11 838 läst · 45 svar
12k läst
45 svar
Får 230v mellan nolla och jord… Är allt som det ska? Eller?
Du har inte klart för dej hur spänningsprovaren fungerar.B Joakim Thörn skrev:Jag köpte en elmätare nyss för att kunna mäta upp grupper/säkringar i vårt hus (ett dödsbo med rörig el som vi gissar oss fram i).
När jag mäter mellan nolla och jord i del uttag så är det spänning där. Jag får detta ”fel” på kanske 50% av alla jordade uttag. Detta kan också skifta mellan olika uttag i en och samma grupp/säkring. Vissa uttag inom gruppen har spänning mellan nolla och jord, andra mellan fas och jord. Också när jag testar JFB så löser den ut mellan nolla och jord.
Se film när jag mäter!Det är lättaste att se vad jag menar
Använder jag mätaren rätt?
Är detta något fel?
I så fall vad?
[video]
Allt i huset fungerar precis som det ska. Huset har fyra el-centraler / proppskåp och tre nyinstallerade JFB. Elektriker har varit här många gånger sedan vi flyttade in, och t ex gjort översyn över proppskåp. Men när jag googlar blir jag lite orolig att detta skulle vara något på tok här...
Tacksam för alll hjälp som ökar mina kunskaper. Jag gör självklart ingen el själv men har lärt mig att om jag själv kan t ex hitta grupper / säkringar sparar det många elektrikertimmar. Detta ”felet” upptäckte jag genom att jag försökte lära hur spänningsgtestaren fungerar. Jag får också samma fel i vår verkstad, vars el-system är orört sedan vi flyttade in
B Joakim Thörn skrev:Jag köpte en elmätare nyss för att kunna mäta upp grupper/säkringar i vårt hus (ett dödsbo med rörig el som vi gissar oss fram i).
När jag mäter mellan nolla och jord i del uttag så är det spänning där. Jag får detta ”fel” på kanske 50% av alla jordade uttag. Detta kan också skifta mellan olika uttag i en och samma grupp/säkring. Vissa uttag inom gruppen har spänning mellan nolla och jord, andra mellan fas och jord. Också när jag testar JFB så löser den ut mellan nolla och jord.
Se film när jag mäter!Det är lättaste att se vad jag menar
Använder jag mätaren rätt?
Är detta något fel?
I så fall vad?
[video]
Allt i huset fungerar precis som det ska. Huset har fyra el-centraler / proppskåp och tre nyinstallerade JFB. Elektriker har varit här många gånger sedan vi flyttade in, och t ex gjort översyn över proppskåp. Men när jag googlar blir jag lite orolig att detta skulle vara något på tok här...
Tacksam för alll hjälp som ökar mina kunskaper. Jag gör självklart ingen el själv men har lärt mig att om jag själv kan t ex hitta grupper / säkringar sparar det många elektrikertimmar. Detta ”felet” upptäckte jag genom att jag försökte lära hur spänningsgtestaren fungerar. Jag får också samma fel i vår verkstad, vars el-system är orört sedan vi flyttade in.
I det hålet där du har ett ”kuttrande” ljud så har du fas, alltså tvärtom vad du tror.
När du testade jordfelsbrytaren så var det alltså mellan fas och jord.
Allt är m.a.o helt korrekt !
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden