44 850 läst · 114 svar
45k läst
114 svar
Fakturan skenade iväg…
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
TS har ju i vilket fall som helst ett starkt kort i att han inte har betalat.
För vad det är värt. De grävjobb som vi precis fått offererade bygger alla på en offert där det är "lätt att gräva". Avviker verkligheten från detta så tillkommer timmar så klart. Men inget tillkommer utan att man godkänt det.
Känns otroligt märkligt av entreprenören att gå 300k (50%) över uppskattat pris utan att kommunicera med er.
Men hur kommer det sig öht ? Har ni inte varit på plats ? Han hade inte varit på plats sa ni, men har ni försökt ringa honom innan fakturorna började komma? Eller har ni haft någon kontakt efter att priset började gå över 300k?
Känns otroligt märkligt av entreprenören att gå 300k (50%) över uppskattat pris utan att kommunicera med er.
Men hur kommer det sig öht ? Har ni inte varit på plats ? Han hade inte varit på plats sa ni, men har ni försökt ringa honom innan fakturorna började komma? Eller har ni haft någon kontakt efter att priset började gå över 300k?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 640 inlägg
800 tkr inkl. moms, så 167 % över estimat, om det inte framgick från början att uppskattningen på 300 tkr var exkl. moms.
Skogsägare
· 18 640 inlägg
Det kan jag också tänka mig. Och ingen av dem verkar ju ha något strålande bevisläge, så man får väl hoppas att de kan göra upp i godo.
Skulle jag behöva sätta pengar på en rättsprocess skulle de bli på TS, men hade det varit mina pengar i processen skulle jag försöka undvika den i det längsta oavsett vilken sida jag stod på.
Skulle jag behöva sätta pengar på en rättsprocess skulle de bli på TS, men hade det varit mina pengar i processen skulle jag försöka undvika den i det längsta oavsett vilken sida jag stod på.
Viktor.J skrev:För vad det är värt. De grävjobb som vi precis fått offererade bygger alla på en offert där det är "lätt att gräva". Avviker verkligheten från detta så tillkommer timmar så klart. Men inget tillkommer utan att man godkänt det.
Vi fick en avstämning när vi tyckte tomten såg grovplanerad och klar ut, men utan flisbäddar och inkopplat reningsverk. Den fick vi i början på dec och den var på 196 plus moms. Efter det är det avflisat och fyllt litegrann.
Bra tänkte vi, det blir som vi sagt. Han nämnde inget om att det brakat iväg med timmar eller material.
Att det var ex moms framgick i ts första inlägg. Han frågade sedan om det borde vara inkl moms då han är konsument. Men så länge entreprenören tydliggjort att det är ex moms så är det ok.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 18 640 inlägg
Så är det förvisso, men är den enda skriftliga uppgiften den där det står att de pratade om 300 tkr utan momsangivelse tror jag inte entreprenören har mycket att hämta om han menar att han sagt att det är exkl.M mojjen skrev:
Jag tycker nog inte TS ska driva det här superhårt, särskilt inte om han faktiskt visste att det var exkl. moms, men entreprenören är inte i en bra position.
Frågan om moms eller inte på de 300k eller menar du hela caset med 640k (som dessutom bara var preliminär faktura....) vs 300k?Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 18 640 inlägg
Menar minst momsfrågan. Men även caset som sådant är ju lite vanskligt, om inte annat för att det inte är färdiggjort.
Går ju om inte annat att läsa sig till i den här tråden att TS förstod att uppskattningen var exklusive moms.Nötegårdsgubben skrev:Så är det förvisso, men är den enda skriftliga uppgiften den där det står att de pratade om 300 tkr utan momsangivelse tror jag inte entreprenören har mycket att hämta om han menar att han sagt att det är exkl.
Jag tycker nog inte TS ska driva det här superhårt, särskilt inte om han faktiskt visste att det var exkl. moms, men entreprenören är inte i en bra position.
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Det är ju problematiskt att det inte finns något skrivet avtal men jag tror Entreprenören har en rätt tråkig uppförsbacke.
Det som finns är en prisuppgift på 300tsek, med eller utan moms kan diskuteras, samt ett muntligt avtal om detta. Entreprenören har dessutom varit på plats och tittat.
Sedan har denna på eget bevåg utfört arbete som enligt honom inte ryms inom grundavtalet, men utan varse sig att inhämta beställning eller avisering till kunden. Arbeten i en sådan omfattning att de är lika stora grunduppdraget.
Jag skulle ha mycket svårt att få betalt för något sådant i de uppdrag jag gör åt andra företag på jobbet, d.v.s. mellan företag och företag, men här har vi dessutom en från början starkare part i form av konsument/privatprerson.
Det som finns är en prisuppgift på 300tsek, med eller utan moms kan diskuteras, samt ett muntligt avtal om detta. Entreprenören har dessutom varit på plats och tittat.
Sedan har denna på eget bevåg utfört arbete som enligt honom inte ryms inom grundavtalet, men utan varse sig att inhämta beställning eller avisering till kunden. Arbeten i en sådan omfattning att de är lika stora grunduppdraget.
Jag skulle ha mycket svårt att få betalt för något sådant i de uppdrag jag gör åt andra företag på jobbet, d.v.s. mellan företag och företag, men här har vi dessutom en från början starkare part i form av konsument/privatprerson.
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Jag förstår ärligt talat inte hur en entreprenör kan bete sig såhär. Hade denna spelat sina kort sätt så hade ju detta aldrig uppstått. Resan hade blivit mycket enklare.
Vad ska liksom en kund som ska bygga hus säga när man ringer upp och säger att man upptäckt saker som behöver göras som inte ingår i avtalet när tomten ser ut som ett bombnedslag och plattan ska gjutas om en vecka?
Nu har man bara "kört på" och tagit för givet att en privatperson naturligtvis har pengar till det dubbla mot offererat som den absolut inte har några problem att skiljas från.
Vad ska liksom en kund som ska bygga hus säga när man ringer upp och säger att man upptäckt saker som behöver göras som inte ingår i avtalet när tomten ser ut som ett bombnedslag och plattan ska gjutas om en vecka?
Nu har man bara "kört på" och tagit för givet att en privatperson naturligtvis har pengar till det dubbla mot offererat som den absolut inte har några problem att skiljas från.
P projektetthem skrev:Vi fick en avstämning när vi tyckte tomten såg grovplanerad och klar ut, men utan flisbäddar och inkopplat reningsverk. Den fick vi i början på dec och den var på 196 plus moms. Efter det är det avflisat och fyllt litegrann.
Bra tänkte vi, det blir som vi sagt. Han nämnde inget om att det brakat iväg med timmar eller material.
Jag tänker... i en mindre bygd är man ju som entreprenör ganska beroende av sitt rykte. En nöjd kund berättar detta för en person, en missnöjd för 10 personer. Han har inget att vinna på att göra dej missnöjd tänker jag.
När tomten var grovplanerad och "hyfsad" hade ni fakturor på 196000 kr. Sen kom en slutfaktura på mångdubbelt detta. Be att han går igenom och förklarar exakt vad han har gjort för dessa 400000 kr. Det är trots allt ganska mycket pengar i sammanhanget.
Hur många timmar har han grävt? Vilken sorts material har köpts in och vad har detta kostat? Stämmer priserna med marknaden? Han har en skyldighet att kunna redavisa vad det är han tar betalt för, det går inte att slänga till med en summa och säga "såhär mycket kostar det", utan att ha underlag för detta. Ni har ju dessutom avtalat på löpande timme, då är det ju av högsta vikt att redovisningen är korrekt. Tar man ett fastpris känner jag att det inte är lika viktigt att hålla reda på minsta timme och skruv och mutter, för då är det den summan man fakturerar...
/S
Enligt detta kan ett uppskattat pris överskridas med 25% vid just markarbeten:
https://bostadsjuristerna.se/5-vanligaste-misstagen-vid-arbete-pa-lopande-rakning/
Man kan ju tänka sig att det är lite svårare att uppskatta mark jämfört med bygg....
https://bostadsjuristerna.se/5-vanligaste-misstagen-vid-arbete-pa-lopande-rakning/
Man kan ju tänka sig att det är lite svårare att uppskatta mark jämfört med bygg....