Status
Tråden går ej att kommentera.
sj6 skrev:
Varningsklockor? Vad är det för dolda avgifter du menar nu om inte påslaget på materialet?

Och du skrev att man inte betalar extra för en frisörs utrustning. Jo det gör du men du ser det inte specat på kvittot.
När en hantverkare åker till affären och handlar material för dig, får du som regel betala för den tiden det tar. Det var inte med i kalkylen, och hade ändrat balansen ganska duktigt i det exemplet.

Nu säger paul att det gällde vid ett fastprisjobb, vilket inte framgick i exemplet, å då tillkommer så klart ingen timkostnad. Men då är så klart material och tid redan inräknat i det offererade fastpriset och alternativet i det enskilda fallet blir som att jämföra äpplen och bananer. Man måste i en sådan kalkyl även ta hänsyn till skillnaden mellan priset för löpande resp fastpris kontra det första alternativet för att kunna göra en rättvis jämförelse. Som någon redan påpekat, det går inte att svara på frågan så som den är ställd.....

Exaktemente, kostnaderna för utrustningen ingår i priset, så det blir ingen extra kostnad, och så gör ärligt talat de flesta hantverkare också. Inget konstigt med det.
 
thomasx skrev:
När en hantverkare åker till affären och handlar material för dig, får du som regel betala för den tiden det tar. Det var inte med i kalkylen, och hade ändrat balansen ganska duktigt i det exemplet.

Nu säger paul att det gällde vid ett fastprisjobb, vilket inte framgick i exemplet, å då tillkommer så klart ingen timkostnad. Men då är så klart material och tid redan inräknat i det offererade fastpriset och alternativet i det enskilda fallet blir som att jämföra äpplen och bananer. Man måste i en sådan kalkyl även ta hänsyn till skillnaden mellan priset för löpande resp fastpris kontra det första alternativet för att kunna göra en rättvis jämförelse. Som någon redan påpekat, det går inte att svara på frågan så som den är ställd.....

Exaktemente, kostnaderna för utrustningen ingår i priset, så det blir ingen extra kostnad, och så gör ärligt talat de flesta hantverkare också. Inget konstigt med det.
Och vid löpande, varför är detta konstigt då det är ett jobb som måste utföras av någon?
 
verktygsgurun skrev:
Har samma bekymmer...:) hållt på i 10 år och aldrig skickat en påminnelse ens.
Inte jag heller faktiskt.... :)

Tvärtom har jag däremot ett par kunder som betalt in halva det offererade fasta priset INNAN jag ens fakturerat eftersom jag har en rad med på offerten att jag emotser 50% i samband med arbetets start och resten när arbetet är utfört för att jag ska ha rätten på min sida att kunna fakturera det så om jag känner mig osäker på en kunds betalningsförmåga.
Dock har jag aldrig utnyttjat denna möjligheten men ändå är det alltså ett par stycken som betalat in UTAN faktura skickats ut till dem... ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jag förstår inte varför du blir så upprörd, det är ganska naturligt att undra över eventuella tillkommande kostnader och du erbjuder tjänsten utan extra kostnad säger du så du har väl varken anledning att vare sig låta bli att svara eller bli upprörd. Fast lite tvetydigt blir det när du först ger intryck av att kunden handlar materialet av dig, men nu ger intryck av att kunden handlar själv av leverantören men du hämtar materialet. I ditt alternativ två som du beskrev så fick jag intrycket att du fakturerar kunden för materialet. Då handlar ju kunden av dig, inte av din leverantör.

Tja, det är ju inte precis så att någon av de nämnda tjafsar utan att någon tjafsar emot ;)
Jag är inte alls upprörd men det blir drygt när man inte får svar på sina frågeställningar så fort vissa känner att de hamnat i en återvändsgränd och inte har svar på frågorna man ställer...
Precis lika drygt som du själv upplevde att jag inte svarade dig, men det är kanske skillnad ;)

Jag anser inte alls att jag gett intryck av att kunden handlar av min leverantör i alternativ 2, så det vet jag inte var du har fått det ifrån... alternativ två var väl att jag skötte beställningen så den gick via mig och således handlar kunden det genom mig och jag fakturerar materialet till kunden... förstår inte hur du lyckas missuppfatta en så basic sak. ;)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
När jag sammanställer denna tråden så får jag slutsumman till följande:

Jag har FULL FÖRSTÅELSE med att de som debatterar här har STORA PROBLEM med de hantverkare de använder eller har använt sig av genom åren (vilket jag verkligen beklagar), men jag är också väldigt imponerad att de ens lyckats hitta någon hantverkare som velat arbeta för många av dem... ;)

Men å andra sidan så blir det ju då också oftast skrået som de får nöja sig med, för de seriösa har inte ork och tid att lägga ner flera dagar för att förklara och kunna lämna offerter till människor som ställer orimliga krav och kräver en roman på 200 sidor. :x

Vi föredrar istället en normal offert som är lättförståelig och sen kommunicera och göra klart för kunden på ett mycket enkelt sätt mellan fyra ögon hur hela upplägget ser ut. ;)


Jag minns inte riktigt men jag tror det var redan bland de första inläggen i tråden där vi kom fram till att hela lösningen egentligen bara kan stavas med ett ord...

KOMMUNIKATION !

Önskar er alla en underbar afton... :)


PS:
Jag vet att du thomasx skrev någonstans om att påslaget är baserat på hantverkarens nettopris, men skulle det fungera så i denna branschen hade det varit helt omöjligt att lämna något skriftligt till kunden så denne skulle veta vad den kom att få betala för saker då det figurerar så många olika rabattsystem hos olika leverantörer...från typ 0-40% inom det jag sysslar med själv.

Skulle jag då skriva i offerten att det tillkommer t.ex 15% materialpåslag på mina nettopriser så anser jag mig lura kunden om jag handlar material hos en leverantör där det inte utgår några rabatter för då blir det ju 15% dyrare än han själv kunde handlat det för hos samma leverantör.

Därför har jag valt modellen och skriva att inga materialpåslag tillkommer men jag drar av halva mina rabatter på fakturan, vilket vad ni än säger gör att det blir billigare för kunden i slutänden än om han handlat sakerna själv.

Man kan inte i en offert lägga fram olika %-satsers påslag på olika saker från olika leverantörer m.m m.m för det är ohållbart att skriva sådana romaner som sagt.

Nu kanske jag klarar mig bra då det i min bransch inte figurerar sådana extrema skillnader som ni gång på gång älter...mellan typ Rinkaby och Ahlsell... och det är jag tacksam för. ;)
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Pauls fall är ju uppdiktat. Det finns väl fler kakelbutiker? (Med andra priser)
Uppdiktad för dig kanske men fullt ärligt...
Kan dessutom tillägga att om du ska jämföra likvärdiga saker så är det oftast inte i kakelvärlden så värst stor skillnad i priser mellan butikerna heller...
Åtminstone inte så stor skillnad så det tar och knäcker hantverkarens pris med rabatt. ;)
Du kan ju inte jämföra plattor hos en renodlad kakelbutik med en platta som till utseendet ser likadan ut hos t.ex Bauhaus... ;)

Självklart finns det miljoner butiker inom alla branscher och det är upp till varenda människa att handla var den vill men tro inte hantverkaren kör land och rike runt för att handla saker till sina kunder för då kan de roa sig med detta själva om de tycker det är roligt...för vi gör det inte oavsett om vi kan göra materialpåslag eller inte...

Precis lika löjligt som exemplen med att handla från Rinkaby eller Sigro...
Det fungerar kanske för hemmapularen men inte för en hantverkare som behöver sakerna NU ! ;)
Sen är inte detta ett försvar för att handla på Ahlsell och lägga på gigantiska påslag. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Pauls fall är ju uppdiktat. Det finns väl fler kakelbutiker? (Med andra priser)
Totalt onödigt, typigt svar vilket antyder att en forumkamrat ljuger.

Din kommentar tillför inget och saknar substans och objektivitet, utan är bara till för att göra Paul i detta fallet förbannad.

Det förtäljdes inte om det var 1:a, 2:a eller 3:e sortering, märke etc.

Folk har klagat på min attityd i detta forum men du är ju på "deras" sida så då får väl du hålla på så här...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag anser inte alls att jag gett intryck av att kunden handlar av min leverantör i alternativ 2, så det vet jag inte var du har fått det ifrån... alternativ två var väl att jag skötte beställningen så den gick via mig och således handlar kunden det genom mig och jag fakturerar materialet till kunden... förstår inte hur du lyckas missuppfatta en så basic sak. ;)
Det är som vanligt när man diskuterar med dig, du säger emot dig själv i vartannat inlägg och sen skyller du på andras kommunikation och kunskap :rolleyes: Men förklara gärna hur man ska tolka detta som du skrev i #321 på annat vis än att kunden ska handla av din leverantör.

"jag hämtar materialet om de väljer att handla av mina leverantörer."

Ärligt talat, det där med kommunikation som du brukar tjata om verkar inte vara din starka sida, imho. Men det är väl ett fall av projektion, förmodar jag ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
PS:
Jag vet att du thomasx skrev någonstans om att påslaget är baserat på hantverkarens nettopris, men skulle det fungera så i denna branschen hade det varit helt omöjligt att lämna något skriftligt till kunden så denne skulle veta vad den kom att få betala för saker då det figurerar så många olika rabattsystem hos olika leverantörer...från typ 0-40% inom det jag sysslar med själv.

Skulle jag då skriva i offerten att det tillkommer t.ex 15% materialpåslag på mina nettopriser så anser jag mig lura kunden om jag handlar material hos en leverantör där det inte utgår några rabatter för då blir det ju 15% dyrare än han själv kunde handlat det för hos samma leverantör.

Därför har jag valt modellen och skriva att inga materialpåslag tillkommer men jag drar av halva mina rabatter på fakturan, vilket vad ni än säger gör att det blir billigare för kunden i slutänden än om han handlat sakerna själv.

Man kan inte i en offert lägga fram olika %-satsers påslag på olika saker från olika leverantörer m.m m.m för det är ohållbart att skriva sådana romaner som sagt.

Nu kanske jag klarar mig bra då det i min bransch inte figurerar sådana extrema skillnader som ni gång på gång älter...mellan typ Rinkaby och Ahlsell... och det är jag tacksam för. ;)
Till att börja med så får man hålla sig till ämnet. Den diskussionen om påslag handlade om ordets definition, och där står jag fast vid min åsikt. Vad gäller hur man tillämpar påslaget och vilka procentsatser man använder så kan det variera så klart. Men påslag är fortfarande det mellanhanden lägger på på sitt inköpspris för att få sitt försäljningspris.

Att skriva en offert där man bara anger en luddig uppgift om "halva rabatten" är i min mening en dåligt skriven offert eftersom kunden inte har en aning om vad han till sist kommer att få betala, och hela iden med en offert är att kunden ska kunna bilda sig en uppfattning om det. Observera att en offert inte är att likställa/jämföra med ett avtal, så blanda nu inte ihop dessa. Du har ju uppgett att du jobbar med fastprisavtal, du bör då rimligen veta vilket material som går åt och vilka leverantörer som blir inblandade, och därmed vilka rabattsatser som är aktuella och vilket pris kunden då får betala. Inte så svårt att skriva en riktig offert då.

Du utgår i din argumentation från att du har en viss rabatt och att kunden inte har någon alls. Men så är sällan fallet i verkligheten. Även privatpersoner får ofta rabatt i berörda butiker så argumentationen att det blir billigare att handla av sin hantverkare än i butiken själv är högst hypotetisk och i det närmaste verklighetsfrämmande. När vi handlade all inredning till badrummet häromsistens fick vi 30% rabatt. Alltså samma rabatt som du som hantverkare åtnjuter. Samma sak när jag handlade materialet till garaget, vi fick samma rabatt som hantverkarna får. Det hade alltså blivit mycket dyrare om vi låtit hantverkaren erbjuda oss halva rabatten istället.

Om du någon gång ändå skulle råka köra ett jobb löpande och inte vet i förväg vilket material som kommer gå åt, är det så klart en möjlighet att skriva som du menar, med halva rabatten, även om det blir luddigt för kunden eftersom denne inte har en aning om vilka rabatter det är frågan om och inte har möjligheten att själv kolla upp.
Å tredje sidan, du har dina leverantörer och dina rabattsatser, det kan inte vara ett stort jobb att en gång för alla göra en lista på dessa som du sedan kan bifoga dina offerter. Några romaner varje gång du gör en offert är det inte frågan om. Det låter, ärligt talat, mest bara som en dålig ursäkt. Då vet kunden precis vad som gäller och det vore dessutom excellent kommunikation :)
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
thomasx skrev:
Det är som vanligt när man diskuterar med dig, du säger emot dig själv i vartannat inlägg och sen skyller du på andras kommunikation och kunskap :rolleyes: Men förklara gärna hur man ska tolka detta som du skrev i #321 på annat vis än att kunden ska handla av din leverantör.

"jag hämtar materialet om de väljer att handla av mina leverantörer."

Ärligt talat, det där med kommunikation som du brukar tjata om verkar inte vara din starka sida, imho. Men det är väl ett fall av projektion, förmodar jag ;)
Ahhh men herrejisses... Nu märker du ju ord igen !!! ...fattar du verkligen inte att de handlar av mina leverantörer genom mig så kan vi nog lägga ner verksamheten för det fattade i princip alla andra att jag menade...
Det var liksom självskrivet !! :x:x
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Till att börja med så får man hålla sig till ämnet. Den diskussionen om påslag handlade om ordets definition, och där står jag fast vid min åsikt. Vad gäller hur man tillämpar påslaget och vilka procentsatser man använder så kan det variera så klart. Men påslag är fortfarande det mellanhanden lägger på på sitt inköpspris för att få sitt försäljningspris.

Att skriva en offert där man bara anger en luddig uppgift om "halva rabatten" är i min mening en dåligt skriven offert eftersom kunden inte har en aning om vad han till sist kommer att få betala, och hela iden med en offert är att kunden ska kunna bilda sig en uppfattning om det. Observera att en offert inte är att likställa/jämföra med ett avtal, så blanda nu inte ihop dessa. Du har ju uppgett att du jobbar med fastprisavtal, du bör då rimligen veta vilket material som går åt och vilka leverantörer som blir inblandade, och därmed vilka rabattsatser som är aktuella och vilket pris kunden då får betala. Inte så svårt att skriva en riktig offert då.

Du utgår i din argumentation från att du har en viss rabatt och att kunden inte har någon alls. Men så är sällan fallet i verkligheten. Även privatpersoner får ofta rabatt i berörda butiker så argumentationen att det blir billigare att handla av sin hantverkare än i butiken själv är högst hypotetisk och i det närmaste verklighetsfrämmande. När vi handlade all inredning till badrummet häromsistens fick vi 30% rabatt. Alltså samma rabatt som du som hantverkare åtnjuter. Samma sak när jag handlade materialet till garaget, vi fick samma rabatt som hantverkarna får. Det hade alltså blivit mycket dyrare om vi låtit hantverkaren erbjuda oss halva rabatten istället.

Om du någon gång ändå skulle råka köra ett jobb löpande och inte vet i förväg vilket material som kommer gå åt, är det så klart en möjlighet att skriva som du menar, med halva rabatten, även om det blir luddigt för kunden eftersom denne inte har en aning om vilka rabatter det är frågan om och inte har möjligheten att själv kolla upp.
Å tredje sidan, du har dina leverantörer och dina rabattsatser, det kan inte vara ett stort jobb att en gång för alla göra en lista på dessa som du sedan kan bifoga dina offerter. Några romaner varje gång du gör en offert är det inte frågan om. Det låter, ärligt talat, mest bara som en dålig ursäkt. Då vet kunden precis vad som gäller och det vore dessutom excellent kommunikation :)
...och INGA andra återförsäljare av saker och ting trycker upp sina inköpspriser och procentuella påslag på olika saker i huvudet på dig när du ska handla någonting i dagens samhälle, så lägg ner nu för jag håller mig hela tiden till ämnet !

Nu funkar det ju inte så bara för man jobbar med fastprisavtal då det inte alltid är inkluderat material i det !
Men återigen... I verkligheten fungerar det annorlunda än bakom era datorskärmar. ;)

T.ex Krauta har en hel uppsjö av olika procentsatser på olika saker vilka är helt omöjligt att ha koll på.

Hur vet du att jag inte hade 60% på badrumsinredningen !!? ;)


Som sagt... Man KOMMUNICERAR med kunden för att slippa skriva romaner och nämner vid mötet att man släpper hälften av rabatterna om de hittar något de vill ha hos mina leverantörer och att det då brukar röra sig om xx% hos t.ex leverantören xxxxxxxxxxxx...
Detta räcker länge och är fullt förståeligt för de normalt funtade kunderna jag har hanterat under 8års tid så jag är nöjd med modellen och fortsätter med den då mina kunder har förtroende för mig och litar på att jag inte jobbar för att blåsa dem.

Som sagt... Handla du ditt material själv... Det är fritt val ju !!! ...och då kan du sluta gnälla, märka ord och missförstå allting som inte passar dig... ;)
 
  • Gilla
cashking och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
... nämner vid mötet att man släpper hälften av rabatterna om de hittar något de vill ha hos mina leverantörer ...
Men enligt sj6 tillkommer ju problematiken att många hantverkare (i alla fall VVS:are) inte tillåter att man köper material på annat sätt eller, som jag uppfattade det i hans (hennes?) eget fall, att timpriset blir högre om man inte köper genom hantverkaren. Jag har förstått att just du Paul inte arbetar på det sättet, så du behöver inte känna dig utpekad, men enligt sj6 så använde de flesta företag han kände tilll den modellen:

sj6 skrev:
De flesta VVS:are jag känner från andra företag vägrar installera egenköpta grejer.trots högre timpeng.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ahhh men herrejisses... Nu märker du ju ord igen !!! ...fattar du verkligen inte att de handlar av mina leverantörer genom mig så kan vi nog lägga ner verksamheten för det fattade i princip alla andra att jag menade...
Det var liksom självskrivet !! :x:x
Det är stor skillnad på vem dom handlar av, dvs, vem dom ingår avtal med, det påverkar grunden för det mesta som diskuteras i tråden, inte minst diskussionen om påslag och vad det egentligen är. Det mest förvånansvärda är att du som entreprenör inte verkar inse vare sig skillnaden eller betydelsen av det och inte ens skillnaden i hur du själv uttrycker dig. För det är stor skillnad. Ställer du frågor som du gör har ju svaren stor betydelse av de saker som ifrågasatts, ja, det är anmärkningsvärt att du inte inser det.
 
Kan nog finnas ett skäl till att VVS gör så, det är nämligen inte så himla enkelt att få fram rätt saker.
I alla fall inte för mig även om det brukar lösa sig med en del extra vändor för att få rätt prylar.

El är liknande plus att det är stor skillnad i kvalitet på olika produktlinjer.

Rörande mitt gebit så är det kanske lite enklare, så länge de inte köper ekonomigips, blöta reglar och de billigaste spiken/skruvarna.

Målarna brukar inte jubla över att få jobba med det billigaste spacklet eller färgen, det tar helt enkelt längre tid med lågprisprodukter.

/Kent
 
  • Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
sj6 skrev:
Totalt onödigt, typigt svar vilket antyder att en forumkamrat ljuger.
Jag förstår ärligt talat inte vad du pratar om. Varför ställa en hypotetisk fråga med endast två alternativ när det finns fler?

"Har du slutat slå din fru? Slingra dig inte, ja eller nej!"
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.