Hej

När jag installerade luft/vattenvärmepump så frågade jag elektrikern vad det skulle kosta att byta normcentral, fick svaret att det skulle kosta 8000kr.
Jag slog till på det och resultatet blev såhär
Oorganiserad normcentral med trassliga kablar och tejpade rör på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade ni accepterat röran?
Först hade han satt centalen snett men det fick jag han till att rätta till.

• Gilla
Frank Andersson
  • Laddar…
P
Oherre! Han måste vara bra less sitt jobb han!!:worried:

Hur lyckas man ska ett sånt kaos?

P pleqtiz skrev:
Oherre! Han måste vara bra less sitt jobb han!!:worried:
Jag hade gjort det bättre och då är jag inte elektriker.
Jobbet gjordes för ett år sedan men efter en vattenläcka i taket så var jag tvungen att öppna kapslingen och blev lite chockad.

Så där ser det ut i dom allra flesta centralerna, snyggt ? NEJ, säkert? Ja så vitt jag kan se. Det som man kan fundera på är ju svagströmskabeln och lampsladden?
Bara för att trådarna ligger vinkelrätt och ev buntade (sämre än luftigt förlagd) betyder inte att det är bättre bara snyggare och vem bryr sig hur trådarna är dragna inne i en central?

• Gilla
Familjen4 och 27 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Så där ser det ut i dom allra flesta centralerna, snyggt ? NEJ, säkert? Ja så vitt jag kan se. Det som man kan fundera på är ju svagströmskabeln och lampsladden?
Bara för att trådarna ligger vinkelrätt och ev buntade (sämre än luftigt förlagd) betyder inte att det är bättre bara snyggare och vem bryr sig hur trådarna är dragna inne i en central?
Jo så är det tyvärr.
Men bara för att det inte syns förrän man tar av kapslingen så behöver det inte betyda att man ska slarva.
Om man trådar snyggt med lika stora böjar och symmetri ut från säkringarna så inger det mer förtroende.
Sen blir det ju alltid lite kabel som man trycker in bakom din skenorna.
Det blir ju aldrig lika snyggt i en sån här normkapsling som när man bygger en större central eller ett styr/automatik skåp på en verkstad.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Så där ser min central ut också, rena råttboet... Gjort av välrenommerad elfirma.
Jag hade in en annan elektriker (polsk men med svenska papper) som lade in en undercentral för poolen och han städade lite och drog bl.a. om nollor och skyddsjord så de inte gick kors och tvärs och flätade över skenorna...

tommib
Lampsladden är den medlevererade till strömtrafosarna som gömmer sig under nedre säkringsraden så det är inget konstigt, men jag håller med om att det är lite osnyggt med svagströmmen. Många gråa nollor var det också...

Vilket skåp är det där? Mer specifikt, vems PE/N-plintar är det? Jag har idag Eldons snabbplintar i ena centralen och de känns rätt kass om jag ska vara ärlig.

• Gilla
bokkelmo
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Lampsladden är den medlevererade till strömtrafosarna som gömmer sig under nedre säkringsraden så det är inget konstigt, men jag håller med om att det är lite osnyggt med svagströmmen. Många gråa nollor var det också...

Vilket skåp är det där? Mer specifikt, vems PE/N-plintar är det? Jag har idag Eldons snabbplintar i ena centralen och de känns rätt kass om jag ska vara ärlig.
Det är Garos central och brytarna är ABB

Det är med elcentraler som med människor, alla är inte fotomodeller men de flesta helt OK ändå.
Inte den snyggaste centralen i världshistorien men inget alarmerande och jag ser inget knasigt. Grå nollor är helt ok i en gammal installation så länge de är friska, här är de ju märkta tom. Ser en röd och en grön också.

U Uffe A skrev:
Jo så är det tyvärr.
Men bara för att det inte syns förrän man tar av kapslingen så behöver det inte betyda att man ska slarva.
Om man trådar snyggt med lika stora böjar och symmetri ut från säkringarna så inger det mer förtroende.
Sen blir det ju alltid lite kabel som man trycker in bakom din skenorna.
Det blir ju aldrig lika snyggt i en sån här normkapsling som när man bygger en större central eller ett styr/automatik skåp på en verkstad.

Tycker jag nog inte att det alltid ser ut så från 52 centralbyte 2016

• Elcentral med öppen kabeldragning och säkringar, installationsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krillew och 2 till
  • Laddar…
Hade du alltså velat betala mer för att få fina böjar och rätt längd på kablarna?

• Gilla
siamthai och 3 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Hade du alltså velat betala mer för att få fina böjar och rätt längd på kablarna?
Ja definitivt!

• Gilla
Troberg och 5 till
  • Laddar…
Det hade varit enklare att göra det snyggt vid en nyinstallation. En fördel är att stopptiden blir kortare om man bara flyttar över ledarna skalade och klara till den nya centralen.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Det ska inte behöva kosta mer för det snarare tvärtom. Har man någon som helst förmåga går det bättre och snabbare utan såna resultat som på bilden.

• Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.