Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sj6 skrev:
Precis vad jag menar, vi ser på saken med olika synsätt men jag har inte i denna tråden talat om för någon vad denna står för bara för att de har en åsikt i något annat. Exempelvis att man står för kundförakt. Sådant blir jag förbannad på.
Jag håller helt med dig. Jag gillar inte heller när någon talar om för en annan vad denne tycker och tänker, som om den inte vet det själv. Däremot måste det ibland vara ok att få säga vad man själv uppfattar att andra säger eller ger uttryck för. Här i tråden till exempel finns det en del som frekvent talar om för andra vad dom tycker, tänker och hur ointelligenta och okunniga de är. Det är bland det lägsta man kan göra, tycker jag. Särskilt när det ofta visar sig att de som håller på så i själva verket själva är de som har sämst koll. Då tycker jag det är helt rätt att påtala detta dåliga beteende och missförhållande. Även om det oftast resulterar i att man själv får en massa ovett, men det kan man ju ta då för man vet ju hur det egentligen ligger till ;)

(Hmmm, missuppfatta nu bara inte mitt inlägg som riktat mot dig sj6, för det är det inte)

Redigerat:
Det finns ett gammalt ordspråk

-Den som aldrig gör några fel, gör oftast ingenting alls

För oss egenföretagare finns ett motsvarande som en del av er kanske redan hört

-Den som aldrig haft en bökig kund, har oftast inte haft många kunder alls

;)

• Gilla
sj6
  • Laddar…
thomasx skrev:

;)
Klart... Det förstår du väl själv att jag inte har många kunder... Det är kanske därför jag sitter här lika mycket som dig ;)

Självklart är ingen människa felfri men man kan vara bättre eller sämre på att läsa av en bökig kund medans tid är så man springer och gömmer sig istället för att hoppa på det ev. Problemprojektet... :p

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Klart... Det förstår du väl själv att jag inte har många kunder... Det är kanske därför jag sitter här lika mycket som dig ;)

Självklart är ingen människa felfri men man kan vara bättre eller sämre på att läsa av en bökig kund medans tid är så man springer och gömmer sig istället för att hoppa på det ev. Problemprojektet... :p
Ja, det var väl ingen överraskning, så jag vet inte varför du tar åt dig ;)

Av allt att döma spenderar du ca 4 gånger så mycket tid här som jag gör, lite koll får du väl ändå ha på vad du skriver..... :rolleyes:

Sj6, ber om ursäkt för mitt påstående. Håller med dig i din kritik. :) Min personliga åsikt är att ni skall stå för transparens och höj er timlön. Skippa materialpåslag, skicka vidare rabatter till kunderna men ta rejält betalt för kärntjänsten, hantverket. Då blir branschen renad och de som tar för låg timlön måste ju faktiskt förklara det med att de tar igen det som de förlorar på timmen tar de igen i material, servicebil och annat. Det är ju ni som är seriösa som har möjlighet att påverka branschen åt rätt håll. Men det som gör iaf mig trött är att inte ens ni som är seriösa verkar ta Nimanjebs förslag som bra. Paul verkar inte erkänna att han tar materialpåslag etc. Med Nimanjebs förslag så kommer ni att höja anseendet på branschen och göra det svårare att konkurrera med fula trick. Kärnan i er verksamhet är ju er kunskap. Våga ta ut betalt för den. Det är ju hantverket som man vill åt när man ringer er. Inte någon glad säljande snubbe som ger dig halvrabatt, är otrevlig och hotar med försäkringsproblem om man vill köpa eget material och fakturerar olika servicebilar och annat för att han anser att jag är för snål för att inte få "riktig timpeng" presenterat för mig. Det är ju sånt som förstör trovärdighet och anseende för hela er bransch. Men jag håller med dig Sj6, man får tycka vad man vill. :) Det här var min åsikt.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Jugend skrev:
Sj6, ber om ursäkt för mitt påstående. Håller med dig i din kritik. :) Min personliga åsikt är att ni skall stå för transparens och höj er timlön. Skippa materialpåslag, skicka vidare rabatter till kunderna men ta rejält betalt för kärntjänsten, hantverket. Då blir branschen renad och de som tar för låg timlön måste ju faktiskt förklara det med att de tar igen det som de förlorar på timmen tar de igen i material, servicebil och annat. Det är ju ni som är seriösa som har möjlighet att påverka branschen åt rätt håll. Men det som gör iaf mig trött är att inte ens ni som är seriösa verkar ta Nimanjebs förslag som bra. Paul verkar inte erkänna att han tar materialpåslag etc. Med Nimanjebs förslag så kommer ni att höja anseendet på branschen och göra det svårare att konkurrera med fula trick. Kärnan i er verksamhet är ju er kunskap. Våga ta ut betalt för den. Det är ju hantverket som man vill åt när man ringer er. Inte någon glad säljande snubbe som ger dig halvrabatt, är otrevlig och hotar med försäkringsproblem om man vill köpa eget material och fakturerar olika servicebilar och annat för att han anser att jag är för snål för att inte få "riktig timpeng" presenterat för mig. Det är ju sånt som förstör trovärdighet och anseende för hela er bransch. Men jag håller med dig Sj6, man får tycka vad man vill. :) Det här var min åsikt.
Och jag anser inte att din personliga åsikt är fel. Det jag anser dock är att när de stora monstrena kör som de gör så måste småfirmorna hitta sitt sätt att hävda sig, därtill tillkommer rötäggen som har dessa 50-100% påslagen på materialet. Detta förstör från sitt håll.

Så rent praktiskt är det väldigt svårt att hävda sig på det sätt du tycker man ska göra för många kunder tittar bara på timpriset om det nu handlar om löpande. Vi har fått många som har tagit en annan firma just för timpriset varit lägre. Likaså offerter som varit under oss men då har de också sett att det tillkom en massa på vägen, chefen gör oftast så kompletta offerter som möjligt om inget annat önskemål från kunden ges. En del har ju t.o.m. ångrat sig att de inte tog oss från början för slutpriset hos den billigare firman slutade med ett högra pris än det fast pris vi gav på offerten.

De som är värst på t.ex. ta hyra på bilar och maskiner är ju NVS och Bravida. Sådant gör inte vi tex.

Vi är inte ute efter att lura folk, vi vill göra så bra jobb som möjligt till ett pris som vi gör förtjänst på men inte ruinerar kunden. Och jag fick mig en spark att det går att förhandla till sig bättre rabatter chefen har försökt även vi småfolk har varit på säljarna att kunderna har bättre pris en del grejer, typ WC-stol Bauhaus, eller en blandare.

Rördelar använder vi mycket av så där är "rabatten" större men påslaget är under det rekommenderade utpriset.

Sen är inte allt svart eller vitt heller...

Ber om ursäkt för en jävla massa felstavningar i föregående inlägg.

Inga framsteg i tråden ser jag och så länge skillnaden mellan hantverkarna och kunderna är så fundamentalt skilda åt så lär det förbli så.

Kunden: Jag vill veta vad det kommer att kosta.

Hantverkaren: Det vill jag inte säga för då går du bara till någon som är billigare.

• Gilla
Jugend och 1 till
  • Laddar…
Jugend skrev:
Skippa materialpåslag, skicka vidare rabatter till kunderna men ta rejält betalt för kärntjänsten, hantverket. Då blir branschen renad och de som tar för låg timlön måste ju faktiskt förklara det med att de tar igen det som de förlorar på timmen tar de igen i material, servicebil och annat.
I grunden en bra förslag, själva bakar vi in allt i vårat fastpris då vi enbart kör på det, kunden betalar INGA tillägg. Ska vi köra långt för att göra ett jobb så bakar vi in den kostnaden i totalen. ÄTA förekommer givetvis.

Problemet när det kommer till tid/mtrl är att det (tack gode gud) råder avtalsfrihet och vill man "dölja" kostnaderna så är det svårt att förhindra. Sen kan man ju naturligtvis TYCKA att man inte ska göra så.

Jugend skrev:
Det är ju ni som är seriösa som har möjlighet att påverka branschen åt rätt håll. Men det som gör iaf mig trött är att inte ens ni som är seriösa verkar ta Nimanjebs förslag som bra. Paul verkar inte erkänna att han tar materialpåslag etc..
Tvärtom det är ju naturligtvis NI som kunder som har en jättechans att ändra detta, sluta stirra på timpengen, ifrågasätt påslag, servicebilsavg. osv och säg NEJ TACK om en entreprenör inte vill köra på era premisser.
Så länge efterfrågan finns så kommer utbudet också finnas. Punkt.

Huruvida förslagen är bra eller inte är förhållandevis ointressant så länge dom inte fungerar i praktiken.
Och som jag skrivit tidigare så kommer åtminstone inte jag lägga ner min själ i att tala om för andra hur dom ska sköta sina företag, tror ni allvarligt att någon entreprenör skulle göra det??

Däremot är det kanon om intresseorganisationerna sätter press på klåpare som utför dåliga jobb och skyddar sig bakom en branchlogga.

EDIT:

Måste beröma deltagarna i tråden för en så god ton, KUL !! (även till moderatorer som håller tråden öppen för oss som orkar läsa/skriva(y) )

Redigerat:
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:

;)
Jag har nog haft en jäkla tur under alla år, har faktiskt inte haft en enda bökig kund under alla år, visst några har varit extremt petiga till sin spets och minsta lilla prick. Fast o andra sidan så har jag bara varit hos knappt 1000 kunder ;)
Jo en idiot till kund har jag haft och det var när en anställd råkade ut för en allvarlig olycka och jag var tvungen att flytta fram arbetet på lite obestämd tid, då sa kärringen att du skall bara veta vad det här ställer till för oss! Jag skulle kunna strypa honom! Så ja det finns idioter till kunder såsom idioter till hantverkare.

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Jo en idiot till kund har jag haft och det var när en anställd råkade ut för en allvarlig olycka och jag var tvungen att flytta fram arbetet på lite obestämd tid, då sa kärringen att du skall bara veta vad det här ställer till för oss! Jag skulle kunna strypa honom!
En maskulin kärring?! Du har verkligen speciella kunder... ;):p

Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Inga framsteg i tråden ser jag och så länge skillnaden mellan hantverkarna och kunderna är så fundamentalt skilda åt så lär det förbli så.

Kunden: Jag vill veta vad det kommer att kosta.

Hantverkaren: Det vill jag inte säga för då går du bara till någon som är billigare.
Men nu är du tebax till bricka ett. Begär en offert och i den så staplas det klart och tydligt vad som ingår.
Är du nöjd med offerten går du in ett avtal där det skrivs in "enligt offert dat. 121019".

Klart!
Hur svårt kan det vara?

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
Alfredo skrev:
En maskulin kärring?! Du har verkligen speciella kunder... ;):p
Kärringen till kund skulle alltså strypa min anställde för att han ställde till det så att vi inte kunde börja arbeta i utsatt tid.

sunqan skrev:
Du missar poängen... I fall två är det BUTIKEN som jag reklamerar varan till. Vvsaren är inte öht inblandad :)
Jag missar ingen poäng. Man måste givetvis ringa rörkrökaren (och betala honom) för att få loss blandaren.

Nej pappskalen det är inte vi kunder som ensamma kan driva den här linjen. Oerhört naivt. Branschen måste vilja vara hederlig och jaga avarterna. Det vill den ju inte nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.