111 951 läst · 253 svar
112k läst
253 svar
Får det se ut såhär när en elektriker bytt normcentral?
Hej
När jag installerade luft/vattenvärmepump så frågade jag elektrikern vad det skulle kosta att byta normcentral, fick svaret att det skulle kosta 8000kr.
Jag slog till på det och resultatet blev såhär
Hade ni accepterat röran?
Först hade han satt centalen snett men det fick jag han till att rätta till.
När jag installerade luft/vattenvärmepump så frågade jag elektrikern vad det skulle kosta att byta normcentral, fick svaret att det skulle kosta 8000kr.
Jag slog till på det och resultatet blev såhär
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade ni accepterat röran?
Först hade han satt centalen snett men det fick jag han till att rätta till.
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Hur lyckas man ska ett sånt kaos?
Så där ser det ut i dom allra flesta centralerna, snyggt ? NEJ, säkert? Ja så vitt jag kan se. Det som man kan fundera på är ju svagströmskabeln och lampsladden?
Bara för att trådarna ligger vinkelrätt och ev buntade (sämre än luftigt förlagd) betyder inte att det är bättre bara snyggare och vem bryr sig hur trådarna är dragna inne i en central?
Bara för att trådarna ligger vinkelrätt och ev buntade (sämre än luftigt förlagd) betyder inte att det är bättre bara snyggare och vem bryr sig hur trådarna är dragna inne i en central?
Jo så är det tyvärr.E elmont skrev:Så där ser det ut i dom allra flesta centralerna, snyggt ? NEJ, säkert? Ja så vitt jag kan se. Det som man kan fundera på är ju svagströmskabeln och lampsladden?
Men bara för att det inte syns förrän man tar av kapslingen så behöver det inte betyda att man ska slarva.
Om man trådar snyggt med lika stora böjar och symmetri ut från säkringarna så inger det mer förtroende.
Sen blir det ju alltid lite kabel som man trycker in bakom din skenorna.
Det blir ju aldrig lika snyggt i en sån här normkapsling som när man bygger en större central eller ett styr/automatik skåp på en verkstad.
Så där ser min central ut också, rena råttboet... Gjort av välrenommerad elfirma.
Jag hade in en annan elektriker (polsk men med svenska papper) som lade in en undercentral för poolen och han städade lite och drog bl.a. om nollor och skyddsjord så de inte gick kors och tvärs och flätade över skenorna...
Jag hade in en annan elektriker (polsk men med svenska papper) som lade in en undercentral för poolen och han städade lite och drog bl.a. om nollor och skyddsjord så de inte gick kors och tvärs och flätade över skenorna...
Lampsladden är den medlevererade till strömtrafosarna som gömmer sig under nedre säkringsraden så det är inget konstigt, men jag håller med om att det är lite osnyggt med svagströmmen. Många gråa nollor var det också...
Vilket skåp är det där? Mer specifikt, vems PE/N-plintar är det? Jag har idag Eldons snabbplintar i ena centralen och de känns rätt kass om jag ska vara ärlig.
Vilket skåp är det där? Mer specifikt, vems PE/N-plintar är det? Jag har idag Eldons snabbplintar i ena centralen och de känns rätt kass om jag ska vara ärlig.
Det är Garos central och brytarna är ABBtommib skrev:Lampsladden är den medlevererade till strömtrafosarna som gömmer sig under nedre säkringsraden så det är inget konstigt, men jag håller med om att det är lite osnyggt med svagströmmen. Många gråa nollor var det också...
Det är med elcentraler som med människor, alla är inte fotomodeller men de flesta helt OK ändå.
Inte den snyggaste centralen i världshistorien men inget alarmerande och jag ser inget knasigt. Grå nollor är helt ok i en gammal installation så länge de är friska, här är de ju märkta tom. Ser en röd och en grön också.
Inte den snyggaste centralen i världshistorien men inget alarmerande och jag ser inget knasigt. Grå nollor är helt ok i en gammal installation så länge de är friska, här är de ju märkta tom. Ser en röd och en grön också.
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
U Uffe A skrev:Jo så är det tyvärr.
Men bara för att det inte syns förrän man tar av kapslingen så behöver det inte betyda att man ska slarva.
Om man trådar snyggt med lika stora böjar och symmetri ut från säkringarna så inger det mer förtroende.
Sen blir det ju alltid lite kabel som man trycker in bakom din skenorna.
Det blir ju aldrig lika snyggt i en sån här normkapsling som när man bygger en större central eller ett styr/automatik skåp på en verkstad.
Tycker jag nog inte att det alltid ser ut så från 52 centralbyte 2016