Ok. Så det är helt omöjligt att ta vid där en annan hantverkare har slutat?

Det borde vara det, ja. El och kylbranschen är på att visa vägen

Man ska alltså riva huset och bygga nytt varje gång man behöver ändra något?

• Gilla
  • Haha
karlmb och 15 till
  • Laddar…
Nej, med det förhållningssättet så blir den enda vägen framåt att införa elektrikerdistrikt där varje område får en tilldelad, centralt upphandlad, elektriker som utför tjänster till fast prislista förhandlad av myndigheten. Den som kan visa att han har kompetens kan utföra vissa tjänster själv.

Någon kanske känner igen upplägget.

Eller, i alternativ till detta, så skriver man lagen sådan att totalansvaret försvinner och att den som utför en tjänst kan begränsa sitt ansvar till den del av anläggningen man jobbat med.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vad händer om den centralt upphandlade elektrikern slutar eller går i pension då? Enligt @Calore blir allt han har gjort omöjligt att bygga vidare på..

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Axelida Axelida skrev:
Det gör den här "frun"! Du skulle älska våra uthus där gamla fina ledningar sitter kvar, sida vid sida med de nyinstallerade! Vackert så man blir tårögd!
Konstigt att ingen tagit bort semko-uttaget, det gamla trefasuttaget. De kan vara livsfarliga, oavsett vem som dragit fram det.

B Boan skrev:
elektrikern kan ju bara ansvara för det som den gjort, inget annat. Nåt annat vore ju orimligt
Jag håller med att det vore orimligt. Men ser man till den artikeln som länkades tidigare (oklart slut på stämningen) så är det kanske inte så enkelt som man vill tro.

useless useless skrev:
Vad händer om den centralt upphandlade elektrikern slutar eller går i pension då? Enligt @Calore blir allt han har gjort omöjligt att bygga vidare på..
Självfallet kan en annan certifierad firma fortsätta .

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det får stå för dig.

Varför detta konstiga ställningstagande?
För ärligt talat finns det ett mindre antal kunder som gör jobbet betydligt snyggare och bättre än vad du själv, eller någon branschkollega, gör det.
Och vad du skriver betyder att det är inte kvaliteten på jobbet som bestämmer ifall du kan ta över, utan det beror på vem som gjort det.

Frågan ställs på sin spets ifall en kund haft en rörkrökare som påbörjat, men ej avslutat av någon anledning, han kan ha dött, ställts i konkurs, fått en livskris eller något ...
Skulle du då kunnat tänka dig att ta vid jobbet där det är?

För mig är det absolut självklart att det är skicket på det redan färdigställda som avgör hur jag går vidare, jag bryr mig inte ett dyft ifall det är den såsige elektrikern Johan som påbörjat jobbet, eller den flyhänte hempularen Helmer, eller gud faders hantlangare s:t per som grejat innan jag kom in i bilden. Jag kollar förutsättningarna förutsättningslöst.

Jag har aldrig träffat 1 enda kund som kunnat ena 10% av vad jag kan. Men i din värld så kanske det fungerar på det sättet .

Mikael_L
C Calore skrev:
Jag har aldrig träffat 1 enda kund som kunnat ena 10% av vad jag kan. Men i din värld så kanske det fungerar på det sättet .
Ja, jag är så kass så 90% av kunderna kan mer än mig!

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, jag är så kass så 90% av kunderna kan mer än mig!
Det verkar så eftersom du tror att kunder gör det bättre själva.

Så, bara för man är en kund så kan man noll och inget?

JLyck JLyck skrev:
Så, bara för man är en kund så kan man noll och inget?
Nä, ingenting är lite hårda ord, det finns tydligen någon som kommit upp i imponerande 10 % av Calores kompetens.

• Haha
  • Gilla
Ben D och 13 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det ev lagbrottet sker just då du installerar. Men då måste syftet ditt vara att det ska bli en starkströmanläggning just då, eller i framtiden (förberedelse).

Ett bra exempel är att man förbereder med rör/slang för att i framtiden ha till nätverk, audio eller kanske styrning av markiser (med klenspänning).
Och sen blir det helt enkelt inte av, så i någon framtid använder en elmicklare röret för starkströmskabel så är det helt OK på alla vis.
Man hade verkligen tänkt röret för ett syfte, som aldrig blev av, sen används det plötsligt till starkström, då är det fortfarande OK.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det ev lagbrottet sker just då du installerar. Men då måste syftet ditt vara att det ska bli en starkströmanläggning just då, eller i framtiden (förberedelse).

Ett bra exempel är att man förbereder med rör/slang för att i framtiden ha till nätverk, audio eller kanske styrning av markiser (med klenspänning).
Och sen blir det helt enkelt inte av, så i någon framtid använder en elmicklare röret för starkströmskabel så är det helt OK på alla vis.
Man hade verkligen tänkt röret för ett syfte, som aldrig blev av, sen används det plötsligt till starkström, då är det fortfarande OK.
Så du menar då tex att alla prefabricerades väggar som lämnar husfabrikerna med rör och dosor avsedda för el är olagliga då? Man behöver inte inbilla sig att det är installerad av elektriker och merparten av dessa husfabrikanter saknar elbehörighet.

• Gilla
Henrik.S och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Bernieberg Bernieberg skrev:
Nä, ingenting är lite hårda ord, det finns tydligen någon som kommit upp i imponerande 10 % av Calores kompetens.
Det här var ett av de roligaste inlägg jag läst. Tack för det!

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.