Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som denna tråd har handlat om är istället faktureringens vara gällande försäljningsbesök hos kund där företaget undersöker möjligheten att få till ett avtal om att göra jobbet.
Tråden har kanske vridits åt det hållet men från början var det inte det, se följande citat:
N Novvehehe12 skrev:
Fick min faktura från rörmokaren idag, han var här i ca 10-15 min och kikade vad som behövdes, 21/8. Sen 2 timmar 3/9 för själva jobbet.
När röris var hos TS första gången så var det redan klart att rörisen skulle göra jobbet, den skulle ”bara” kolla vad som behövdes för att kunna beställa/plocka ihop material.
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Däremot skulle jag gärna se att t.ex. VVS-firmor och andra hantverkare med hemsidor på nätet hade prisuppgifter om timdebitering, startavgifter och resekostnader m.m så man kan jämföra lite innan man ens ber om offerter.
Exakt detta! Fattar inte varför det tydligen är så komplicerat för en hantverkare att förmedla deras principer för debitering. De borde verkligen kliva in i nutiden. Frågar du vad det kommer att kosta blir det allt som oftast ett frust och ett ”det kan inte jag säga, det kan kosta allt mellan 500 och 10 000”. I andra branscher är kundkommunikation viktigt, då svarar man ”jag kan inte säga hur lång tid det tar men vi tar betalt på löpande räkning. Se vår hemsida för timpris och övriga tillkommande kostnader.”

Alla som ”försvarar” hantverkares rätt att ta betalt här, ni måste väl se det utspridda missnöjet med att hantverkaren (ja, hantverkaren, inte kunden) misslyckats med att kommunicera.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Hur ska ni ha det!
I Ahlsell tråden tjata ni om att en hantverkare absolut inte sålde varor utan sålde bara tjänster och skulle ha alla kostnader inbakade i timkostnaden.
Nu jämför ni hantverkaren med att gå in i elektroniklador och bygghandeln m.m. och det kostar inget att bara titta.
Du åker till butiken som har personal under öppettider dom kommer troligtvis inte hem till dej gratis för att titta på hur dina varor ska monteras/placeras.
Hur som så är det alltid ett tjat om att hantverkaren har fel och konsumenten rätt.
Jag skulle aldrig åka hem till en kund för att titta på ett jobb under 16 timmar för att ge en gratis offert.
Små jobb beställs direkt och kunden kan alltid fråga om ett uppskattat pris/timkostnad.
Vill kunden ha et fast pris eller en offert så får han nog punga ut med den kostnaden jag har för att offerera ett mindre jobb.
 
Keiller Keiller skrev:
Nu var det ju inte offerter eller elektroniklador som var på tapeten här, och som åtminstone inte jag har synpunkter om, utan jag skriver om att man bör förvänta sig att man på ett eller annat sätt får betala för att en röris använder sin arbetstid för att komma och "titta på" ett jobb som ska utföras. Antingen som en egen specificering på fakturan eller "inbakad" med ett högre pris på själva arbetet.

Jag tänker så i alla fall och skulle det vara så att "första besöket" är gratis, som en form av kundservice, då ser jag det som en glad överraskning när fakturan kommer, istället för att få en tråkig överraskning när det inte ingår ett gratis "första besök".

Jag förväntar mig heller inte att rörisen ska ge mig en komplett prislista det första han gör när han kommer första gången.

Däremot skulle jag gärna se att t.ex. VVS-firmor och andra hantverkare med hemsidor på nätet hade prisuppgifter om timdebitering, startavgifter och resekostnader m.m så man kan jämföra lite innan man ens ber om offerter.
Nej men även där nyttjar du någon utan att det debiteras dig direkt. Det är en del av säljprocessen, precis som att lämna offert eller titta på ett jobb.
Vill man ha betalt för detta så får man meddela detta innan man kommer dit.

Återigen, så länge man är tydlig om vad som kommer kosta har jag inga problem med det. Men är man otydlig är det inte kundens problem.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Hur ska ni ha det!
I Ahlsell tråden tjata ni om att en hantverkare absolut inte sålde varor utan sålde bara tjänster och skulle ha alla kostnader inbakade i timkostnaden.
Nu jämför ni hantverkaren med att gå in i elektroniklador och bygghandeln m.m. och det kostar inget att bara titta.
Du åker till butiken som har personal under öppettider dom kommer troligtvis inte hem till dej gratis för att titta på hur dina varor ska monteras/placeras.
Hur som så är det alltid ett tjat om att hantverkaren har fel och konsumenten rätt.
Jag skulle aldrig åka hem till en kund för att titta på ett jobb under 16 timmar för att ge en gratis offert.
Små jobb beställs direkt och kunden kan alltid fråga om ett uppskattat pris/timkostnad.
Vill kunden ha et fast pris eller en offert så får han nog punga ut med den kostnaden jag har för att offerera ett mindre jobb.
Vill du ha betalt för att titta på ett jobb så säg till innan, så får kunden inga överraskningar. Så svårt är det inte.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Claes Sörmland
Demmpa Demmpa skrev:
När röris var hos TS första gången så var det redan klart att rörisen skulle göra jobbet, den skulle ”bara” kolla vad som behövdes för att kunna beställa/plocka ihop material.
Andra citat från TS pekar i rakt motsatt riktning:

N Novvehehe12 skrev:
Ja precis, hade jag vetat att de skulle ha 600kr för första tillfället så kunde jag ju kunnat skickat en bild.
TS @Novvehehe12 får klargöra. Hade ni redan ett avtal om vilket uppdrag som skulle utföras när rörmokaren 21/8 kom på ett kortbesök? Eller avtalade ni på plats om uppdraget som senare skulle utföras?

Detta visar hur luddiga uttryck som "kolla på jobb" och liknande bör undvikas av hantverkare vid första kontakt via telefon med presumtiv kund. Oklart vad det innebär. Se till att ge ett ordentligt erbjudande och få en ordentlig accept på jobbet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
richardtenggren
wildeside wildeside skrev:
Hur ska ni ha det?
I Ahlsell tråden tjata ni om att en hantverkare absolut inte sålde varor utan sålde bara tjänster och skulle ha alla kostnader inbakade i timkostnaden...
Det är väl det normala i de flesta branscherna att timkostnaden innehåller overheadkostnaderna.
Tex tiden för första besöket borde kanske bakas in i timpriset, men det beror ju på hur man jobbar, storlek på uppdrag osv. Det är ju framförallt kommunikation som verkar vara bristen i dessa trådar.
Jag antar att man när man sätter sin timpenning räknar ut sitt täckningsbidrag, sen den vinst man vill ta ut. Är det bra tider kan vinstandelen öka medan under sämre tider kan man ta jobb utan vinst bara för att få verksamheten att rulla.

Det mest intressanta här var väl att TS även fick komplettera med mått dagen efter trots besöket, kanske hade förståelsen varit större om kostnaden kommunicerats samt att hantverkaren tagit de uppgifter han behövde vid första besöket.

(I min bransch så betalar min timpenning en del av min chefs lön(vi är ju närmare 20 st), då han ”aldrig” har något uppdrag, utan enbart kör kundbesök och administration. Den betalar ju även för IT, Ekonomi, HR, osv.)
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vill du ha betalt för att titta på ett jobb så säg till innan, så får kunden inga överraskningar. Så svårt är det inte.
Sluta nu. Orimligt att det kommer som en överraskning att en titt på jobbet kostar pengar i form av tid och resor. Det är ju inte neandertalare vi pratar om här, eller hur?
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Nä, nu ska jag ta mig tusan skriva ut den här trådan och visa chefen imorgon! Jag vill ha betalt från när jag kliver upp på morgonen, eftersom det hela är en startsträcka för arbetet. Hade jag inte haft något arbete hade jag inte gått upp alls. Dessutom ska jag ha betalt för min cykel som transportmedel, strömmen batteriet laddas med och maten jag äter för att orka hjälptrampa till jobbet. Jag får inte vara naken på jobbet heller, så klädersättning är rimligt.
Nu tänkte jag på jobbet, ska kräva övertid med helgersättning också.
Enda kruxet att debitering för verktygen, datorn är redan dyrare än normalt p.g.a. statligt ramavtal, men vi kanske kan internfakturera någon annan avdelning med 107% påslag.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Sluta nu. Orimligt att det kommer som en överraskning att en titt på jobbet kostar pengar i form av tid och resor. Det är ju inte neandertalare vi pratar om här, eller hur?
Ja, det är orimligt, eftersom de flesta (?) kollar på jobb utan att debitera för själva kollen.
Så länge det finns olika är inget självklart.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Sluta nu. Orimligt att det kommer som en överraskning att en titt på jobbet kostar pengar i form av tid och resor. Det är ju inte neandertalare vi pratar om här, eller hur?
Klart det kostar tid och pengar. Men när ingår det i timpengen? Om man inte får jobbet ska man skicka en faktura då? Vad är införsäljning och vad är arbete?

Imponerande hur svårt det kan vara att meddela innan vad som kostar, det tar inte många sekunder och du slipper en missnöjd kund...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nils82 skrev:
Sluta nu. Orimligt att det kommer som en överraskning att en titt på jobbet kostar pengar i form av tid och resor. Det är ju inte neandertalare vi pratar om här, eller hur?
Var noga med att ni är överens om vad på menar med "titta på ett jobb" nu innan ni gräver ned er i skyttegravarna.

Mina erfarenheter av att "titta på jobbet" under de senaste åren:

- Rörmokaren som hade fått jobbet fakturerade från första besöket vilket var helt rätt eftersom de jobbade från första minuten och vi hade avtal över telefon. Han anlände med material och allt.
- Rörmokare två dök upp för att titta på jobbet och ägnade sedan resten av dagen åt att åka miltals fram och tillbaka utan plan och skickade en saftig faktura på hela beloppet. Illa utfört arbete och dåligt planerat. Han tog betalt för första resan.
- Elektrikern som svängde förbi mig på väg hem från jobbet tog inget betalt för detta men så var det ju också ett rent säljjobb. Avtal kom aldrig till på plats vid besöket eftersom han ville räkna lite innan han kunde ge en prisuppskattning. Accept via mail.
- Glasmästaren svängde förbi dagen efter samtal eftersom de ändå hade jobb några kvarter därifrån. Det blev accept på jobbet på plats och de löste det snabbt och bra. De fakturerade inte för säljresan dit eller den hem till firman utan endast resa nr två.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Skyttegravskrig som är så konstruktivt :thinking:

Spontant ser jag tre fall av komma förbi och titta på jobbet.
Den ena gången är för att kunna lämna pris på jobbet, detta brukar anses vara införsäljning och tas normalt inte betalt för (precis som man inte gör när man inte får jobbet). Vill man ha betalt för detta bör man meddela att man tänker ta betalt innan man kommer förbi.

Den andra gången är när man kommit överens om att jobbet ska utföras och man fått offert. Då bör detta ingå i offerten. (Och man har troligtvis redan gjort det för att kunna lämna ett pris)

Tredje gången är när man kommit överens om att jobbet ska utföras på löpande och det är väl här de flesta konflikter hamnar.

Här bör man vara lojal mot kunden och söka billigaste lösningen eller göra denne medveten om priset.
För ett enklare jobb exempelvis fotografi om det innebär oproportionerligt stor kostnad att titta på jobbet eller helt enkelt säga till först att vi måste titta på jobbet och det kommer kosta såhär mycket för titten, för då kan kunden bestämma om den anser det vara värt denna kostnad.
(Oftast får man ju en höftning, det tar 3-4h och vi tar 500spänn i timmen, men det åsyftar ju bara själva jobbet inte allt annat runt om)

Att vara tydlig i sin kommunikation gör att man slipper konflikter, i detta fall sitter hantverkaren på övertaget då denna vet vad som kommer tas betalt för.

Exempel på saker som missas att kommuniceras:
Att titta på jobbet kostar
Priset var ex moms
Framkörning
Bilkostnader
Materialköp
Materialpriser/påslag
Hyra av maskiner
Hyra av byggställning.
 
  • Gilla
andreas_r och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
bör man meddela att man tänker ta betalt innan man kommer förbi.
Man har rätt till betalt för utfört arbete, oavsett om man meddelat om det eller inte. Det är kunden som ska förutsätta att det alltid kostar pengar - och istället vara glad om det är gratis.
Dvs förbered dig på, och lägg undan pengar för, att det kommer kosta om du ber en rörmokare att komma och titta för att kunna ge ett prisförslag på ett arbete. Sedan om det ändå skulle bli gratis så blir du glad och kan använda de undanlagda pengarna på annat.

Skillnaden mellan att meddela eller inte, är att om man meddelar och kunden godkänner priset, kan du i stort sett ta vilka priser du vill (finns gränser dock, t.ex. ocker). Men om du inte meddelar, så gäller istället skäligt pris, vilket är helt enkelt ett "normalt" pris. Är priserna hos företaget normala så kan man gå efter prislistan när man bedömer skäligt pris. Men är det överpriser så kan det komma att jämkas.

Precis som jag sade. Konsumenttjänstlag och konsumentköplag ger inte kunden rätt att utnyttja företaget. Det är en skyddslagstiftning för att skydda konsumenter mot oärliga företag. Konsumentskyddslagarna och avtalslagarna är inte menat som något sätt att få en "free lunch" bara för att ett företag är klantigt.
Samma med conditio indebiti och avtals förverkande när en avtalspartner skrivit fel så det blir oskäligt.
Samma om ett företag skickar ut produkter och vill att du ska betala för dem, antingen som ett misstag, eller medvetet. Betyder inte att du får behålla produkterna gratis, utan då ska du skicka tillbaka dem. Företaget måste dock ersätta dig för portot eller tillhandahålla en förskottsbetald fraktsedel.

Fanns en jättetråd här om detta om netonnet när de skrivit fel pris på varan i onlinebutiken.

Så "läropengen" är att företaget inte alltid kan ta fullt pris, men betalt ska de ha i alla fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Fast är att titta på jobbet verkligen att utföra ett arbete?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.