11 838 läst · 45 svar
12k läst
45 svar
Får 230v mellan nolla och jord… Är allt som det ska? Eller?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 243 inlägg
Tja, i utlandet så finns det några standarder där det är bestämt vilket av hålen i uttaget som är fas och vilket som är nolla. Det finns tom nycklade stickkontakter som bara passar på ett håll.B Joakim Thörn skrev:
I Sverige och med "vanliga" uttag så finns det ingen standard. Eller, om man skall vara petig så finns det det, men den följs aldrig och den fästs ingen vikt vid. I Sverige så måste man konstruera apparater som kan klara av att få fas eller nolla på vardera ingången. Det går nämligen aldrig att veta.
Så att kalla det "ej fackmässigt" blir svårare att komma någon vart med eftersom det som sagt så sällan är rätt, eller ens, konsekvent. (Jag håller helt med GK100 att man bör följa åtminstone sin egen standard, men noterar att vi är ganska få som gör det.)
Detta följs lite bättre när vi kommer upp till större uttag, CEE 16A blåa enfasuttag t ex, men långtifrån perfekt där heller. När vi kommer till trefasuttagen av modernt snitt (alltså de röda) så brukar iaf fas och nolla/jord hållas isär, men fasföljden är det däremot då lite si-och-så med. Det finns en standard, men det är långtifrån alltid den följs (eller har gjort det historiskt) heller.
Så den som letar efter dylikt konvention i Sverige, den kommer leta förgäves.
Det spelar ju ingen roll om fasen sitter i höger eller vänster hål i uttaget. Så länge färgerna på trådarna är rätt så är det fackmannamässigt, vill jag påstå. Enda gången du märker av det, är ju när du mäter. Det är liksom ingen tänkt funktion att mäta i kontakterna.B Joakim Thörn skrev:@AG A @Dilato @Nisse 123 – Tack för ni tittat! Nu fattar jag lite mer tror jag!
Har gjort enpoligt test nu, och det är precis som ni säger. Den gröna lysdioden har inte med saken att göra.
Uttagen monterades i november av elektriker. Ganska många som då förmodligen är upp-och-ner.... Kan man anse att det fackmannamässigt utfört ändå?
(för övrigt är det andra gången chatGTP har fel om el, och folk här i forumet har koll)
Jag fattar! Öppna dem är mest för få bekräftat det jag redan mätt fram, och kolla om trådarna har rätt färg (Eller som jag fattat precis nu hur jag ska mäta fram).E elmont skrev:
Finns inget upp och ner på uttag... Visst finns det text på innerdelen, men det spelar absolut ingen som helst roll för funktionen. Planerar du på att hålla koll och sätta in stickkontakten åt samma håll varje gång?
Som ditt verktyg också visar så har du mellan ena brunnen och jordbläck 230v. Detta är fasen.
Mellan brunnen och jordbläck där du har 0 är då nollan. Lampor och dylikt kan du strunta i, volten är det enda du ska lita på.
Som ditt verktyg också visar så har du mellan ena brunnen och jordbläck 230v. Detta är fasen.
Mellan brunnen och jordbläck där du har 0 är då nollan. Lampor och dylikt kan du strunta i, volten är det enda du ska lita på.
Eftersom du inte verkar ha behörighet eller fult förstånd i ämnet så skulle jag säga att du skall avbryta det du tänker göra eftersom det antagligen inte är lagligt och anlita en elektriker istället. Särskilt om du tänker sälja huset...
//
//
Nu ville han mest kunna hitta grupper och säkringar på egen hand. Så att så länge ham bara mäter och söker vart saker och ting går, så är det nog inga problem. Men att göra så mycket mer än så ska han nog hålla sig ifrån, som du säger.J jonte0 skrev:
@jonte0 Läste du mitt första inlägg? Såklart lätt att missa i en sån här lång tråd. Jag gör självklart ingen el själv. Vi har haft olika elektriker här kanske 3 veckor heltid. Och kan jag lära mig hitta saker sparar jag många tusenlappar. Lär jag mig mer blir jag en bättre beställare. Att inneha en elmätare är knappast behörighetskrävande...J jonte0 skrev:
Innan oss bodde här för övrigt en dement man som skruvade med elen själv (jättedålig kombination med demens och el-fix). Vilket är anledningen till allt det här stöket. Men det verkar ändå som han fick huset sålt
Trevlig kväll!
När man lämnar ett sånt här råd "resistansmät..." till en novis, är det lämpligt att poängtera nåt som kan vara livsavgörande först.D Dilato skrev:
Gissa vad?
Nåt Du känner till?
@Hybro – Var det en fråga ställd till mig?H Hybro skrev:
Jag googlade snabbt "Resistansmät" och såg det på tok för svårt för mig. Jag fattar ingenting. Så då gör jag såklart inte det... Tack för omtanken, men om man vill hitta livsfarliga grejer att göra är internet inte en bra plats. Finns ju en del...
Jag har fått fanatiskt hjälp idag och det var roligt. Alltid roligt att lära sig. MEN nu ska alla i den här tråden gå och sova, läsa en bok, natta sin barn, etc. Elen är klar för dagen!
Jag fattar, stäng av strömmen innan du mäter resistans.H Hybro skrev:
Men, TS utmärkta instrument tar ingen skada även om spänningen är på och området är resistans.
https://www.byggahus.se/forum/threa...multimeter-foer-att-maeta-starkstroem.287145/
Produkter som diskuteras: "multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hrrm, ofta använder man väl dessa just specifikt för att man vill hålla reda på fas/N.lars_stefan_axelsson skrev:
På förra jobbet hade vi utrustning där tillverkaren tydligt skrev att den MÅSTE anslutas rätt mellan fas/N, och utrustningen levererades följdaktligen med blå CEE. Det fanns till och med en bild på en adapter mellan CEE och schuko med ett stort kryss över.
Om man hittar felkopplade blå CEE så har man haft att göra med en extrekt inkompetent elektriker..
Det skulle vara intressant att veta vilken sorts utrustning det är som ställer sådana krav.GlennB skrev:
Med rätt stor säkerhet kan man dock anta att antalet av just detta instrument i landet är försvinnande litet i jämförelse med andra med vilka man kan utföra resistansmätningar.D Dilato skrev:
Då är utrustningen felkonstruerad.GlennB skrev:
Den utrustningen skulle alltså aldrig kunna fungera i Norges äldre elnät eftersom där är det 230V mellan två faser.
Den skulle inte heller kunna användas bakom en skydds-/isolertransformator.
Den skulle inte heller kunna drivas av många "enfas"-elverk.