97 221 läst · 827 svar
97k läst
827 svar
Får en elektriker koppla in något som någon annan har monterat?
De flesta vet mkt lite om hur och varför vvs och kyla fungerar ( det är vad jag jobbar med) de kanske kan montera ett rör finare än vad jag kan, men de vet inte varför det ska ha en viss dimension eller vart det skall kopplas in osv.Bernieberg skrev:
Kolla på detta forum, en sådan duktig sjäkvbyggare som TS har ingen aning om vilken dimension KV,VV och VVC skall ha. Och då tycker ni att man skall kunna koppla lite hur som helst och sedan skall en fack man komma och ansluta och få ansvar över hela installationen.
Nej nej nej. Hoppas VVS,el,kylbranscherna blir bättre på att skapa certifieringar och lagar som omöjliggör för självbyggare. Det är vår bransch som får dåligt ryckte för att ni gör fel eller lejer polacker som förra veckan plockade potatis i Bydgosz och denna vecka drar vatten i ett hus i Danderyd.
jag tror det är få branscher eller branschorganisationer som skapar lagar. Vad tror du?C Calore skrev:De flesta vet mkt lite om hur och varför vvs och kyla fungerar ( det är vad jag jobbar med) de kanske kan montera ett rör finare än vad jag kan, men de vet inte varför det ska ha en viss dimension eller vart det skall kopplas in osv.
Kolla på detta forum, en sådan duktig sjäkvbyggare som TS har ingen aning om vilken dimension KV,VV och VVC skall ha. Och då tycker ni att man skall kunna koppla lite hur som helst och sedan skall en fack man komma och ansluta och få ansvar över hela installationen.
Nej nej nej. Hoppas VVS,el,kylbranscherna blir bättre på att skapa certifieringar och lagar som omöjliggör för självbyggare. Det är vår bransch som får dåligt ryckte för att ni gör fel eller lejer polacker som förra veckan plockade potatis i Bydgosz och denna vecka drar vatten i ett hus i Danderyd.
jag tror fö att du totalt överskattar dig själv och det jobb du gör. En dyslektiker kan på kort tid sätta sig in i de regler som gäller för just ditt område map dimensionering mm. Det är inte hjärnkirurgi du håller på med.C Calore skrev:De flesta vet mkt lite om hur och varför vvs och kyla fungerar ( det är vad jag jobbar med) de kanske kan montera ett rör finare än vad jag kan, men de vet inte varför det ska ha en viss dimension eller vart det skall kopplas in osv.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Det är väl ingen här som hävdar att lekmannen ska göra allt på hokupokusvis och sen ska du komma och ta över ansvaret. Förutsättningen är självklart att även kundens arbete är fackmannamässigt utfört. Visst ser man ibland inlägg, inte sällan i elforumet, i stil med ”Hur ska jag koppla in denna dimmer, är det bara att testa koppla in alla trådar jag har i dosan och testa?” men det är inte de som försvaras i argumenten om att lekmän också kan få vara med.C Calore skrev:De flesta vet mkt lite om hur och varför vvs och kyla fungerar ( det är vad jag jobbar med) de kanske kan montera ett rör finare än vad jag kan, men de vet inte varför det ska ha en viss dimension eller vart det skall kopplas in osv.
Hur allt fungerar och hur det dimensioneras är ganska basal fysik och de flesta kan, om än inte härleda teorin bakom, så i alla fall använda tillverkarnas tabeller och lathundar för att göra korrekta val. Jag tycker det är oftare jag stöter på proffs som blint går på tumregler för ”att det är så det är” och inte förstår varför än dylika hemmapulare.
Om det nu ska lagstadgas, är det bara anställningsförhållande som ska avgöra vad som är lagligt eller kan även rörisen som monterar golvbrunnen lite för snett åtalas?
Här har du fel. Det tar lång tid att förstå hur man kopplar in saker i vvs och kyla anläggningar och förstå varför det fungerar eller inte. Det är fel av dig att förlöjliga dyslektiker.F fsn skrev:
C Calore skrev:
nej, det tror jag inte. Och jag vet att dom inte skapade lagen.C Calore skrev:
Vi blir ju åtalade,, eller iaf får böta och ersätta skador. Det är därför vi har försäkringarBernieberg skrev:Det är väl ingen här som hävdar att lekmannen ska göra allt på hokupokusvis och sen ska du komma och ta över ansvaret. Förutsättningen är självklart att även kundens arbete är fackmannamässigt utfört. Visst ser man ibland inlägg, inte sällan i elforumet, i stil med ”Hur ska jag koppla in denna dimmer, är det bara att testa koppla in alla trådar jag har i dosan och testa?” men det är inte de som försvaras i argumenten om att lekmän också kan få vara med.
Hur allt fungerar och hur det dimensioneras är ganska basal fysik och de flesta kan, om än inte härleda teorin bakom, så i alla fall använda tillverkarnas tabeller och lathundar för att göra korrekta val. Jag tycker det är oftare jag stöter på proffs som blint går på tumregler för ”att det är så det är” och inte förstår varför än dylika hemmapulare.
Om det nu ska lagstadgas, är det bara anställningsförhållande som ska avgöra vad som är lagligt eller kan även rörisen som monterar golvbrunnen lite för snett åtalas?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 889 inlägg
Sanningen är väl snarare att det finns duktiga rörmokare och dåliga rörmokare, oavsett om de är från Sverige eller Polen (varför polackerna alltid får stryk i dina inlägg förstår jag inte...). Det finns duktiga privatpersoner och det finns dåliga.C Calore skrev:
Alldeles oavsett det så tror jag få dömer ut rörmokarbranschen för att Kalle försökte installera själv och gick bet. Där lär nog alla tycka att Kalle är klanten som gjorde fel.
Jag tror inte heller folk dömer ut hela branschen ifall Kalle anlitar en potatisplockar förrördragningen och denne gör fel.
Däremot riskerar branschen att ta lite stryk om Kalle anlitar en rörmokare (sen kan han heta Tomas eller Tomasz) och denne gör fel.
Fasen, jag gjorde ett fel när jag meckade med bilen för många år sen. Ska jag dra slutsatsen att alla bilmekaniker är usla, eller ska jag dra slutsatsen att JAG gjorde fel?
Calore!
Jag passar på att "bumpa" min fråga till dig.
C
Calore skrev:
Självfallet borde INGEN elektriker eller röris befatta sig med något som kunden själv gjort eller anskaffat .
Varför?
Om inte kunden säger: -"det här har jag gjort...". Hur kan du känna till vem som dragit rören, eller elen?
Staffan
Jag passar på att "bumpa" min fråga till dig.
C
Calore skrev:
Självfallet borde INGEN elektriker eller röris befatta sig med något som kunden själv gjort eller anskaffat .
Varför?
Om inte kunden säger: -"det här har jag gjort...". Hur kan du känna till vem som dragit rören, eller elen?
Staffan
Du jobbar inte i byggvärlden va, de senaste 20 åren har jag varit på 20-30 stora byggen och det är enbart polacker som är byggare. Det finns inga svenskar.Fairlane skrev:Sanningen är väl snarare att det finns duktiga rörmokare och dåliga rörmokare, oavsett om de är från Sverige eller Polen (varför polackerna alltid får stryk i dina inlägg förstår jag inte...). Det finns duktiga privatpersoner och det finns dåliga.
Alldeles oavsett det så tror jag få dömer ut rörmokarbranschen för att Kalle försökte installera själv och gick bet. Där lär nog alla tycka att Kalle är klanten som gjorde fel.
Jag tror inte heller folk dömer ut hela branschen ifall Kalle anlitar en potatisplockar förrördragningen och denne gör fel.
Däremot riskerar branschen att ta lite stryk om Kalle anlitar en rörmokare (sen kan han heta Tomas eller Tomasz) och denne gör fel.
Fasen, jag gjorde ett fel när jag meckade med bilen för många år sen. Ska jag dra slutsatsen att alla bilmekaniker är usla, eller ska jag dra slutsatsen att JAG gjorde fel?
Tråkigt för er. Men som jag alltid har sagt, det man inte har i huvudet får man ha i nävarna....
jag har inte för avsikt att googla för jag tror inte jag hittar nåt. Jag är förhållandevis säker på det.
Hoppas du är bättre röris än du har koll på juridik.
EDIT: och under tiden jag skrev detta så tog Calore bort inlägget. Det handlade om att jag minsann kunde googla slälv och att Calores firma minsann hade blivit dömd att bila upp 80 golvbrunnar.
jag har inte för avsikt att googla för jag tror inte jag hittar nåt. Jag är förhållandevis säker på det.
Hoppas du är bättre röris än du har koll på juridik.
EDIT: och under tiden jag skrev detta så tog Calore bort inlägget. Det handlade om att jag minsann kunde googla slälv och att Calores firma minsann hade blivit dömd att bila upp 80 golvbrunnar.