Status
Tråden går ej att kommentera.
Elkludde skrev:
nä det gäller så klart även höga timpeng o andra hutlösa påslag Hur var det med vvs aren som var borta 3 timmar för att köpa tigersåg
O vad jag förstod debiterades det timmar även för detta
Och p.g.a. detta exemplat är alla VVS:are ruttna och då får ingen ha de påslag man anser rimliga.

Senast idag la vi golvvärme, Uponors system så det är ju bra grejer, när chefen fick detta uppdraget så informerade han direkt vilken timpeng det gällde då., d.v.s. något högre än normal.

Är detta fel anser du då?
 
sj6 skrev:
Och p.g.a. detta exemplat är alla VVS:are ruttna och då får ingen ha de påslag man anser rimliga.

Senast idag la vi golvvärme, Uponors system så det är ju bra grejer, när chefen fick detta uppdraget så informerade han direkt vilken timpeng det gällde då., d.v.s. något högre än normal.

Är detta fel anser du då?
Ja, efter som ni debbiterade tid för er lilla dagliga shoppingrunda. Då både tigersåg och gassvets inhandlades...;)
 
sj6 skrev:
Och p.g.a. detta exemplat är alla VVS:are ruttna och då får ingen ha de påslag man anser rimliga.

Senast idag la vi golvvärme, Uponors system så det är ju bra grejer, när chefen fick detta uppdraget så informerade han direkt vilken timpeng det gällde då., d.v.s. något högre än normal.

Är detta fel anser du då?
Varför skall timpengen vara högre när det installeras,bättre grejer om det nu var det ,klart det är fel:wow::thumbdown:
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Freddy_kruger skrev:
Ja, efter som ni debbiterade tid för er lilla dagliga shoppingrunda. Då både tigersåg och gassvets inhandlades...;)
Suck... -"Er lilla dagliga shoppingrunda"? Kan inte utläsa om det är skämt eller om du verkligen menar att jag håller på så?

Elkludde skrev:
Varför skall timpengen vara högre när det installeras,bättre grejer om det nu var det ,klart det är fel:wow::thumbdown:
Bättre grejer? BRA grejer skrev jag, det är Uponor vi brukar använda i normala fall. Och tycker du det är fel så.. ja vad ska jag göra? Jag tycker inte det är fel utan jag inser att man få se hurdan marknaden ser ut, vilka förutsättningar som finns etc. Även om ni tycker det är hutlösa priser så blir vi inte rika iallafall....

Men tydlig information/kommunikation från början dög då alltså inte ändå? Vi har ju inga dolda avgifter som ni tjatat och jag har sett poster som sagt att -"jag betalar gärna 700:-/h bara jag slipper dolda avgifter och påslag"

För fan...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ett av de mest galna jag har hört. Sj6 förstår jag dig rätt. Ni hade en kund som hade ett väldigt bra och dyrt system som han köpt in själv. Därför fick han betala högre timlön. :)'
 
Jugend skrev:
Ett av de mest galna jag har hört. Sj6 förstår jag dig rätt. Ni hade en kund som hade ett väldigt bra och dyrt system som han köpt in själv. Därför fick han betala högre timlön. :)'
Därför vi inte fick leverera, ja. Och vi är inte ensamma om att göra så och en del tar inte ens i grejer kunden köpt själv..
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Thomas Lundquist skrev:
I det ena fallet har du två lagar att luta dig emot men från vvs-aren gäller enbart konsumenttjänstlagen.
Mja . Snarare är det enbart kkl som gäller när jag köpt en blandare med montering (blandaren är väsentligt dyrare). I det fall där jag köpt varan och tjänsten separat gäller kkl mot affären och ktjl mot vvsarn.
I båda fallen ska näringsidkaren åtgärda en reklamation av varan utan kostnad för konsumenten..
med brasklappen att det inte får bli oskäligt dyrt för näringsidkare.

Sett ur det perspektivet borde det inte spela nån roll för mig vilket alternativ håg väljer. Vvsaren i fall 2 borde dessutom bli glad över lättförtjänta 3000.

Men domstolar har ju ändrat sig förr... Skulle fall 1 istället dömas så att det är ktjl som gäller, så gäller den även blåndaren som då blir en del av tjänsten...
 
Och då är det 10 års reklamationsrätt på blandaren istället för 3 ...
 
sj6 skrev:
Därför vi inte fick leverera, ja. Och vi är inte ensamma om att göra så och en del tar inte ens i grejer kunden köpt själv..
Det var det mest oseriösa

SJ6 det kan bli andra tider o då saltar man inte då blir man inte så stor ,nu när det är brist på hantverkare för du tillhör väl dom,eller är anställd och rot avdrag så sväljer kunden det mesta
 
Om rörkrökaren levererat blandaren så får väl han stå för demontering och montering om den går sönder. Har du köpt blandaren själv så får du vackert betala rörkrökaren när han ska montera ner den för reklamation.

Här är ytterligare ett exempel på ett mervärde som motiverar ett påslag på materialpriset när man köper det från installatören.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Det här är helt overkligt! :) Vad tycker egentligen andra rörisar om Sj6 upplägg. Palle i Staffanstorp tex?
 
Elkludde skrev:
Det var det mest oseriösa

SJ6 det kan bli andra tider o då saltar man inte då blir man inte så stor ,nu när det är brist på hantverkare för du tillhör väl dom,eller är anställd och rot avdrag så sväljer kunden det mesta
Får du tycka det då, ska det funka annars utan något som helst påslag på materialet så måste vi antagligen höja timpengen även på jobb vi får leverera... Jag ser inget fel i detta, det framgår tydligt innan jobbet påbörjas.

Innan var det ju tydlighet ni efterfrågade men när det väl kommer till kritan så dög inte det?

Nyfniken skrev:
Om rörkrökaren levererat blandaren så får väl han stå för demontering och montering om den går sönder. Har du köpt blandaren själv så får du vackert betala rörkrökaren när han ska montera ner den för reklamation.

Här är ytterligare ett exempel på ett mervärde som motiverar ett påslag på materialpriset när man köper det från installatören.
Precis, om inte inköpsstället står för demontering och återmontering men då får man antagligen ligga ute med pengar.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Thomas Lundquist
sunqan skrev:
Och då är det 10 års reklamationsrätt på blandaren istället för 3 ...
Nej, det får du nog problem, den var ju rätt monterad och det är upp till dig att bevisa motsatsen efter tre år.
 
thomasx skrev:
Då uppstår skillnaden när blandarens termostat ballar ur och det bara kommer kallvatten ur duschen och du vill reklamera den. I butiken tar dom emot dig och din reklamation på studs, och fixar det förhoppningsvis utan problem. När hantverkaren hittar tid för att, utan ersättning, ta hand om din reklamation beror kanske inte bara på hur full hans kalender är..... sedan ska han ta den till butiken och så vidare....
Jag hade velat se hur fort och enkelt t.ex Bauhaus hade fått ut en röris som hade åtgärdat ditt fel. ;)

Jag vet samtidigt att det nog kan vara svårt som Svensson att ringa en rörfirma som man anlitat en gång och få dem att sätta högsta prioritet på att fixa det.

Men har man haft en vettig totalentreprenör och t.ex utnyttjat dennas kontakter med rörfirma så hade det gått hur smidigt som helst och en sådan sak hade de stuckit emellan med...
Åtminstonde i MIN värld hade MINA rörisar gjort det utan tjafs... !!!
...och inte utan ersättning för hade du köpt blandaren av dem är det superenkelt för dem att reklamera detta till sin leverantör och då få löst problemet på ett väldigt enkelt sätt...
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Alla företagare ink vvs o elektriker har väl rabatt redan vid inköpet 50 % (troligen) o går efter utlista vid faktureringen
Är det då rimligt att lägga på ytterligare kanske 30-50% ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.