201 255 läst · 1 204 svar
201k läst
1,2k svar
Får grannen ha 20 m höga träd vid tomtgränsen och 5 m från mitt hus?
L Lakritsianen skrev:Har du bättre kunskap än en aborist som även har varit på plats?
Problemet med granarna är att de är höga och står ensamma med ganska öppen mark runt omkring.
Har du själv höga träd som du vägrar att fälla för att visa grannen vem som bestämmer?
Förstår inte att du inte kan sätta dig in i min situation.
Nissens skrev:Haha, hur kom ditt kön med i detta? Jag visste inte ens att du är kvinna, och det har ingen betydelse för mig i detta sammanhanget.
Jag har INTE ”fastnat” på dig, men denna tråden handlar om en snubbe som försöker tvinga en granne att ta ner sina friska träd, dessutom på grannens egna bekostnad.
Det finns INGA ”regler” eller lagar som ger TS rätt att kräva det. Vad någon advokat läst upp för dig spelar ingen roll, TS granne har inte misskött någonting, det är TS som har en obefogad trädskräck helt enkelt.
I verkligheten kan man missköta sin tomt otroligt mycket under väldigt lång tid utan att någon kan göra någonting åt det. Men det är inte det denna tråden handlar om... ingen har misskött någonting..
L Lowley skrev:Jag vill inte stifta lagar om träd. Det finns redan. Men vart vända sig för att något ska göras. Jag ville bara ha råd om vad göra . Men det jag fått infon om. Det vet jag redan. Både vad jag får o inte får. Så sista utvägen är väl miljö.kontoret Men dom tror jag inte heller på. Som godkännde min nya avlopps anläggning fast det inte var fall på avlopps röret entreprenören gjorde. Och sen säger att dom inte är besiktningsmän! Ja då brast det. Vart har hederlighet och riktig yrkeskunskap tagit vägen undrar jag!
Lowley
L Lakritsianen skrev:Nej det är de inte tyvärr! Inte vid storm, bara om trädet är sjukt, skadat och du har påpekat detta för grannen med vittnen eller i rekommenderat brev. Tagit kort och kontaktat aborist. Men om grannen har dålig ekonomi är det "inte skäligt att begära skadestånd av vederbörande." Det är många som inte vet detta och vilka kostnader det blir för den drabbade för det är inte alls säkert att den drabbades försäkring täcker detta. Tycker verkligen denna fråga ska lyftas fort med tanke på alla stormar vi har nu förtiden och tidvis mycket nederbörd och därefter lång torka.
Och hur många ska flytta tycker du?T tanaris skrev:Om du är missnöjd med grannens träd får du väl flytta? Vad är problemet? Visst är det enklare om grannen löser det, men nu är det ju inte så det fungerar. Att det skulle finnas en risk för att de blåser omkull låter bara som ett svepskäl av samma typ som allergier eller att det kan trilla ner grenar på bilar eller att fåglar sitter där och uträttar sina behov eller allt annat man har hört när folk vill ha sol på sina tomter...
Jag kan ju vara lika tråkig och plantera vackra kastanbeträd och pilar som förstör grannen dränering och poolsystem?
Uppsåt ger sällan pluspoäng i dessa sammanhang, så det skulle jag inte rekommendera.L Lakritsianen skrev:
Varför postar du inte en bild som visar problemet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Var det där en bild på träden som du ville att grannen skulle ta ner?
Jag tyckte mer det såg ut som ett dokument från MSB, men om det är träden man ser på första bilden så ser de redan ut att ha rasat.
Jag tyckte mer det såg ut som ett dokument från MSB, men om det är träden man ser på första bilden så ser de redan ut att ha rasat.
Ok då är jag med. Nej kan inte hålla på o fälla grannens trädNissens skrev:Haha, hur kom ditt kön med i detta? Jag visste inte ens att du är kvinna, och det har ingen betydelse för mig i detta sammanhanget.
Jag har INTE ”fastnat” på dig, men denna tråden handlar om en snubbe som försöker tvinga en granne att ta ner sina friska träd, dessutom på grannens egna bekostnad.
Det finns INGA ”regler” eller lagar som ger TS rätt att kräva det. Vad någon advokat läst upp för dig spelar ingen roll, TS granne har inte misskött någonting, det är TS som har en obefogad trädskräck helt enkelt.
I verkligheten kan man missköta sin tomt otroligt mycket under väldigt lång tid utan att någon kan göra någonting åt det. Men det är inte det denna tråden handlar om... ingen har misskött någonting..
Lowley
Men jösses!! Det finns redan " regler" lr vad du vill kalla det. Hur man ska "uppföra sig" mot grannar tex. Stora träd som skuggar en hel tomt. O det är ju inte bara människan som sådan som vill ha sol. Utan det växer inte heller så bra med just granar in till tomtgränsen. O stora rötter som man får tvingas ha av en granne som inte kan ta hänsyn lr förstå att det bara blir mossa på tomten! O har man som intresse tgård så är det inte roligt. Tror nog inte du heller vill ha,så stora granar som tar över din tomt .Både på de ena o andra sättet. Hänsyn tror jag det kallas. Och nu vet jag oxå att om jag skulle fixa bort dom så skulle dom tacka ja till det. För övrigt så sköts tomten inte alls . Så det är massa aspsly som blir stora träd inom några år. Så ta o läs du med nogrannaresnuttjulle skrev:Så alla dina inlägg här handlar bara om att gnälla på att du har dåliga grannar och att du tror att det inte hjälper om du anmäler dina problem?
Frågan i denna tråd handlar om man får ha höga träd vid tomtgräns och sedan fortsatt i hur en sådan lag skulle kunna utformas. Inte att gnälla på att det inte hjälper att anmäla.
Lowley