11 506 läst · 45 svar
12k läst
45 svar
Får 230v mellan nolla och jord… Är allt som det ska? Eller?
Visst, men det är ju helt irrelevant i denna tråd.H Hybro skrev:
Om man identifierar fasen (mäter mellan jord och de två stiften och hittar den som det fins spänning på) så kan man sedan resistansmäta mellan den identifierade nollan och jorden helt riskfritt även med spänning på.
Självklart är det bättre att bryta strömmen innan men det är inget absolut måste.
Att det är en relativt onödig mätning när man identifierat både fas, nolla och jord är en annan sak 😉
Tja, med myyyycket lite tvekan då.GK100 skrev:
För det finns massor av duktiga fackmän som skiter i vilket håll fas och nolla hamnar.
Jag skulle i alla fall inte ta den saken som intäkt för att det är någon slarver eller någon mindre kunnig.
Men visst, samtidigt är det ju även många som är noggranna och metodiska, och inget fel med det, tvärtom.
Själv läggar jag (nästan) alltid fas till vänster, fluxio-standard, du minns säkert ...
Men det smärtar dock lite att med vissa ELKO-uttag så får man alltid ett fel då.
Antingen blkir texten på uttaget upp och ner, eller så blir fasen till höger, eller så måste jag sätta fas på plint märkt N och nolla på plint märkt L (och det sista känns mest fel).
Så lite elektrikerautism har jag också.
Du vet väl att chatGPT är en textrobot som med sannolikhetsalgoritmer hittar på en ordföljd som förhoppningsvis blir läsbar, men helt utan kontakt med sanningen?B Joakim Thörn skrev:
Minns en snubbe som lånade hem ett hyfsat bra instrument med avsikt att mäta strömförbrukning. Var rätt svart om fingrarna när resterna lämnades åter...
Så att lämna förslag enligt ovan att mäta nån parameter, hel nöjaktigt, är oansvarigt vad jag tycker.
Men jag tycker mycket i o f s, oftast för att undvika olyckor.
Så att lämna förslag enligt ovan att mäta nån parameter, hel nöjaktigt, är oansvarigt vad jag tycker.
Men jag tycker mycket i o f s, oftast för att undvika olyckor.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 209 inlägg
Nej. Det skulle jag inte säga. Jag skulle istället säga att man använder dem främst där man har högre strömmar (alltså > 10A) och vill ha längre hållbarhet och mer robust anslutning.GlennB skrev:
Det visar sig dock inte fungera i praktiken eftersom de blir lika förstörda som alla andra uttag om man drar ur kontakten med last på.
Som andra sagt mycket underligt.GlennB skrev:
Man har i de flesta fall ofta inte haft med en elektriker att göra öht.GlennB skrev:
MEN det spelar ingen roll. Pss som att man inte kan eller ska lita på fasföljden i ett trefasuttag så skall man inte lita på att blåa enfas-uttag är rätt kopplade de heller.
Om det är viktigt, mät.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 209 inlägg
Nej, det där är att göra det alldeles för lätt för sig.U UffeH skrev:
Jag svär, folk på nätet hallucinerar lika mycket om hur LLM:er fungerar (eller inte gör det) som LLM:erna gör...
Det intressanta svaret är faktiskt mycket närmare vi vet inte. Varken hur vi människor fungerar, eller hur LLM:er gör det. Nätverken är så stora (som sagt flera miljarder parametrar) att vi inte kan analysera dem med våra tillgängliga metoder. Dessa havererar nämligen redan vid nätverk av närmast trivial storlek.
Jag har en 2x45minutare om AI:ns historia, men eftersom vi redan är OT så stoppar jag där.
Problemet är ju att TS trodde att fas och nolla alltid sitter på samma sida i vägguttaget och därför felaktigt antog att det var spänning mellan nolla och skyddsjord. Vet man inte grundförutsättningarna spelar det ingen roll hur bra mätinstrument man har.G G.L. skrev:
För övrigt kan man köpa en vägguttagsprovare på Jula för 129:-...
Och på vilken sida i uttagen vill den testaren ha fasen, för att tända samtliga neonlampor och därmed redovisa "correct"?G G.L. skrev:
Nej. TS frågade en AI om hur instrumentet fungerade och fick fel information.useless skrev:
Problemet är ju att TS trodde att fas och nolla alltid sitter på samma sida i vägguttaget och därför felaktigt antog att det var spänning mellan nolla och skyddsjord. Vet man inte grundförutsättningarna spelar det ingen roll hur bra mätinstrument man har.
För övrigt kan man köpa en vägguttagsprovare på Jula för 129:-...