååånga år innan kommunen kan göra något. Men det kan du starta en egen tråd om.
Det är väl högst relevant. Om kommunen kan lägga vite för skräpiga tomter och hus så kan de väl göra det för stora träd också? Anser du det inte vara samma sak?

mikethebik mikethebik skrev:
Var väl jag som undrade vad Edgarsven menade med "vi" när denne skrev att "vi bötfällde för dåligt tak", sedan ballade det ur tills det nästan slutade med att Kermit offrades...
Du borde tänka på att utveckla dina tankar i tråden och inte ställa väldigt många frågor till mig, om saker som är väldigt relevanta och egentligen bara handlar om mig som person. Dessa inlägga kan tas bort om du frågar mig.

Nissens
E Edgarsven skrev:
Det är väl högst relevant. Om kommunen kan lägga vite för skräpiga tomter och hus så kan de väl göra det för stora träd också? Anser du det inte vara samma sak?
Ett övergivet hus som förfaller till den grad att det ser anskrämligt ut och håller på att raseras och en ostädad tomt är vitt skilda saker. Och tråden handlar inte om något av det. Det är bättre om du startar en egen tråd om du vill diskutera det med någon.

• Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ett övergivet hus som förfaller till den grad att det ser anskrämligt ut och håller på att raseras och en ostädad tomt är vitt skilda saker. Och tråden handlar inte om något av det. Det är bättre om du startar en egen tråd om du vill diskutera det med någon.
Nej, där har du totalt fel.

Karlia
Lagen gör skillnad på ostädad tomt och hus som är en fara för allmänheten. Sedan kan väl ingen hindra dig från att tänka annorlunda och jämställa de båda fenomenen.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Staffans2000
E Edgarsven skrev:
Du borde tänka på att utveckla dina tankar i tråden och inte ställa väldigt många frågor till mig,
Hade du skrivit begripligt, hade inte "väldigt många frågor" behövt ställas. Hyreshus som riskerar att rasa, kan inte liknas vid träd som stör grannar.

Staffan

• Gilla
pippii långstrump och 5 till
  • Laddar…
Nissens
E Edgarsven skrev:
Nej, där har du totalt fel.
Nej det har jag absolut inte. För tredje gången: starta en egen tråd om du vill diskutea vanskötta tomter och även hus. Denna tråden handlar inte om något av det.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Försäkringsbolaget är det väl snarare eftersom det betalar vid en skada.
Och om du bedömer dina träd, så får du låta grannen bedöma sina. Så är allt frid o fröjd. :)
Grannens träd är inte farligare än dina egna.
Det är jag som får betala en självrisk på 10 000 kr, allt kommer inte att bli ersatt plus att det ta en massa tid och bli besvärligt.

• Gilla
Lowley
  • Laddar…
Staffans2000
Det är ju självklart! Det är så försäkringar fungerar.

Staffan

L Lakritsianen skrev:
Det är jag som får betala en självrisk på 10 000 kr, allt kommer inte att bli ersatt plus att det ta en massa tid och bli besvärligt.[/QUOTE
L Lakritsianen skrev:
Det är jag som får betala en självrisk på 10 000 kr, allt kommer inte att bli ersatt plus att det ta en massa tid och bli besvärligt.
Rätt hög självrisk men jag antar att du valt det själv. Förstår faktiskt inte problemet, skit du i grannens träd och försäkra din egendom och lev sen ditt eget liv.

• Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Tyvärr inte, de behandlar mig som luft!
Kanske något att granska för försäkringsbolagen!
Med tanke på stora väderförändingar och flera stormar året runt och med det kostsamma skador av bland annat fallande träd, kommer trädägarna få större ansvar att se till att deras träd inte orsakar skador ch då kommer stor vikt läggas på avstånd och höjd.
Detta kanske inte händer imorgon men är övertygad att det kommer ske inom 10 års period.

V Ville_Vessla skrev:
Rätt hög självrisk men jag antar att du valt det själv. Förstår faktiskt inte problemet, skit du i grannens träd och försäkra din egendom och lev sen ditt eget liv.
Jaha om någon människa blir skadad då!

Staffans2000
L Lakritsianen skrev:
Kanske något att granska för försäkringsbolagen!
Med tanke på stora väderförändingar och flera stormar året runt och med det kostsamma skador av bland annat fallande träd, kommer trädägarna få större ansvar att se till att deras träd inte orsakar skador ch då kommer stor vikt läggas på avstånd och höjd.
Detta kanske inte händer imorgon men är övertygad att det kommer ske inom 10 års period.
Så kan det bli. Men vi är tack och lov inte där ännu. Vilken soppa av subjektiva bedömningar och efterföljande rättsprocesser det skulle bli.

Kan du inte bemöda dig att ta några neutrala kort på träden, så vi får se faran?

Staffan

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.