44 851 läst · 114 svar
45k läst
114 svar
Fakturan skenade iväg…
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 641 inlägg
Att småjobb är dyrt är en helt annan sak, som det finns massor av trådar om. Med det sagt skulle det inte förvåna mig om de har lika bra avans på blandaren som du fått 30 % ”rabatt” på, som själva arbetet.Sjöbod skrev:100 inlägg på en fråga. Att ingen person som följer den här bloggen har läst alla andra trådar om hur vi som anlitar hantverkare blir lurade pga hur skattesystemet ser ut. Mitt exempel. Vi har hus ute på en ö och en kran i vårt sommarhus har frusit sönder undet vintern och droppar lite. Besöker den vvs firma som jag gjort affär med tidigare och frågar om det är möjligt för dom att passa på att göra det någon gång då dom har andra arbeten i närheten. Ja, svarar dom. Vi kan till och med göra det ganska snart. Glad i hågen lämnar man över nycklarna till stugan och känner sig nöjd och glad. Kommer ut till stugan och blandaren är ny och fräsch och allt redo för ny säsong. Fakturan dröjer och kommer strax innan jul och är på drygt 3000 kronor med rotavdrag. Den minsta delen på fakturan är blandaren då vi fått 30 rabatt. Men 4 timmars arbete och 1 timmes restid reagerar vi på men förstår snart hur dom lägger upp det. Alla kunder som dom utfört jobb hos den dagen har fått samma upplägg bara för att utnyttja rotavdragen. Tar ju naturligtvis inte 4 timmar att byta en blandare. Det är ju restiden från land till ö som tar 4 timmar med bil och allt. Är nöjd med jobbet ändå och bara att betala och se glad ut. Men mitt exempel visar på hur det kan gå till när man tror det ska bli jättegulligt bara för att man försöker gå ihop med andra och så får alla kunder betala för samma resa var för sig ändå. VVS folk är inte tappade bakom en vagn inte.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 965 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 965 inlägg
Jag fastnade också där, definitionen av småhusentreprenad. Konsumenttjänsttlagen har en definition av småhusentreprenad i 1 §:M Maijckel skrev:
"I 51-61 §§ finns särskilda bestämmelser om tjänster som avser uppförande eller tillbyggnad av en- eller tvåbostadshus (småhusentreprenader). Om det i ett avtal om en sådan tjänst ingår uppförande eller tillbyggnad av en komplementbyggnad, anses också den tjänsten som en småhusentreprenad."
Så sensu stricto nej. Tjänsten avser inte uppförande av småhuset. Men tjänsten är ju ett nyckelsteg av ett uppförande av ett småhus, så kanske. (TS kan ju hävda det i alla fall inför entreprenören.)
Redigerat:
För mark och rivningsarbeten gäller +25%. Kolla i hantverksformuläret.
https://byggforetagen.se/app/uploads/2020/01/ifyllnadshjalp-hantverkarformularet-17-1.pdf
https://publikationer.konsumentverk...kstjanster/bo-2017-03-hantverkarformularet-17
Min rekommendation är att skicka ett sakligt mail och fråga vad brunnen kostat.
Skriv också att du anser att det inte finns några andra överenskomna tilläggsarbeten och att han inte heller har meddelat hinder (t.ex. om de stött på något konstigt i marken så kan det ge rätt till extra ersättning men det ska snarat anmälas till beställaren).
Meddela sedan när han svarat att du är villig att betala 300 + 25% + extrakostnad för brunnen.
Mer bör ni rimligen inte betala.
Hinder som han inte inom skälig tid anmält behöver ni inte betala men kan såklart välja att göra ändå. Eller endel. Be om att han skickar bilder och specifikation på material och tidsåtgång för alla de moment som han anser utgör hinder eller tillägg.
Sedan verkar det som att han eller hans personal är grovt oskicklig om de bygger fel mått för grunden. (Helt otroligt klantigt). Det medför en hel del extraarbeten som ni självklart inte ska betala för. (Tänk på att de behöver flytta med dränering och ev. dagvattenledning också).
När de är klara så bör du få kvalitetsdokumentation på i vilket fall grundläggningen.
https://byggforetagen.se/app/uploads/2020/01/ifyllnadshjalp-hantverkarformularet-17-1.pdf
https://publikationer.konsumentverk...kstjanster/bo-2017-03-hantverkarformularet-17
Min rekommendation är att skicka ett sakligt mail och fråga vad brunnen kostat.
Skriv också att du anser att det inte finns några andra överenskomna tilläggsarbeten och att han inte heller har meddelat hinder (t.ex. om de stött på något konstigt i marken så kan det ge rätt till extra ersättning men det ska snarat anmälas till beställaren).
Meddela sedan när han svarat att du är villig att betala 300 + 25% + extrakostnad för brunnen.
Mer bör ni rimligen inte betala.
Hinder som han inte inom skälig tid anmält behöver ni inte betala men kan såklart välja att göra ändå. Eller endel. Be om att han skickar bilder och specifikation på material och tidsåtgång för alla de moment som han anser utgör hinder eller tillägg.
Sedan verkar det som att han eller hans personal är grovt oskicklig om de bygger fel mått för grunden. (Helt otroligt klantigt). Det medför en hel del extraarbeten som ni självklart inte ska betala för. (Tänk på att de behöver flytta med dränering och ev. dagvattenledning också).
När de är klara så bör du få kvalitetsdokumentation på i vilket fall grundläggningen.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 965 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 965 inlägg
Hantverksformuläret gäller bara om man har kommit överens om att teckna avtal efter det. Så dessa 25% är inte relevanta för trådens fall eftersom detta inte har använts.M Markgubben skrev:För mark och rivningsarbeten gäller +25%. Kolla i hantverksformuläret.
[länk]
[länk]
Min rekommendation är att skicka ett sakligt mail och fråga vad brunnen kostat.
Skriv också att du anser att det inte finns några andra överenskomna tilläggsarbeten och att han inte heller har meddelat hinder (t.ex. om de stött på något konstigt i marken så kan det ge rätt till extra ersättning men det ska snarat anmälas till beställaren).
Meddela sedan när han svarat att du är villig att betala 300 + 25% + extrakostnad för brunnen.
Mer bör ni rimligen inte betala.
Hinder som han inte inom skälig tid anmält behöver ni inte betala men kan såklart välja att göra ändå. Eller endel. Be om att han skickar bilder och specifikation på material och tidsåtgång för alla de moment som han anser utgör hinder eller tillägg.
Sedan verkar det som att han eller hans personal är grovt oskicklig om de bygger fel mått för grunden. (Helt otroligt klantigt). Det medför en hel del extraarbeten som ni självklart inte ska betala för. (Tänk på att de behöver flytta med dränering och ev. dagvattenledning också).
När de är klara så bör du få kvalitetsdokumentation på i vilket fall grundläggningen.
Känns som att det är en del som kanske inte riktigt kommer fram? I början skriver du vad som skulle göras för det uppskattade priset, där står inget om att tomten skall planas ut mm? Sedan har du rätt med 15%, men! Det finns utrymme för upp till 30% under speciella omständigheter. Kan tänka mig om man skriver en offert där allt ingår, och så uppkommer något under arbetets gång som absolut inte kunde upptäckas innan arbetet började, och man inte har friskrivit sig muntligt från det.P projektetthem skrev:Hej!
I augusti kom vi överens med en markentreprenör om att han skulle fixa vår tomt. Han fick husritningar, vi var gemensamt på tomten och diskuterade vad vi ville ha. En infart till garaget, en upp till huset, dränering, montering av egenköpt minireningsverk, dagvatten, två flisbäddar mm. I våra ögon färdigt för att bygga en altan eller anlägga en gräsmatta eller vad som. I slutet på september påbörjades jobbet.
Sprängning körde vi separat hos ett företag som enbart spränger. De hade vana att arbeta tillsammans med vår valda markentreprenör.
Vi fick ett ca pris på 300000 ex moms och valde utifrån det löpande arbete. Muntligt avtal eftersom det är litet samhälle och alla känner alla osv. Med facit i hand kanske skriftligt vore bättre men han har erkänt vad vi pratat om på Mail.
Då sprängaren märkte att det blev strax mer än 15% dyrare ringde han för att säkerställa att det var ok med oss. Seriöst och enligt konsumentköplagen!
I början på december fick vi en avräkning på 196 plus moms som avsåg arbete till och med 19 november. Vardagen efter 19/11 var brunnsborrare på tomten och borrade för vatten och värme. Då tyckte båda min fru och jag att tomten såg förhållandevis färdig ut. Sånär som på flisbäddarna. Verkade stämma Mao.
Efter att det blivit borrat så fyllde man ”lite” mer och gjorde bäddarna.
I mellandagarna påpekade vi att bädden till huset var för liten och radonröret satt drygt en meter fel. Fick då som svar att det var ok, man justerar sen.
Dagen kom då betongarna skulle sätta kantelement. Ringde strax efter kl 7 på morgonen och sa att det går inte. Bädden är för liten och de har gjort vallar, så det går inte att raka ut.
Fick då avblåsa gjutning och vänta på mildare väder. Radonröret fick flyttas och markentr kom och la mer flis och gjorde bädden som den skulle vara. Men det var ju inte deras fel…
I går kom en preliminär faktura, på drygt 640 plus moms. Då är tomten inte heller färdig. Vi har stora jordhögar som ligger på grannmarken och en på vår som de ska lägga ut när vädret blir bättre. Minireningsverket är inte färdiginstallerat. Vet ej kostnad för att färdigställa.
Det som vi vet med oss har varit fördyrande är en pumpbrunn eftersom minireningsverket placerades på ett annat ställe än först tänkt, samt lite mer sprängning. Den extra sprängningen var på inrådan av en underentreprenör till vår markentreprenör.
Aldrig förutom vid vår muntliga överenskommelse har det sagts något om att det blir dyrare eller nämnts några summor.
Då vi fick pris av två andra firmor på ung samma belopp ansåg vi att det var rimligt.
Efter att ha läst på lite om konsumentköplagen tycker vi att vi har vårt på det torra. Ett givet ca-pris (som vi efter mailkonversation fått bekräftat) och det får Max bli 15% dyrare?!
Vi har bestridit fakturan! Han säger att det finns underlag på material och arbete och det betvivlar vi inte. Men det är orimligt enligt oss.
Tips mottages med tacksamhet.
TS skrev i sitt första inlägg: "Vi fick ett ca pris på 300000 ex moms och valde utifrån det löpande arbete."
Det innebär att det blir 300000+moms+15%=431250.
Utöver detta tillkommer tilläggsarbeten.
Det innebär att det blir 300000+moms+15%=431250.
Utöver detta tillkommer tilläggsarbeten.
Hej,
Baserat på min (begränsade) erfarenhet från tvister inom konsumentköplagen, så sitter du relativt säkert.
Det förutsätter att du kan visa att du fått ett "ungefärligt pris", vilket det verkar som utifrån det jag läst i ärendet (mejlet från entreprenören).
Kom ihåg att bestrida alla fakturor från företaget, även påminnelser och från inkasso. När du bestrider ett inkassokrav måste företaget sedan lämna in ärendet till kronofogden. Du kommer då ta emot ett föreläggande från Kronofogden vilket du då bestrider. Därefter måste företaget stämma dig hos Tingsrätten. Så bli inte knäsvag om de hotar med Kronofogden, du får ingen betalningsanmärkning så länge du bestrider i tid. Om det går så långt som till Tingsrätten kommer du bli kallad till förhandling i Tingsrätten. Kolla din hemförsäkring om du har rättshjälp (ingår normalt) Då beloppet i detta ärende överstiger ett halvt basprisbelopp kommer du att kunna få ekonomiskt stöd (80% av kostnaden tror jag). Om du sedan skulle vinna i Tingsrätten är det företaget som ofta döms att betala dina omkostnader också.
Var noga med dokumentationen (skriv dagbok from nu). Skriv ner allt du minns tillbaka i tiden också, markera dock att det är nedtecknat i efterhand. I fortsättningen kommunicera bara skriftligt med entreprenören. Samla/skriv ut alla mejl. En noggrann, väl sammanställd och ärlig dokumentation ökar din trovärdighet i en eventuell förhandling i Tingsrätten.
Kontakta försäkringbolaget på en gång om rättshjälpen och kolla hur och när du kan få ersättning. Konsultera/anlita en jurist för att få en utvärdering på om din position håller. Ofta har kommunerna egna konsumentvägledare som hjälper till gratis. Lycka till!
Baserat på min (begränsade) erfarenhet från tvister inom konsumentköplagen, så sitter du relativt säkert.
Det förutsätter att du kan visa att du fått ett "ungefärligt pris", vilket det verkar som utifrån det jag läst i ärendet (mejlet från entreprenören).
Kom ihåg att bestrida alla fakturor från företaget, även påminnelser och från inkasso. När du bestrider ett inkassokrav måste företaget sedan lämna in ärendet till kronofogden. Du kommer då ta emot ett föreläggande från Kronofogden vilket du då bestrider. Därefter måste företaget stämma dig hos Tingsrätten. Så bli inte knäsvag om de hotar med Kronofogden, du får ingen betalningsanmärkning så länge du bestrider i tid. Om det går så långt som till Tingsrätten kommer du bli kallad till förhandling i Tingsrätten. Kolla din hemförsäkring om du har rättshjälp (ingår normalt) Då beloppet i detta ärende överstiger ett halvt basprisbelopp kommer du att kunna få ekonomiskt stöd (80% av kostnaden tror jag). Om du sedan skulle vinna i Tingsrätten är det företaget som ofta döms att betala dina omkostnader också.
Var noga med dokumentationen (skriv dagbok from nu). Skriv ner allt du minns tillbaka i tiden också, markera dock att det är nedtecknat i efterhand. I fortsättningen kommunicera bara skriftligt med entreprenören. Samla/skriv ut alla mejl. En noggrann, väl sammanställd och ärlig dokumentation ökar din trovärdighet i en eventuell förhandling i Tingsrätten.
Kontakta försäkringbolaget på en gång om rättshjälpen och kolla hur och när du kan få ersättning. Konsultera/anlita en jurist för att få en utvärdering på om din position håller. Ofta har kommunerna egna konsumentvägledare som hjälper till gratis. Lycka till!
M matteburk skrev:Ja han uppskattade det... men nu ville kunden göra saker som uppenbarligen kostade mer än 300000kr visade det sig...., de kostade 600000kr + ,varför ska hantverkaren betala för det över 300000?? Det är väl till kunden som arbetet är utfört... eller tycker du hantverkare ska jobba gratis åt dig???? Hade han tagit ett fast pris så är det en helt annan grej.... Då är det 300000kr som gäller....
Sjukt många naiva människor på dett forum som grämer sig och tror att hantverkarna jobbar gratis.....
M matteburk skrev:Ja han uppskattade det... men nu ville kunden göra saker som uppenbarligen kostade mer än 300000kr visade det sig...., de kostade 600000kr + ,varför ska hantverkaren betala för det över 300000?? Det är väl till kunden som arbetet är utfört... eller tycker du hantverkare ska jobba gratis åt dig???? Hade han tagit ett fast pris så är det en helt annan grej.... Då är det 300000kr som gäller....
Sjukt många naiva människor på dett forum som grämer sig och tror att hantverkarna jobbar gratis.....
Jiiisus, är du på riktigt?M matteburk skrev:Ja han uppskattade det... men nu ville kunden göra saker som uppenbarligen kostade mer än 300000kr visade det sig...., de kostade 600000kr + ,varför ska hantverkaren betala för det över 300000?? Det är väl till kunden som arbetet är utfört... eller tycker du hantverkare ska jobba gratis åt dig???? Hade han tagit ett fast pris så är det en helt annan grej.... Då är det 300000kr som gäller....
Sjukt många naiva människor på dett forum som grämer sig och tror att hantverkarna jobbar gratis.....
Det låter som du har ett mail med någon slags erkännande eller medgivande. I så fall har det funnits ett avtalat pris även om det är ungefärligt. och då borde man kunna utgå från det. Entreprenören borde ha talat om om det drar iväg vilket borde ses som en underlåtelse att informera kunden. Är kostnaden sedan helt oskälig i förhållande till arbetet så får han svårt att motivera sin faktura.-P projektetthem skrev:Hej!
I augusti kom vi överens med en markentreprenör om att han skulle fixa vår tomt. Han fick husritningar, vi var gemensamt på tomten och diskuterade vad vi ville ha. En infart till garaget, en upp till huset, dränering, montering av egenköpt minireningsverk, dagvatten, två flisbäddar mm. I våra ögon färdigt för att bygga en altan eller anlägga en gräsmatta eller vad som. I slutet på september påbörjades jobbet.
Sprängning körde vi separat hos ett företag som enbart spränger. De hade vana att arbeta tillsammans med vår valda markentreprenör.
Vi fick ett ca pris på 300000 ex moms och valde utifrån det löpande arbete. Muntligt avtal eftersom det är litet samhälle och alla känner alla osv. Med facit i hand kanske skriftligt vore bättre men han har erkänt vad vi pratat om på Mail.
Då sprängaren märkte att det blev strax mer än 15% dyrare ringde han för att säkerställa att det var ok med oss. Seriöst och enligt konsumentköplagen!
I början på december fick vi en avräkning på 196 plus moms som avsåg arbete till och med 19 november. Vardagen efter 19/11 var brunnsborrare på tomten och borrade för vatten och värme. Då tyckte båda min fru och jag att tomten såg förhållandevis färdig ut. Sånär som på flisbäddarna. Verkade stämma Mao.
Efter att det blivit borrat så fyllde man ”lite” mer och gjorde bäddarna.
I mellandagarna påpekade vi att bädden till huset var för liten och radonröret satt drygt en meter fel. Fick då som svar att det var ok, man justerar sen.
Dagen kom då betongarna skulle sätta kantelement. Ringde strax efter kl 7 på morgonen och sa att det går inte. Bädden är för liten och de har gjort vallar, så det går inte att raka ut.
Fick då avblåsa gjutning och vänta på mildare väder. Radonröret fick flyttas och markentr kom och la mer flis och gjorde bädden som den skulle vara. Men det var ju inte deras fel…
I går kom en preliminär faktura, på drygt 640 plus moms. Då är tomten inte heller färdig. Vi har stora jordhögar som ligger på grannmarken och en på vår som de ska lägga ut när vädret blir bättre. Minireningsverket är inte färdiginstallerat. Vet ej kostnad för att färdigställa.
Det som vi vet med oss har varit fördyrande är en pumpbrunn eftersom minireningsverket placerades på ett annat ställe än först tänkt, samt lite mer sprängning. Den extra sprängningen var på inrådan av en underentreprenör till vår markentreprenör.
Aldrig förutom vid vår muntliga överenskommelse har det sagts något om att det blir dyrare eller nämnts några summor.
Då vi fick pris av två andra firmor på ung samma belopp ansåg vi att det var rimligt.
Efter att ha läst på lite om konsumentköplagen tycker vi att vi har vårt på det torra. Ett givet ca-pris (som vi efter mailkonversation fått bekräftat) och det får Max bli 15% dyrare?!
Vi har bestridit fakturan! Han säger att det finns underlag på material och arbete och det betvivlar vi inte. Men det är orimligt enligt oss.
Tips mottages med tacksamhet.
Stå på er!